haggen Startet 27.November.2008 Del på Facebook Startet 27.November.2008 Jeg vil skifte noen topper på min bmw 636 fra midten av -80, og har på hånd noen mercruiser topper som også er VM, men fra -92. Noen som vet om dette går bra, eller om det er noe spesielt som må til for at dette skal passe? Har sett nevnt at noen har gjort det samme, men vet ikke detaljer fra det som ble gjort da. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Kan dessverre ikke svare helt eksakt på det du spør om, men jeg vet det finnes ulike typer topper til VM motorene (bl.a. er det forskjeller på innfesting av glødepluggene) Det er i midlertid mulig dette kun gjelder for motorene som er brukt i biler. Fikk i hvertfall beskjed av Motorteknikk i Oslo i fjor at jeg måtte sjekke hvilken type topper jeg har, dersom jeg skulle ha nye. Dersom de nye og gamle toppene ser like ut, er det trolig ikke noe problem å bytte. (Tror ganske sikkert at det ikke er noen forskjell på toppene fra midten av 80 tallet og 1992.) På min motor er det ihvertfall BMW og Mercruiser topper i salig blanding:) Husk å bruke tykkere toppakninger (1.52 mm) når du bytter topper. Hvis du tar motoren ut av båten, vil jeg anbefale at du tar ut stemplene, sjekker sylinderforingene og monterer nye stempelringer. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
haggen Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Takk for svar, du nevner tykkere pakning ved bytte og da går jeg utfra du tenker på at toppene bør planes før montering? Jeg er nemlig usikker på om det er nødvendig på single topper? Ser i manualen at ved skifte av forkammer så må man plane, men finner ikke dette som ett krav når man kun remonterer uten dette...?? Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Dersom en topp er skjev eller man må skifte forkammer, er det trolig bedre økonomi å kjøpe ny topp. Koster sikkert en liten formue hos Mercruiser, men er slett ikke så ille priset hos f.eks Motorteknikk. Standard tykkelse på toppakningene er 1.42 mm, men det skal benyttes 1.52mm dersom alle pakningene skiftes. Det finnes også en overdimensjon på 1.62mm, som sikkert skal brukes på topper som er planet. Ref side 77 i rep.håndboken: If you exchange a single cylinder head use at any rate the excisting thickness again When during a repair all six gaskets have to be replaced use always cylinder head gaskets with a thickness of 1.52mm, partnumber 11 12 1 736 214, marked with two 5 mm holes or two notches. Jeg kjøpte først 1.42mm pakninger når jeg overhalte i fjor, men etter finlesing i boken fikk jeg nerver og byttet til 1.52mm Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
haggen Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Ok, da er jeg med. Jeg har 3 topper hvor det er brent bort en del gods i hullet fra dyse til forkammer, og får ikke lenger fullt turtall, så det er de tre toppene jeg vil skifte. Så da tenker jeg å bruke samme tykkelse på pakninger som det som sitter fra før. Har fått vite at toppene som jeg har på hand har nummer 4A, så nå er jeg spent på hvilke nummer mine har. Håper at jeg uansett kan bruke dem.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.