Lazyjack Posted November 26, 2008 Share Posted November 26, 2008 Har en Bavaria 38 Cruiser med luke i akterspeilet med innebygget badetrapp som kun kan brukes når luken er nede . Ser derfor behov for en nødleider som kan brukes når luken er oppe dersom en skulle være uheldig å gå overbord. Det finnes jo taustiger i bag som kan trekkes ned via en line fra sjøen men ser for meg at de er vriene å klatre i ettersom de sannsynligvis "forsvinner" under båten når en skal klatre opp. En nedfellbar fastmontert stige ved siden av luken er kanskje det beste alternativet bortsett fra at det jo er litt dumt å måtte ha to stiger bak. Synspunkter eller gode forslag? Quote Link to post
Mulligan Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Viktig poeng Det enkleste er vel en pose med taustige på hver side av båten. Det går fint å klatre i taustige så lenge man holder hendene over hodet når man klatrer. Jeg vil også tro det er noe enklere på siden. Alternativet er en teleskopisk eller leddet stige skrudd utenpå luken. Quote Link to post
NOR_Gandsfjord Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Dette ble diskutert på Bavariaklubben for et års tid siden, her er svaret fra Lunde: Lunde Båt har lyttet til denne innvendingen og har funnet en løsning fra Plastimo. En ekstra skroggjennomføring kan felles inn i hekken. Inn i gjennomføringen ligger det en liten taustige. Denne løses ut ved å trekke ut proppen i enden. Lunde Båt kan tilby dette som ettermontert utstyr til dem som er engstelig for den elektriske badeplatformen. Redigert av Sjur @Lunde Båt på 13 September 2007 kl 22:19 Men her er det dog snakk om en taustige. Quote S/Y Surprise Link to post
2nd Trikker'n Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Husk - en fot på hver side når du klatrer i taustige! Quote Link to post
Bitteliten Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Vi har en liten taustige festet bak jolla vår. Dette fordi badestigen er ubrukelig når jolla ligger på badeplatformen. Stigen er pakket i en liten bag med borrelås åpning. Bagen har to hemper for feste i båten. Stigen "løses ut" fra vannet ved å dra i en ca 1,5 meter lang utløsersnor. Det er et Watski produkt 10788-4 4 trinns 598,- 10788-5 5 trinns 667,- Kanskje den kan fungere på andre båter også? Quote Link to post
alidal Posted July 1, 2011 Share Posted July 1, 2011 (edited) Denne løsningen fra Plastimo syns jeg så grei ut. Tar liten plass og kan fungere som en ekstra/reserve løsning. Er vel denne løsningen som er skissert fra Lunde Båt i innlegg lengre oppe. Prisen i England var i alle fall overkommelig. Edited July 1, 2011 by alidal (see edit history) Quote Link to post
alidal Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Da har jeg monter denne.... Quote Link to post
Lazyjack Posted April 12, 2012 Author Share Posted April 12, 2012 Da har jeg monter denne.... Min erfaring er at man må være minst 98% gorilla for å komme seg opp av vannet vha. en slik stige da bena forsvinner innunder båten sammen med trinnene når man forsøker å klatre opp i den fra vannet. Hører gjerne fra deg når du har testet... Jeg endte med å montere en fast nedfellbar stige på akterspeilet og den virker! Quote Link to post
Mulligan Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Dette er hva ISO (CE) sier om ombordstigningsanordning: 16.2 Requirements for specific means of reboarding Specific means of reboarding, where not permanently fixed, shall be capable of being reached and deployed quickly without the use of tools. It shall, when in place, - be usable by a person unaided; - have the lowest point serving as foot step located at least 300 mm below the waterline, the boat being in mLCC and at rest. Quote Link to post
alidal Posted April 12, 2012 Share Posted April 12, 2012 Jeg har leider utenom denne, men den pleier jeg ofte å fjerne under seilas.... Men skal se om jeg får teste den, men tror det må vente en stund! Quote Link to post
Krimart Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Løfter denne igjen: alidal; har du prøvd taustigen? Noen andre? Enig med Lazyjack at det ser krevende ut å bruke en slik. Quote Link to post
Lazyjack Posted October 7, 2014 Author Share Posted October 7, 2014 Skulle være interessant å høre. Jeg kan ikke forstå at den stigen vil fungere og særlig ikke på båten på bildet hvor en må slå inn fjellbolter i akterspeilet for å komme videre opp. Quote Link to post
Big Horn Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Et annet moment er vel hvor lett lokket er å skru løs når man ligger der i 1 eller 2 meters bølger og gurgler saltvann uten å ha en fast bøyle å holde seg fast i. Dauer man ikke først av drukning, kan man være ganske sikker på å bli svimeslått av hekken hvis man får hodet under i litt sjø........ Quote Link to post
VirtualMe Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Monterte en annen variant av Plastimo sin stige på vår Bavaria; http://www.landfallnavigation.com/sp29009.html Forlenget utløseren med en fenderline som det er festet en slik kork-ball (fra typisk båt-nøkkelknipe) til. Stigen er festet med to soft-sjakler til pushpit. Har dog glemt å teste den i det deilige sommerværet vi har hatt, men håper det vil fungere. Tanken var hvertfall at man får litt bedre tak i trinnene oppover og kan dra seg opp i disse samtidig med at man trår, i motsetning til løsningen som er mye penere og dras ut av et hull. Håper jeg aldri vil trenge den.. Quote Link to post
mons Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Har tatt ombord masse sjøspeidere via forskjellige taustiger i sommer. Generelt skal man være sterk i armene og helst ha stigen på skutesiden for å komme opp. Trinn som er mer enn 30-40 cm under vann har ikke noen funksjon. Viktig at trinnene er laget slik at det blir avstand mellom skutesiden og trinnet slik at det er lett å få tak. Trinnene bør være relativt tett og helt opp til rekka slik at man hele tiden har noe å holde seg i inntil man får tak i rekka. Når stigen henger i skutesiden funker det ikke med ett bein på hver side (det ene tauet mellom beina). Det funker best når den henger fritt i lufta og helst med en mann under deg i stigen. Quote Mons Link to post
Gunga Din Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 kjøp en riktig stige.......det er en billig livforsikring http://vastkustkretsen.se/Teknik/ArtikelRaddningsstege kravet sier 300mm men 5-600 hadde nok vart mere klokt ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
aileenll Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 kjøp en riktig stige.......det er en billig livforsikring http://vastkustkretsen.se/Teknik/ArtikelRaddningsstege kravet sier 300mm men 5-600 hadde nok vart mere klokt ! Har tilsvarende annordning, med tau til å dra i. Utfordringen er å ikke få stigen i hodet! 8-} Quote Aileen ll Link to post
Gunga Din Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 var glad hvis du bare får stigen i hodet.... .......kommer du under akterskipet i en flatbottned båt...så kan det nok bli så her Quote S/Y Gunga Din Link to post
sunnmøre Posted October 7, 2014 Share Posted October 7, 2014 Er enig med Gunga Din. Solid stige som kan fellast ned er det einaste som er brukbart. Taustige i nokre meter sjø, tung seilerdress, litt panikk - ikkje bra Prøv i alle fall ut taustigen, sjekk om du har gode nok tak for hendene. Dumt å prøve ut dette når nødsituasjonen er der. Fungerer stigen dårleg så skaff ein annan! Quote Link to post
alidal Posted October 8, 2014 Share Posted October 8, 2014 alidal; har du prøvd taustigen? Noen andre? Enig med Lazyjack at det ser krevende ut å bruke en slik. Nei, jeg har ikke testet den, men tror nok også som andre her at det kan bli tøft å dra seg opp i fullt/vått utstyr... Har heldigvis annen fast leider i tillegg! Quote Link to post
ingelinn Posted October 30, 2014 Share Posted October 30, 2014 Har en ganske ny bavaria som er levert med nødleider av lignendetypen taustige som den Alidal har montert,slo meg i sommer at nu er det vanntemp for å teste den. konklusjon var den at jeg ikke hadde sjangs å komme meg ombord i gjen ved å bruke leideren. falsk trygghet. lurer på om det er noen som har laget noen form for fjern utløser til badeplatformen og evt. har en smart patent å dele, det gjelder platform uten elektrisk lukking. Quote Link to post
Hulda Posted October 30, 2014 Share Posted October 30, 2014 Jeg har brukt taustiger en del ganger i forbindelse med offshore sikkerhetskurs. Det er bestandig en del personer som trenger mye hjelp for å rulle seg fra sjøen og om bord i en vanlig gummiflåte. Personlig ville jeg ikke satset på taustige i båten. På Hulda har vi en uttrekkbar stige. Heller ikke ideelt. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.