Puffin Startet 27.November.2008 Del på Facebook Startet 27.November.2008 Hvordan ville dere utstyrt ny båt mht navigasjon, TV, radio, musikk etc. Tradisjonelt opplegg med multifunksjonsskjerm med tilbehør, egen TV og radio osv. Eller noe PCbasert som håndterer flere funksjoner, eller en kombinasjon? Hva bør/skal være på sunbridgen. Båten skal benyttes av 2V og 3B. Kommer til å bruke den på lengere turer. Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Er det viknes 1030 sunbridge`?? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 jacuzzi bør du jo ha på sunbridgen Jeg har gode erfaringer med et integrert navigasjonssystem. Vi har Raymarine E serien. Mange velger Furuno eller Simrad. Tror det er mer smak og behag enn kvalitetsforskjeller. Jeg har erfart at service nivået på Raymarine er høyere enn på Simrad. Vi har en master plotter nede og slaven oppe. VHF oppe og nede. Jeg ville satt inn AIS. Angrer på at jeg ikke har det. Radar vil jeg ikke være uten - særlig ettersom vi strekker sesongen i begge ender og bruker båten mer og mer i mørke/dårlig vær. Omtrent slik kan det se ut i en tilsvarende båt som vi har. Her ser du to skjermer nede. Jeg tenkte på det før vi bestilte båten - dvs ha en skjerm for plotter og en for radar. Jeg følte behov for det da jeg hadde Simrad CX 44. Men jeg føler ikke behov for det på E120 som har litt større skjerm. Jeg har sett på G serien til Raymarine - men vet ikke helt om jeg liker det eksterne tastatur greiene. Skjermen på E120 er stor nok for oss (om man noen gang kan få stor nok skjerm da) Ett av de viktigere valgene er radar antenne. Vi har en 4kw kakeboks. Jeg synes den holder for oss. Merker jo at den ikke alltid skiller alle ekko fra hverandre - men den funker mer enn bra nok for vårt bruk. Jeg har erfart at det vel så mye handler om å lære seg å bruke radaren også. Raymarine har en ny serie digitale radar antenner. Dyrere - og bedre sies det. Har ikke testet selv. Autopilot er en sak man ikke klarer seg uten når man først har hatt det. Koster fort 50.000 - men er verdt pengene synes jeg. Elektornikk kan du bruke ubegrenset med penger på. En totalpakke med radar, 2 plottere, VHF, autopilot og tridata kommer fort på 150.000 kroner. Dyre greier. Min erfaring er at det ikke føles så dyrt når man putter det inn i en ny båt. Det føles mye dyrere om man skal supplere i ettertid. Idiotisk naturligvis - men for meg er båt mye følelser Vi hadde TV forbud i båtene våre helt til det fulgte med i båten vi har i dag Vi har en Radio/CD/DVD spiller (Pioneer tror jeg ) som er koblet til en flatskjerm i salongen. TV og Radio/Cd bruker samme høytalere. Det er AUX kontakt på spilleren -og her henger vi på ipodn. TV'en er koblet til en digitalboks - antenna er en vanlig antenne på targaen. Får ikke inn TV over alt - skal du ha TV overalt må du nok ha dome. Vi har en sånn annen boks enn Grundig. Har hørt at den ikke er like bra på å ta inn kanaler. Sjekk at boksen kan ta inn kanaler både i Sverige og Norge. Vi fikk en svensk boks først - men den ble raskt byttet. Vi har ikke TV i noen av lugarene. Ingen savner det heller. Andre tips: Kamera er omhandlet her tidligere. Skal du ha ankervisj foran så ta med meterteller på kjettingen. Da er det lett å legge ut passe mengde kjetting ved ankring. LEd lys for å spare strøm Skilletrafo på landstrømmen Kommer sikkert å mer etterhvert. Håper det var noe i denne retning du tenkte på da du spurte. Om du skal ha SunBridge 1030 er jeg misunnelig Det ser ut som en skikkelig flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 De er ny type tastatur til G-serie på vei. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Puffin Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Er det viknes 1030 sunbridge`?? Jepp Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 K3 variant? Sitér dette innlegget Link to post
Puffin Svart 27.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2008 Takk for svar Bitteliten. K3 ja Det var noe slikt jeg tenkte på. Tror det blir en Raymarinepakke med E120, radar, ekkolodd (usikker), VHF og autopilot. AIS er også med. Grunnen til at jeg er usikker på ekkolodd er at jeg skal ha en Inter-Phase foroverseende sonar, og den fungerer greit som ekkolodd ned til 200 m (teoretisk). Synes det er litt drøyt å plassere en ekstra E120 oppe som slaveskjerm. Finnes det ikke andre alternativer . Inter-Phaseen kjøpes med eget display (brukes oppe) og ekstra tastatur nede slik at det kobles opp mot E120 der. VHF oppe blir en RayMic. Kombinert radio/CD/DVD-spiller er notert. Ønsker en TV som kan kobles til E120 og Inter-Phasesonaren. Noen som vet hva som kan benyttes . Viknes sier de ikke er fornøyd med LEDlys etter å ha prøvd det. Tror det er for lite "koslig". Ønsker ikke å levere det ihvertfall. Kjettingmeter - er det noe alle vinsjprodusenter leverer? Tror Viknes bruker ILAS. Landstrøm tror jeg er type "plugg and play". Vet ikke om skilletrafo er med. Leste en artikkel i båtmagasinet om noe som het Victron Easyplus. Denne var med innebygd inverter. Så hadde de med en skilletrafo. Muligens det blir dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2008 Del på Facebook Svart 27.November.2008 Takk for svar Bitteliten. K3 ja Synes det er litt drøyt å plassere en ekstra E120 oppe som slaveskjerm. Finnes det ikke andre alternativer . Ønsker en TV som kan kobles til E120 og Inter-Phasesonaren. Noen som vet hva som kan benyttes . Viknes sier de ikke er fornøyd med LEDlys etter å ha prøvd det. Tror det er for lite "koslig". Ønsker ikke å levere det ihvertfall. Kjettingmeter - er det noe alle vinsjprodusenter leverer? Tror Viknes bruker ILAS. Hyggelig å kunne bistå Jeg ville ikke hatt C oppe. Og jeg er ikke sikker på om C har samme nettverksomuligheter som E serien. Kanskje en E80 kan funke? Vet at det er dyrt med E120 som slave. Tror prisforskjellen er under 10.000. Vår erfaring er at vi sitter mye mer oppe enn vi trodde - og da er det godt å ha en skjerm sm både er rask og god og se på i sollys. Du kan koble TV og E. Vi kan kjøre bildet fra plotteren til TV skjermen i hvertfall. Har ikke testet andre veien. Mulig det går via videoinngangen der vi har kamerat. Jeg mekker ikke så mye med det sjøl. Det funker så da lar jeg det være i fred Vi har byttet ca alle LED lysombord. Diodene ryker. Men det sies at det blir stabilt. Viktig med en 12V - 12V likeretter så du vet at du får rett spenning til lampene. Vårt LED lys ser ut som normalt lys. Det er ikke operasjonssal lys. Kjettingteller - hm - må tenke litt. Jeg hadde det på Windyen også. Det var ikke ILAS vinsj. På NW'en har vi ett eller annet Italiensk merke på vinsjen. Tror kjettingteller kan kjøpes til de fleste vinsjer. Skal du ha inverter må du også ha godt nok med batterier. Vi har ca 650 Ah forbruksbank. Inverteren er 2KW. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Jeg ville tatt en titt på Furuno sin nye TimeZero serie, har bare såvidt trykket på den selv men den virket veldig rask og behagelig. Jeg ville tro en 7-8" holder på flyen. Selv har jeg ikke noe på fly og det er ikke noe kjekt når man er i ukjent farvann, blir en del løping opp og ned. Uansett hva du måtte velge ville jeg gått i butikken å lekt meg med plotterene. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Furuno sin nye 3D serie hadde litt innkjøringsproblemer har jeg hørt - men nå er den visst bra. HAr blitt fortalt (av en ex Furuno mann) at den serien er bra. Jeg skjønner ikke hva man skal med 3D kart - men det er sikkert meg det er noe feil med tror ikke prisforskjellen mellom 8" og 12" er så stor. På Raymarine skiller det 10.000 kroner ca. På en 8" skjerm mister du realistisk sett muligheten til å kjøre på flere kart/bilder samtidig. Jeg kjører mye på autopilot. Et av bildene på plotteren har jeg satt opp til å vise 1/2 skjerm kart i stor målestokk, 1/4 skjerm kart i liten målestokk og 1/4 skjerm autopilotdata som COG, distanse til neste wp m.m. Vedr VHF: Husk DSC variant koblet inn i nettverket. Det er en viktig sikkerhet. Jeg ville også tenkt på redningsflåte og nødpeilsener. Flåte har ikke vi ombord. Jeg har diskutert med meg selv flere ganger om det er nødvendig. På ene siden tenker jeg at om alt går til h.... vil vi nok like å ha det. På andre siden tenker jeg at jolla får være godt nok. Dessuten sliter jeg med å finne en OK plass til en flåte ombord. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 ......... Jeg skjønner ikke hva man skal med 3D kart - men det er sikkert meg det er noe feil med Hmm ... se der ja! Det er kommer med økende alder. Jeg har merket det for lengst Sitér dette innlegget Link to post
Frikar Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Puffin Krev led belysning hvis du vil, har kun det i min 2008 mod Laguna 1180 fb å er kjempefornøyd. Det gir like varmt( gult) lys som hjemme. Kan skaffe deg disse dersom viknes har problemer ang garanti etc, jeg kan levere og garantere garanti. Skal du ha lys på akterdekk/ trapp til sunbridge? Disse er garantert led eller hva? Send meg im dersom jeg kan hjelpe deg med noe Espen Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 ...Båten skal benyttes av 2V og 3B. Kommer til å bruke den på lengere turer. Som Bitteliten og andre nevner kan denne utfordringen gå fra ganske "enkle" PC systemer til omfattende flerfunksjonssystemer fra flere av de ledende/markerte fritidsbåtleverandørene. Mitt råd er at du drar omkring til fritidsbåteiere med båt tilsvarende den du har og drøfter instrument/TV/videoopplegg.Jeg har 3 jenter ombord - dette forutsetter trådløst nettverk....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.