Jump to content

Påbudt bruk av flyteplagg?

oslofjord

Påbudt bruk av flyteplagg i små åpne båter til en hver tid ?  

235 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Når jeg kjører fra hytta til bryggeplassen, en tur som tar kortere tid enn det det at og ta av og på seg vesten, går gjennom 100% stille farvann, maks bølgehøyde jeg har sett der er vel en 10-20cm, vi kjører der kun på sommeren, ergo det er varmt i vannet, og jeg er 100% klar over hvor det ene skjæret/grunna er, gi meg da en god grunn til og bruke vesten!

Kollisjon med andre båter er lite aktuelt, det er veldig oversiktlig.

Jeg ser også viktigheten og nytten i og bruke vest , men alt med måte, jeg bruker, og kommer til og fortsette og bruke vesten når jeg er ute i litt røffere farvann, eller når det er kaldt, men sommerstid i stille farvann ser jeg liten vits i og bruke vesten....

Du skal ikke sjøl kunne bestemme hva som er best for deg.

Hvorfor ikke? Håper det var ironisk ment.

Å bestemme selv hva som er best for seg selv er en av grunnverdiene frie sammfunn er tuftet på. Hva heter det i den amerikanske uavhengighetserklæring: "... all men are endowed by their creator with certain unalienable rights, among these rights are life, liberty and the pursuit of happiness..." Amerikanere gikk for over 200 år siden så langt at de mente det fantes en rett på revolusjon hvis en regjering ikke lenger garanterte denne grunnlegende personlige friheten. Ikke så mye igjen av dette hverken der borte heller, men helt alvorlig: En bør ikke rope etter nye regler og forskrifer uten at det er helt nødvendig.

Det er kanskje en litt i overkant prinsipiell tilnærming til en mulig flyteplaggpåbydet, men likevel...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Å bestemme selv hva som er best for seg selv er en av grunnverdiene frie sammfunn er tuftet på.

Tja....

Anarki (fra gresk ἀναρχία anarkhia, 'fravær av styre'). Anarki har to betydninger: Den ene betydningen kan uttrykke en tilstand som innebærer et fravær en hersker eller statsmakt, Anarkisme. Den andre betydningen brukes til å beskrive et samfunn eller en hendelse fylt av kaos og forvirring. Mange misoppfatter anarkis andre betydning med anarkismens utopi, men anarkister flest vil motsette seg dette. De ser på anarki som en tilstand hvor folk lever i samfunn og styrer seg selv, uten hierarkisk organisasjon, jmf. anarkisme.

Fra Wikipedia :smiley:

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Nåja, anarkisme er nok en ekstrem som ikke fungerer. Hvis ingen holder overgriperne i sjakk tar overgriperne makten og vi har det verre enn i en diktatur. Ref. franske revolusjonen og herrskapen av terror. (Robbespiere) Men man trenger jo ikke gå helt inn for anarkisme bare når man ønsker litt mindre stat enn vi har idag.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Problemet med alle påbudene som tres over vårt hode fattes av minoriteter (fåtallet).

At det hele tatt er mulig skyldes at vårt demokrati er et eller annet sted på den linjen som er mellom ytterpunktene diktatur og anarki.

Demokratiets iboende egenskap er å gjøre alle til lags og i denne modellen flytter den seg mot og nærmer seg anarkiet hvor alle skal kunne bestemme.

Men det rare er at jo mer utviklet og utdannet mennesket blir, jo mer tafatt og hjelpesløs blir det. Vi er blitt suksessivt blitt fratatt all ansvar for våre handlinger.

Et godt eksempel er kjøp av bolig:

Boligkjøperen/forbrukeren er etterhvert er blitt så uansvarlig og hodeløs, at hele ansvaret for en handel forflyttes til motparten, nemlig selgeren. :crazy:

Så når ingen vil ta ansvar lenger, er det lettere å endre lover, eller aller helst, lage nye.

Når det gjelder denne tråden er det bare et fornuftig svar:

Hvis ikke folk ikke kan ta sine egne valg mht. sitt eget liv, ta skrittet helt ut og umyndigjør alle over 18 år.

Thi. De vet ikke hva de gjør.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Om vi ser på denne oppsummeringen for første halvår fra Sjøfartsdirektoratet så er det liten tvil om forlaget fra Norboat og KNBF vil kunne treffe meget bra, og igjen er det ikke noen stor overraskelse på meg om at majoriteten av baatplassens medlemmer også er enig her.

Blant fritidsbåtbrukerne er det om lag 70 prosent som faktisk har på seg flytevest når de er om bord. Samtidig viser det seg at 70 prosent av dem som omkommer i fritidsbåtulykker ikke har benyttet flyteutstyr

Ref

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Guest Avmønstret#

En grei analog er jo biltrafikken. Påbud og forbud virker inn til et visst punkt, ved det punktet er det de som nekter å følge påbud og forbud som blir "offer".

De som ikke bruker belte og/eller er ruset er sterkt overrepresentert blant de som omkommer i bil. Som regel har de også et kriminelt rulleblad.

Ovenfor denne gruppen vil påbud/forbud ha marginal virkning. Slik vil det være på sjøen også, men sålangt tviler jeg på at påbud og forbud har kommet til dette "punktet" hvor kun "de som gjør som de vil samme f**n" er igjen. Med andre ord tror jeg at det er "unødvendig tapte" menneskeliv å redde ved å innføre påbud/forbud.

0 visjon er kjekt, men sef. totalt umulig så lenge det finnes mennesker som setter seg i bil/båt uten å føle ansvar ovenfor egen, og andres, helse og velferd. En del legger denne retten til å "være idiot" under "personlig frihet". Altså man skal ha retten til å oppføre seg uansvarlig selv om man handler i ett offentlig rom, hvor ens handlinger kan påføre andre skade og ulemper, evt. død.

Denne holdningen ifht. "personlig frihet" er vikarierende argumentasjon. Så lenge man ikke kan utføre denne formen for "personlig frihet" uten å, potensielt, sette andre sine liv i fare, eller være til ulempe på annen måte, så kan ikke denne typen oppførsel legges i dette begrepet. Det står mennesker i beredskap, som satser liv og helse, for å redde andre på sjøen. De fleste har familiære/vennskapelige/emosjonelle relasjoner som vil påføre andre lidelse hvis en selv kommer til skade/dør, man kan altså ikke "0-stille" seg i forhold til omgivelsene og påberope seg "personlig frihet". Begrepet har ikke gyldighet på dette området.

Så alt visvaset om "påbud tredd nedover hodet" osv, vær så snill, det er bare vås. Det hører ikke hjemme under noe som helst begrep om "personlig frihet".

Jeg har løsningen hvis man mangler en vest i båten...sistemann kan stå på vannski uten vest for det blir vel fortsatt lov.....eller hoppe i vannet å ta et bad....for hvis alle i båten (inkludert kapteinen) hopper over bord midt i leden er man vel på riktig siden av loven selv om det blir redningvestpåbud...???

Det er jo så mye farlig som er lovlig ja selv fallskjermhoppere har vel ikke noe lovpåbud om bruke fallskjem når de hopper ut fra fly....men vi trenger altså påbud om å ha på redningvest....

Guest Avmønstret#
Jeg har løsningen hvis man mangler en vest i båten...sistemann kan stå på vannski uten vest for det blir vel fortsatt lov.....eller hoppe i vannet å ta et bad....for hvis alle i båten (inkludert kapteinen) hopper over bord midt i leden er man vel på riktig siden av loven selv om det blir redningvestpåbud...???

Det er jo så mye farlig som er lovlig ja selv fallskjermhoppere har vel ikke noe lovpåbud om bruke fallskjem når de hopper ut fra fly....men vi trenger altså påbud om å ha på redningvest....

Om de gjør det i ledd av å beskytte "sin personlige frihet" fra påbud så kan politiet forlate åstedet og danskeferja mose over hele gjengen. Regninga for opprydding sendes de etterlatte? :rolleyes:

Korteste vei til "personlig frihet" er første fly til Mogadishu. Husk å ta med revolver (rettsvesen og domstol) og dollar (som skal skaffe deg resten). :cool:

Er temmelig sikker på at det ikke er mange lovpåbud og forbud i Somalia, det er bare å slå seg løs og velte seg i personlig frihet.

Guest Avmønstret#
Ja du har nok desverre rett ! I gamle dager (for ca ti år siden) fikk man faktisk en viss frihetsfølelse når man kastet loss.....men nå må man antagelig seile til Afrika for å komme unna jungelen av eu-direktiver og kommunale og departementale forskrifter.

Ja for ingenting er som ekte jungel (finnes det lengre, den er vel redusert til teakdekk?) og bestikkelser til første fremmøtte lokalkonge :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...