Jump to content

Kan man reparere.Pioner


kristian

Recommended Posts

Hei.

 

Pioner båtene skal være ganske greie å reparere. Du trenger plasttråder som du får fra fabrikken/forhandler (oppgi årsmodell da det har vært brukt forskjellige plast) og et strykejern. Hvis det er et større hull så ville jeg prøvd å skjært ut en plate fra en kondemnert pioner i samme farge og sveiset (strykejern) denne fast.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har reparert en Pioner en gang. Mistet båten i bakken fra truck under en frostperiode  :smiley:

 

Det jeg gjorde var å skjære ut i sprekkene så disse ble V formet. Så "stjal" jeg en plate fra

E-verket som di bruker i kabelgrøftene. Denne hadde samme farge som båten.  Denne skar jeg i ca. samme skile som den jeg hadde laget i båten, så brukte jeg varmepistol. Varmet først opp båten før jeg la i plastkilen. Må være forsiktig med for mye varme på en gang, plasten ble svart "sotete" hvis jeg gikk for fort frem.

Dette holdt så lenge jeg hadde båten.

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Hei Kristian!

Tipsene du har fått er nok greie, det er varme som skal til, men med forsiktighet! Blir det for varmt "forsvinner" plasten. Selv brukte jeg varmluftpistol og en stor loddebolt, begge deler virket greit- men det er veldig viktig at flatene som skal flyte sammen er helt renskrapt, det dannes en form for belegg på både båten og på reparasjonstråden. En slags oksidering i forbindelse med luft over tid? Bruk kniv eller sandpapir og puss av inn til rent gods. Skjær en v-form i sprekken, slik som Skippy skriver.

Var uheldig pg fikk en Pioner 8 av den røde produksjonsserien, disse var ekstra utsatt for sprekking ved bruk i kuldegrader, så jeg har etterhvert gitt opp å bøte mer på den. Men det var en kjekk pram i bruk!

Lykke til med reparasjonen!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det er greit med kabeldekk plater,anbefaler de platene som det står MABO eller

PIPELIFE på,endel produsenter bruker endel fyllstoff i platene som kan være litt ymse..

Når du har skrådd flatene som skal sveises må disse vaskes med teknisk sprit eller aceton for å være sikker på at det ikke er fett deretter rubbes med sandpapir...

Jobber selv i overnevnte firma og det er PEL som brukes i disse platene og det mener jeg brukes i jollene også..Lykke til !! :flag:

Link to post
Share on other sites

Har reparert ei rød pioner-jolle som jeg trådde sund idet jeg skulle entre båten fra jolla i kuldegrader. Brukte en føner av den typen malerene bruker for å sveise gulvbelegg, og skar tråder av kanten på ripa (der er plasten tykkest). Det holde resten av vinteren, men etter en tur i dårlig ver der jolla slang i skutsida noen ganger, ble jolla kondemnert. Sveisen ble slått opp, og den prakk videre over ripa og nedover ytterskroget. Var vel blitt litt tynnere etter reparasjonen.

Link to post
Share on other sites

  • 17 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...