Jump to content

Kjøpe ny norskprodusert båt


Ali

Recommended Posts

Lurer på om jeg skal benytte det dårlige markedet til å kjøpe ny båt.

Har kommet fram til at Norsk er best, men har egentlig ikke så mye konkret å støtte opp denne "følelsen" med.

Hva er bra med Nidelv, synes 720 og 780 ser bra ut, men de koster deretter. Er dette et OK merke som holder seg godt i pris?

Får jo en Bavaria som er mye større til samme prisen.

Link to post
Share on other sites

De mindre nidelvene er fine båter synes jeg. Har selv hatt en 690 og en 300. 690'en likte vi veldig godt. 300'en var vi ikke fornøyd med. Masse feil og ingen god komfort som bobåt - selvom vi la mye energi i å få den til en god turbåt.

 

780 synes jeg er litt "hjemmesnekret" i løsningene under dekk. Merk at det er gamle 750 skroget fra 70 tallet som er flikket på av en jr i familien Nielsen - så det er ingen ny konstruksjon.

 

725 synes jeg er en flott båt. Den er konstruert av Hans Jørgen Johnsen som har konstruert de fleste windyene i dag - og han er anerkjent. Jeg ville ikke satt D6 i den båten - da blir den altfor tung i hekken. Vil tro at D4 300 er en fin motor her.

 

Dockside Marine har en 780 med D4 300 som selges for 1280 nå. Har du penger på hånda er nok Alf interessert i en god løsning der prisen kan diskuteres en del ned. De har ikke samme strøm av kunder som før - for å si det litt forsiktig :wink:

Link to post
Share on other sites

Mja, så var det dette med ens egen erfaring, ut fra de behovene en selv har.

 

På direkte spørsmål fra trådstarter kan det nok trygt konkluderes med at Nidelv er absolutt et OK merke, det har mange års tilstedeværelse med mange modeller i markedet vist. Nidelv har vært blant de alle mest populære båtmerkene i svært mange år, og bruktmarkedet har også satt god pris på produktene, enten det har vært en eldre Nidelv 24...26 eller en av de nyere modellene.

 

Greit nok at du en større Bavaria til samme pris.......det er valgets kval, og slik har det alltid vært.

Link to post
Share on other sites

Hm... Dette var litt lunkent, :rolleyes: , trodde jeg skulle få en haug med begeistrede innlegg med hvorfor det er bra å kjøpe ny Nidelv. Kanskje Bavaria flokken er mer begeistrede, ikke vet jeg, men dersom mitt ledende spørsmål hadde gått i den retning har jeg følelsen av at forumet hadde "kokt " litt mer. Er ikke norske båter "in" lenger...eller?? Kanskje jeg begynner i feil ende, lysta på nybåt og valg av merke først, deretter finne gode grunner! Sånn kjøper jeg bil også, og da blir jeg alltid fornøyd (evt. nekter å innse at jeg har valg feil)

Link to post
Share on other sites

Skulle tro en moderne båt ikke ville ha noen problemer med en last på 600 - 800 kilo....

Moderne er vel å dra det litt langt. 690'en ble vel konstruert en gang veldig tidlig på 90 tallet.

Jeg har kjørt 690 med 7-8 voksne ombord. Opplevde den ikke som ustabil - men den ble jo litt tung i vannet (særlig med den lille Mercruiser dieselen jeg hadde)

Link to post
Share on other sites

N 690 med 116 hk Merc og åtte personer - da er det vel medvind og kjøttkaker til middag for å få den opp i plan. Da bør det være gode værforhold for å ikke kjøre uaktsomt.

Jeg synes modellen 725 er den lekreste om behovet er en lekker, overpriset daycruiser med toalettrom. Norkapp Noblesse er nevnt i tråden - en enda mer rendyrket daycruiser med utenbords - men som værre er; ikke toalettrom.

Det med å holde seg i pris er jo et interessant tema i dag. De kommer til å holde seg godt (norske kurante båter) i forhold til andre. Hva dette vil si vet ingen. Jeg mener båtprisene generelt faller på kort sikt. Markedet er helt dødt. Dette diskuteres i andre tråder.

 

Eget toalettrom, og sterk motor for å komme raskt i havn om det plutselig kommer orkan, pleier å funke. Og så er det pene båter, da.

Vil du ha større båt enn 725, vil jeg anbefale norske 29-30 fotere.

 

Mvh Barolo

Link to post
Share on other sites

N 690 med 116 hk Merc og åtte personer - da er det vel medvind og kjøttkaker til middag for å få den opp i plan. Da bør det være gode værforhold for å ikke kjøre uaktsomt.

Nei - faktisk ikke. Trengte fulle flaps og tilt helt inn - men vi kom ganske greit opp i plan. Gjorde 25-26 knop fullastet.

Jeg var veldig positivt overrasket over den motoren i N690. Inge racer - men for oss er dette en av de båtene vi har vært mest fornøyde med. Vi hadde masse glede med denne båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...