Jump to content

Påbudt bruk av flyteplagg?


oslofjord

Påbudt bruk av flyteplagg i små åpne båter til en hver tid ?  

235 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Påbudt bruk av flyteplagg?

 

Vi båtfolk (les KNBF) og båtbransjen (Norboat) ønsker altså at det skal vanke bøter hvis man i et øyeblikk man tror man er ubevoktet har redningvesten liggende på toften og ikke stroppet fast på kroppen.

 

Hva er det neste ?....at det er påbudt å alltid være fortøyd til land ?? det vil jo spare liv....

 

Og som nevnt i annen tråd....hvorfor er Norboat mer opptatt av hva vi båtførere gjør framfor å fokusere på hva båtbransjen selv kan gjøre for sikkerheten ?

 

Når KNBF lufter temaet nå i 2008...kommer det antagelig noen avisartikler sommeren 2009 om alle som drukner med ubrukte redningvester i båten (gjerne med interju med noen på brygga som mener det bør påbys) så i 2010 eller 2011 når saken har modnet og alle forstår alvoret i situasjonen blir påbudet antagelig vedtatt av Stortinget...

 

Nå må vel formynderene ta seg tid til å feire obligatorsik båtførerprøve før de går løs på neste instramning overfor vanlige båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med salt. Spar oss for enda mer overformynderi. Så klart vil kanskje noen liv bli spart men man må ivareta en balanseforhold mellom sikkerhet og frihet. Absolutt sikkerhet betyr maksimum ufrihet. Livet er jo alltid livsfarlig. :-)

 

Hva er det neste? Tvungne helsesjekker? Påbud med barnesikre kjøkken? Forbud mot fjellklattring for folk over 50? Biler som ikke kan kjøre mer enn 100 km/h? Hvis ikke folk kan ta ansvar for seg selv og sammfunnet aksepterer at noen vil desverre ta uforsvarlige valg blir livet ganske så regulert og overvåket.

 

Kanskje jeg burde melde meg ut av KNBF ut av protest?

 

Jeg er imot enda mer regulering på alle områder. :smash:

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Sparer man liv ved at folk bruker regntøy med oppdrift isteden for vanlige redningsvester ?

1191679_254x350.jpg

 

Et påbud om å alltid ha på seg flyteplagg gjør naturligvis vanlig god gammeldags redningvest uaktuell.

Valget står da mellom flytejakke og selvoppblåsende flytevest. Seilervester tar nok også noe av markedet.

 

 

Tenk så betryggende at barna langs vår værharde kyst med statlig påbud f.eks. alltid har på seg f.eks. koselige myke fleecejakker som feks. City 611.....

 

 

City_611_7039__location.jpg

 

Ønsker bedreviterene at flytefleece i kamuflasje -blått skal ersattte gammeldags orange redningvester som holder hode over vann selv om barna er bevistløse ?

 

Når sjøen blir grov kommer jeg til å kommanderer jeg på skikkelig redningvest på store og små uavhenig av regler...men hvor mange gidder å ha redningvester i tilegg til påbudt flyteplagg i båten ?

 

Hjemme har jeg en søt redningvest for 0-10 år tilpasset bleieunger.....spennende å se hvordan et eventuell regel og bleietilpasset fleece-kose-flyte-baby-plagg kommer til å se ut....

 

De som stoler opå teknikken bruker oppblåsbare vester, men oppblåsbare fungerer vel dårlig for 0-10 kilo....så da blir det nok kose-fleece-flyte- plagg or småungene.....og etter båtkantring må redningsselskspets helikoptermannskp speide etter små blå fleecjakker et sted der ute på havet...i tråd med framtidig flyteplaggsforskrift...

Link to post
Share on other sites

Krysset ut på annet på begge spørsmålene, Selv bruker jeg alltid vest når jeg er alene i båten. Er vi flere og ligger i ro eller dorger tar jeg den av meg hvis det er sol og fint vær. Barna har på seg vesten hele tiden uansett, dette vil sikekrt endre seg når de blir størrre og mere svømmedyktige. Utifra mine synspunkter synes jeg atpåbud om bruk av vest under fart hadde hvert på sin plass. Hoved argumentet mitt for det er det samme argumentet jeg bruker overfor folk som spør om jeg gidder å ha på meg vesten hele tiden er at: Jo det er fint om de finner meg slik at det er en grav å gå til samt at jeg har en noe større sjangse til å redde livet.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har konsekvent gammeldags redningvest og dødmannsk-knapp på når jeg har båten i fart alene.

 

Men spørmålet er vel ikke om man alltid bør på redningsvest men om staten skal påby folk å alltid ha det på.

 

Når andre styrer båten i dorgefart og jeg strekker meg i solsenga har jeg ikke redningvest på.....og da ønsker jeg heller ikke ha på annet enn en badebukse...selv om politibåten siger opp på siden.

 

Frihet til selvbestemt redningvest......er det som står på dagorden !

Link to post
Share on other sites

Spørsmål er jo ikke om det er fornunftig å ha redningsvest på. Så klart er det det i de allermeste tilfeller. Men vi ønsker ikke mer av statlige påbyd, mer politi, mer overvåkning, mer bøter, mer bruk av dine og mine skattepenger. Jeg synes det er ikke riktig å innskrenke livskvaliteten til alle bare for noen er ufornunftig.

 

Ikke alt som er riktig og fornunftig må reguleres av staten.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

De som drukner er stort sett voksne menn som ikke kan svømme så det beste hadde vel vært å lære dem å svømme? :confused:

 

Etter som jeg har lest er det jo "ofte" berusede voksne menn som skal "pisse over rekka" som drukner..? Spørs om de er istand til å svømme så langt/lenge da, selv om de kan svømme :rolleyes: .

Link to post
Share on other sites

Et eventuelt påbud blir meningsløst hvis det medfører at folk blir presset til å ha jakker som er konfortable å ha på hele tiden og som kun er ment for svømmedyktige nær en hjelpende hånd...:

50N-EN393

"Flytevester, flytejakker, flytedrakter. Kun for svømme dyktige i beskyttende farvann med hjelp i nærheten. Ikke en redningsvest!"

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har aldri helt skjønt poenget med å gjøre det til en stor sak om man bruker redningsvest eller flyteplagg, eller en tom spylerveskedunk under jakka for den saks skyld.

 

For barn, eller andre, som ikke har forutsetninger for å klare å holde seg flytende, eller svømme, ja da er redningsvest tingen. Så også hvis andre forhold tilsier at det er "lurt".

 

Det store skillet, som i hovedsak avgjør om man drukner, eller ikke, er om man flyter.

 

Har selv prøvd det meste av ulike kombinasjoner av klær og diverse flyteremedier, selv en våtdrakt, som kanskje har et par kilo oppdrift, vil kunne være den vesentlige forskjellen som redder liv.

 

Om man ligger og plasker i vannet fullt påkledd, ja da sliter de felste, og man bruker mye energi og varme på å holde seg flytende. Bare et par kilo oppdrift kan være nok til at man er i en helt annen situasjon. Om den oppdriften kommer via en redningsvest, seilervest, flyteplagg osv er, i de fleste sammenhenger, likegyldig.

 

Om det skulle komme et krav så må det være slik formulert at det ikke blir ett krav til vest, men ett krav til at de i båten selv sørger for nødvendig oppdrift, så blir det opp til hver enkelt å løse oppgaven.

 

Da kommer det sikkert Sputniktruser med et par kilo oppdrift i handelen :cool:

Link to post
Share on other sites

Jo flere påbud vi får bedre tror jeg det blir. :wink:

 

Frk fryd nevner bilbelte og det er i og for seg en god ting med mindre en kjører bilen til sjøs. :wink: Jeg tror vi bør ha påbudt, hjelm, flytevest, feltrasjon m.m dersom vi ferdes på land eller vann. Tross alt er det bedre med mange påbud enn ingen. Alle påbud er til det gode og felleskapets interesser. :yesnod::nonod::crazy::wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Et eventuelt påbud blir meningsløst hvis det medfører at folk blir presset til å ha jakker som er konfortable å ha på hele tiden og som kun er ment for svømmedyktige nær en hjelpende hånd...:

50N-EN393

"Flytevester, flytejakker, flytedrakter. Kun for svømme dyktige i beskyttende farvann med hjelp i nærheten. Ikke en redningsvest!"

 

Hva mener du egentlig Salt??

 

Hvis det kommer krav om å ha på flytemiddel i småbåt blir det nok et minimumskrav. Det er ingen som kommer til å nekte deg å bruke redningsvest/drakt om du det vil - hverken på deg selv eller babyen.

 

Og et påbud fritar deg heller ikke for noe ansvar i forhold til å vurdere hva som er nødvendig utover minimumskravet.

Link to post
Share on other sites

Man trenger ikke flytevest når man er i en åpen småbåt. Det er først når man befinner seg utenfor, i vannet, at det kan skille mellom liv og død. Hvis forbudet skal ha noen effekt må det derfor bli forbudt å BADE uten flytevest. :diving:

 

Man kan lese statistikk på så mange vis. Er det virkelig slik at alle som drukner uten flytevest har oppholdt seg i en åpen båt?

 

Hva var klokkeslettet?

Hva var promillen?

 

Personlig bruker jeg vest i småbåt, vel så mye for å gå foran med ett godt eksempel for mine barn som for livredning, da jeg stort sett kjører båt i 3-4 sommermåneder, i beskyttet farvann og pent vær (Hyttebåt). Med andre ord lav risiko.

 

Når vi tar ut speedbåten og flyr lavt over bølgene er vest en selvfølge.

 

Jeg mener ett påbud om vest er like effektivt som påbudet om HF mobil i bil.

Det er holdningene man må jobbe med. De møka fulle mannfolka som bare skal slå lens på bryggekanten/båtripa vil man fortsatt finne ett par dager senere samme hvordan man utformer påbudet.

Link to post
Share on other sites

...... uteglemt er fallskjerm, vernesko m/flyteelement, susp, tannbeskytter, bærsepose, knebeskyttere, arbeidshansker og pepperspray! Om vi da alle sammen i tillegg hadde sørget for å ha en skikkelig "airbag"... ja se da hadde vi garantert spart liv da!! Og så holdt jeg på i farta å glemme glidemiddel....... så vi klarer å åle oss ut gjennom evt. trange åpninger....

 

Ja vi kan påby oss i hjel for å spare liv.....

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig en åpen småbåt? Hvor krysses grensa fra åpen småbåt til båt hvor det ikke skal være påbudt med vest? Skal det være påbudt å bruke vest hvis man f.eks. skal ut på fordekket i en større båt? Hva med de som sitter på flybridgen? Der er det jo forholdsvis åpent...

Link to post
Share on other sites

For å få obligatorisk bevis trengte man myten om alle disse nybegynnerne med altfor store båter og motorer.....men nå er det tydeligvis de med altfor små båter og motorer som skal tas ! Nå har formynderne faktisk statistikken på sin side...det er jo i joller og innlandsprammer og kanoer folk drukner. Men så spørs det om det polititisk korrekt å bøtlegge en tilfeldig gammel gubbe i sin pram på et fjellvann uten redningvest eller en familiefar på kanotur uten vest ??

 

Men selv om det er joller og prammer som er farlig (og ikke de store stygge skjærgårsjeepene) tror jeg fortsatt på selvbestemt flyteplaggbruk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...