Fjordrafting Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Velger en noe annen tilnærming på saken, poenget er å overleve hvis man faller uti fra en båt. Under hvilke omstendigheter faller folk uti fra båtene sine ? Svar: nesten alle. Har de flytemiddel for hånden ? Svar Nei, i de fleste tilfeller Vil du rekke å ta på deg et flytemiddel, når du plutselig faller overbord, selv om det ligger i ved siden av deg? Svar: Nei Hvor mye er livet ditt verdt ?? Svar: mere enn ubehaget ved å ha en flytevest eller flyteplagg på seg til enhver tid båten er under fart. Da har jeg følgende postulat å komme med: De fleste båtfolk verdsetter ikke sitt eget liv spesielt høyt med bakgrunn i manglende bruk av flytemiddler. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
oslofjord Svart 27.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 "...flyteplagg på seg til enhver tid båten er under fart......" Men vil påbudet gjelde bare når båt er under fart ???? Sant-Hansaften i Middagsbukta blir ikke koselig hvis Bærumspolitiet hypotetisk bøtlegger alle som koser seg med reker med dreggen ute....men uten fastspent redningsvest. Eller bader fra båten uten redningvest. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Haha! Godt poeng, Salt! :lol: Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Fanafjord Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Helt enig med de meste av black pearl sitt innlegg - Men det er i min verden ikke en argument å pålegge folk flytevester. De fleste folk har fornunftig skjønn og de som ikke har det få da heller falle ut i sjøen av og til enn å skape overvåkning og politistat på sjøen. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hansi Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Det er påbudt med bilbelte og, huffa meg så fælt... Og hva har det med flyteplagg i båt å gjøre ? Mener du at vi skal ha flyteplagg i bil i tillegg til bilbelte ? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 ser du virkelig ikke sammenhengen? flyteplagg i båt er vel i prinsippet det samme som belte i bil. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Hansi Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Ikke slik jeg ser det. Hadde det vært overlevingsdrakt kunne jeg vært enig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Det var da svært til omtanke for båteierne fra Norboat og Dieselmotorbåtforbundet. De kunne begynne med å sørge for at det lovpålagte flyteutstyret var i båten når den ble levert. Og at seilbåter var utstyrt med jackstays og seler når forhandleren ga den fra seg. De kunne også sørget for at det ikke ble solgt båter det ikke var mulig å komme seg ombord i fra sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Da har jeg følgende postulat å komme med: De fleste båtfolk verdsetter ikke sitt eget liv spesielt høyt med bakgrunn i manglende bruk av flytemiddler. Er postulatet basert på fakta? Er det slik at de fleste båtfolk ikke benytter flytemidler? Som jeg opplever det så har folk blitt veldig flinke til å brukes flytemidler/vester og det anslås også å være den viktigste grunnen til at langt færre drukner idag enn tidligere både i antall og ikke minst i forhold til den sterkt økte bruk av fritidsbåter? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Det var da svært til omtanke for båteierne fra Norboat og Dieselmotorbåtforbundet. De kunne begynne med å sørge for at det lovpålagte flyteutstyret var i båten når den ble levert. Og at seilbåter var utstyrt med jackstays og seler når forhandleren ga den fra seg. De kunne også sørget for at det ikke ble solgt båter det ikke var mulig å komme seg ombord i fra sjøen. Amen! .. og nå kommer vel sitatpolitiet og tar meg.. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 27.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Det var da svært til omtanke for båteierne fra Norboat og Dieselmotorbåtforbundet...... .....De kunne også sørget for at det ikke ble solgt båter det ikke var mulig å komme seg ombord i fra sjøen. Godt poeng ! Problemet med mange åpne småbåter er jo at det i praksis er umulig for normalt atletiske mennesker å komme seg ombord i båten igjen. Ta f.eks. 14 fots joller: Turnere kan vel dra seg opp etter akterspeilet hvis det er lite bølger, mens hvis man prøver å komme seg inn over ripa fra siden er vel muligheten stor for at man kantrer hele båten innen man får slept seg over ripa. Hvis Norboat var opptatt av sikkerhet burde alle joller blitt solgt men en liten "nødbadetrapp" akter. På litt større båter er vel problemet med enkelte badetrapper at man må være ombord i båten for å kunne forlenge den ned i vannet. Ja Norboat bør se hva de selv kan gjøre for sikkerheten før de slenger ut ønsker om tvang overfor båtfolket. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Ta f.eks. 14 fots joller: Turnere kan vel dra seg opp etter akterspeilet hvis det er lite bølger, mens hvis man prøver å komme seg inn over ripa fra siden er vel muligheten stor for at man kantrer hele båten innen man får slept seg over ripa. Vi hadde en 14 fots jolle før. Den hadde en kjempefin trapp å komme seg opp med. Den var og veldig stabil, ikke lett å kantre den. Men den var kanskje bredere enn de fleste 14" båter? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kasund Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Eg ser faktisk ikkje noko særleg negative ting med eit slikt forslag, bortsett frå "storebror ser deg" følelsen! Eit flyteplagg vil hjelpe alle som dett på sjøen. Om det er å spare energi då det blir lettare å halde seg flytande, eller å faktisk snu dei på ryggen(redningsvest), så er begge deler eit positivt tiltak for å berge livet. :) Om dere ikkje stoler på teknikken i dei oppblåsbare vestane, stoler dere på ABS-bremsene i bilene deres? Med feil vedlikehald kan dei også svikte... Er det rett og slett stoltheta deres som hindrer dere å bruke eit "hjelpemiddel", slik som flytemiddler er? Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Og hvor setter de grensen for små åpne båter da? Min båt er jo liten, men den har da både dekk og vindskjerm, så jeg faller vel utenfor kategorien? Men selv om min båt ikke er åpen, har jeg noe mindre bruk for og ha vesten på hele tiden? sannsynligheten for og flippe, kante eller gå på et skjær er da like stor uansett, eneste forskjellen er at de to i forsetet ikke detter ut så lett som i en åpen båt, men de to i baksetet sitter like utrygt som i en åpen båt..... jeg bruker uansett vest når jeg er ute og hopper på litt bølger og sånt, men ved innaskjærskjøring så bruker jeg ikke vesten. Og jeg kommer nok neppe til og bruke vesten i den åpne jolla mellom båtplassen og hytta, uansett om dette forslaget slår igjennom eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.November.2008 Link til dette innlegget Svart 27.November.2008 Og jeg kommer nok neppe til og bruke vesten i den åpne jolla mellom båtplassen og hytta, uansett om dette forslaget slår igjennom eller ikke. Og mine barn vet meget godt at hadde de fulgt ditt eksempel så hadde de vært uten tilgang på båt i en uke ved førstegangs forseelse. Ingen morsom straff når man i ferien holder til på en liten øy uten veiforbindelse! :nono: Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 men deg selv da? er du like flink som du vil at de skal være?? ;-) eller er du så gammel og grå , at det spiller liten rolle Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 . Og jeg kommer nok neppe til og bruke vesten i den åpne jolla mellom båtplassen og hytta, uansett om dette forslaget slår igjennom eller ikke. Dette utsagnet fikk meg til å tenke på et godt gammel nordnorsk ordtak som sier som så.. Har man treskalle så trenger man ikke bruke vest siden man flyter på treskallen... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 tomskaller flyter også bra :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Jon-Kåre Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 En prat med etterlate etter personer som ikke brukte vest og ikke ble funnet ville gi dere svaret: Hadde han/hun enda hatt vest på seg slik at vi kunne ha hatt en grav å gå til............. Netttopp det synes jeg er noe å ta med seg, her er ofte så kaldt i vannet at om jeg skulle falle uti har jeg ikke nevneverdige forhåpninger om å overleve noe særlig lenge hvis jeg er langt fra land. FINNE meg skal de uansett kunne gjøre da jeg bruker VESTEN Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Det er desverre ikke alle som tenker på de etterlatte i slike situasjoner hvor noen drukner... Ser vi på innlegget under så er det et tydelig eksempel på akkurat dette... Her fokuseres det kun på bøtelegging og ikke på sikkerheten.... Ser vi denne familefaren på kanotur, så er det vel liten tvil om at det vil være ett eller flere barn som mister sin far her om ulykken er ute... Gamlingen har sikkert noen arvinger han også som blir sittende igjen uten far eller bestefar.... Men så spørs det om det polititisk korrekt å bøtlegge en tilfeldig gammel gubbe i sin pram på et fjellvann uten redningvest eller en familiefar på kanotur uten vest ?? Jeg mener at slike innlegg som over ikke forukserer på hvordan en kan bedre sikkerheten ved å ferdes på sjøen eller i fjellvann med kano.... Jeg mener at vi må ha fokus på hvordan en kan bedre sikkerheten til sjøs og forkusere på eventuelle straffereaksjoner på de som har problemer med å tilpasse samfunnet de lever i.... Men det er å min mening det da.... og skjønner at andre ikke er liek opptatt av sikkkerheten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 men deg selv da? er du like flink som du vil at de skal være?? ;-) eller er du så gammel og grå , at det spiller liten rolle En somalisk pike på 17 år omtalte meg som "den gamle mannen", ikke så rart kanskje med tanke på at forventet levealder for henne (i hennes hjemland) er rundt 50 år og det vanlige er å bli foreldre som 17/18 åringer! Det var digresjonen, så til saken. Ja, jeg vil mene at jeg er like flink. I åpne/mindre båter så tar jeg på meg automatvesten like selvfølgelig som jeg tar på meg beltet i bilen og det forventer/forlanger jeg at alle i båten skal gjøre også. I seilbåten har jeg ikke alltid på meg vesten når jeg er i cokcpiten, men alltid når jeg skal frem på dekk. Fornøyd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
hifo Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 under sterk tvil . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fanafjord Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Flytevest er fornunftig - Påbud om flytevest er det ikke Jeg syns denne tråden ikke skiller godt nok mellom om det er riktig å bruke flytevest og om det skal være pålegg om å bruke flytevest. Dette er i min verden to helt forskjellige ting med forskjellige konsekvenser. Trådstarter fokuserte om det er riktig med et statelig pålegg, mens de fleste glir over i å diskutere fornunften i å bruke flytevest. Selvfølgelig er det fornunftig. Jeg pålegger mine barn å bruke vest og bruker selv vest i de fleste situasjoner. Fornunften ved å bruke flytevest er de fleste enige i. Fornunften ved å påby det er noe helt annet. Jeg synes det er helt feil at staten skal passe på og påby alt som er fornunftig (og forby alt som er ufornunftig). Folk må selv ta ansvar. Ved å overregulere alle områder ødelegger vi for en fritt livstil. La nå meg selv være ansvarlig for meg selv uten å blande staten, politiet og hele det apperatet der. Og hvis det er fakisk sånn at noen ta skade på grunn av sin ufornunft så er det en pris som vi må betale for å leve i et fritt samfunn der regler, politiet, kystvakten, ligningskontoret og alle andre ikke stadig blander seg inn og kontrollerer. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kaftein ØL Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Tenker bare slik som denne sommeren var... Lange perioder med vindstille, men flott sol som holdt over 30 grader dag etter dag, og et kjøleskap fullt av deilig, lekende drikke, ligge langt ute på havet og drive rundt i vindstille, musikk, øl, idyll...... Jeg ser det som helt uaktuelt at det skal brukes redningsvester under slike forhold. Heldigvis er jeg stort sett mye lengre ute på sjøen, og har aldri sett noe purk her, men jeg misliker uansett tanken på å få smekk av snuten når man er ute en deilig, solfylt varm dag i indre oslofjord, bare iført badebukse. Kanskje tar men en dukkert eller fem fra båten? Gå rundt med slikt flyteplagg er bare tull. Noen som vet hva statistikken sier, hvor mange av de som drukner er beruset? De som ramler i sjøen fra land bør heller ikke være med i denne statistikken da disse ikke ferdes i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Går vel greit å trøkke inn en formulering om bruk når "nødvendig" på ett eller annet vis. Man får jo ikke bot for manglende beltebruk om man sitter i en parkert bil. Tror dette er grei skuring å få til, hvis de vil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.