Jump to content

Spørsmål om ledning-spagetti

New Attitude

Recommended Posts

Hei,

Jeg har kastet ut min gamle MD2b, og setter inn en Solé diesel i min Maxi 95 seilbåt. Det fine med den nye motoren er at alle ledninger til kontrollpanel etc kommer ferdig i en felles kontakt som bare plugges rett inn i motpartne på motoren - fantastisk enkelt. Trnger bare pluss fra batteri til startmotor i tillegg.

Så kommer utfordringen:

Det var trukket fram en hel bråte ledninger til gammelmotoren. Det viser seg at feks plussledninger til blant annet vannpumpe wc/galley, dieselvarmer, vhf er trukket fram til gammelmotor for å få strøm derfra. Motoren i Maxi 95 står rett bak masten i salongen, og blir liksom litt av en omvei. Disse ledningene tilhører ikke originalt utstyr, og er ettermontert.

Er det ikke mulig å legge opp + fra batteri til fordeling nær det "elektriske skapet" som inneholder alle brytere/sikringer? Skapet/panelet er bare en meter fra batteriet...

Som dere skjønner, er jeg ikke spesielt godt bevandret innen området, men da må da være enklere å gå korteste veien? Hadde også vært godt å rydde opp i 6 tidligere eieres patent-opplegg(!) av ledningsnett og tilhørende spaghetti...

motiverende innspill tas alltid imot med takk :smiley:

Dufour 40 Performance

Er nok det eneste riktige det som du foreslår. Legg opp kabel i fra batteri og direkte til fordelingen, gjerne med en hovedsikring for hele sulamitten. Ryddet selv opp i min båt og gjorde det på den måten. I tillegg la jeg opp en pluss og en minus fram under dashbordet som går innpå en skinne hvor jeg henter strøm til småforbrukere som stereo, kartplotter osv. Skinnen til venstre i bildet er den jeg nå snakker om, rekkeklemmene er til og fra brytere og gjør feilsøking vanvittig enkelt.

dsc00721.jpg

Holder på med samme jobben selv. Det tok meg 2 minutter å bestemme meg for å rive ut enhver kabel for å trekke alt på nytt. I disse dager er nytt nett under planlegging:)

I den forbindelse kan jeg nevne at jeg spekulerer på å bruke en Cardmaster Vägglåda fra www.elfa.se for å holde på sikringer og releer. Disse er IP65 og har dør som gir adgang til koblinger. På den måten sparer jeg deler av annlegget for oksidering.

- MartinL

Hydrox:

Opprinnelige respons ble visst slettet grunnet at jeg siterte med hele innlegget ditt.

Men, gjentar: takk for informativ tilbakemelding :smiley: Det der så jo enkelt og oversiktelig ut - og supert at du la med bilde.

Dufour 40 Performance