Daffy Startet 27.November.2008 Del på Facebook Startet 27.November.2008 Ifølge forsikringsselskapet If er skadefrekvensen størst på den yngste aldersgruppen. sak i vg Er dette helt riktig? Hva synes vi? Kan det være slik at en del av de eldre aldri rapporterer skaden f. eks Ellers er jeg enig med Jack Frostad at begrensningen burde gjelde 25 knop istedet for 25 hk... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
2nd Trikker'n Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Kan det være slik at en del av de eldre aldri rapporterer skaden f. eks Klart det. Det er vi som omkommer mest! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Er dette helt riktig?Hva synes vi? Dette er vel de faktiske tallene fra IF og dermed er det vel neppe særlig grunn til å trekke dette i tvil etter mitt syn... Hva skal en synes da.... Synes det er trist at de unge er det som "skader mest på sjøen".... men noen stor overraskelse er det neppe... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jon-Kåre Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Skulle tro at det er den mest naturlige ting iverden det at de unge skader mest. Som alt annet i livet går vel dette og ut på erfaring slik at å bare lese tallene her blir jo helt feil. Det samme gjelder bil kjøring, skader i arbeidsliv etc Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
olpi Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Jeg synes heller ikke det er så rart at de unge er oftere representert. I et innslag på TV for en tid tilbake da det hadde blitt betsemt at obligatorisk båtførerbevis skulle innføres ble det hevdet det motsatt såvidt jeg husker. Det overrasket meg litt. De nevnte det ifm at eldre ikke må ta båtførerbeviset. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Hva var tallene igjen? 4 av 100 unge melder skader til if, mens 3 av 100 eldre gjør det samme? Hva slags skader er det snakk om? Grunnstøting? Påkjørsel? ??? Kan ikke trekke konklusjoner på den spinkle statistikken der. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kosmix Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Jeg synes heller ikke det er så rart at de unge er oftere representert. Verstingene i Indre Oslofjord er båtførere mellom 30 og 50 år, sier Roar Isaksen i havnepolitiet. I vårt område er det faktisk ikke den yngste gruppen vi har mest kontakt med, sier Roar Isaksen Seilas: Middelaldrende stoppes oftest Seilas: De yngste skader mest Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Mouche Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Den ene dagen anses forsikring å være svindel satt i system og den neste dagen tar man de samme til inntekt for egne synsinger - interessant! Saken er vel egentlig at det fortsatt er ganske trygt å ferdes på sjøen og at forsikringspremien ikke er avskrekkende, etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
oslofjord Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Legg først merke til den negativt ladede overskriften i saken: De yngste skader mest på sjøen Men middelaldrende stoppes oftest isteden for å lage en gladsak med overskriften : De eldste skader minst....som det jo står lenger ned i saken. For de som er interessert i statikk må da dette være kreativ tallmagi som sier alt eller ingenting. En konklusjon man muligens kan lese av tallene er at 16 åringer har større risiko for å skade båten når han han kjører sin egen ungdomsbåt istedenfor å kjøre pappas verstinge-skjærgårdsjeep med 250 hester.... Spørsmålet er jo om statistikken er beregnet ut fra hvem som var fører eller om den er basert på alderen på den som er eier av båten. Båter blir jo ofte brukt av tre generasjoner fra samme familie...spesilt gjleder vel det landstedsbåter. Når noen lyse hoder ser statistikken blir vel det neste at jeg blir lovet billigere båtforsikring hvis jeg krysser av for at ingen under 30 år fører båten. Ellers er det usaklig å trekke fram hvilke aldergruppe politiet stopper. De middelaldrende som blir stoppet for å kjøre i 10 knop mellom skipene i Oslo havn er neppe overrepresentert på skadestatistikken hos IF. Når det er sagt ser jeg ikke bort fra at uerfarne unge voksne kan ha litt uflaks når det gjelder skjær for med årene lærer man av sine feil...men slik var det sikkert også for 500 år siden også, så ingen grunn til å rope om formynderstatens hjelp av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Legg først merke til den negativt ladede overskriften i saken: Er ikke dette typisk Båtliv da ? Båtbransjens Agurk blad ! Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 28.November.2008 Del på Facebook Svart 28.November.2008 Selvfølgelig er det de yngste som blir skadet, det er jo de som er på stranda og leker når hekksjø generalene er ute å lager store bølger, som fører til at de unge blir kastet på land, velter med pioner 8 og gummibåten blir slengt på land. Bernt sitter å venter på kjeft. Sitér dette innlegget Link to post
Kasund Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 http://smp.no/article/20081129/NYHETER/373361046/1002 Stereotypen? Full 40-år gammal mann! Lat no ikkje oss ungdommane få skylda for alt! Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Men la oss se bort fra hvem som rapporterer flest skader, og heller se på hvor alvorlig skadeomfanget er i hver rapporterte sak.... I de fleste tilfellene man hører om via media, der det er alvorlige skader, hvilke aldersgruppe er det som oftest? Jeg vil hvertfall anta det ikke er de yngste, men heller de midt på treet.... Sitér dette innlegget Link to post
BjA Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Det vigtigste spøtsmålet for If er vel heller, Hva er dyrest 40 skader på en GH16, eller 21 skader på en Prinsess 50 ? Tipper "gamlingene" leder den statistikken med god margin jeg ! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Jeg tipper, men vet det ikke, at if avkrever eieren av en Princess50 en noe høyere årspremie enn eieren av en GH16? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BjA Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Skulle da bare mangle, men nå har vi jo med et forsikringsselskap å gjøre, og om de bruker statestikk like kreativt som oss andre (undertegnede inkludert), så er jeg slett ikke sikker. Synest å ha hørt argumentasjonen før "De ligger jo høyest på skadestatistikken, det er ikke det at vi ikke ønsker dem som kunder, men premien må desverre stå i samsvar med ulykkesfrekvensen" Mener å ha lest noe om to typer forsikrinssvindel her på forumet ? :-) Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Mener å ha lest noe om to typer forsikrinssvindel her på forumet ? Det er visst meg, det... Og nei, jeg har ikke blitt lurt eller gått på en smell hos forsikringsgutta, men har sett for mange tilfeller av dette til at jeg vil godta hvordan slike selskap håndterer kundene sine... Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Hva slags skader er det snakk om? Grunnstøting? Påkjørsel? Ettersom det er tall fra et forsikringsselskap så dreier det seg sannsynligvis om skader båteier ønsker dekket av forsikringen. Det betyr at det er skader som koster mer enn egenandelen til den enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Fra sommeren 2010 sparer nok forsikringsselskapene masse penger ved å avkorte eller avslå utbetaling til eventuelet uheldige båtførere 16-30 år som ikke har rotet seg til å ta obligatorisk sertfikat. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Jeg synes heller ikke det er så rart at de unge er oftere representert. I et innslag på TV for en tid tilbake da det hadde blitt betsemt at obligatorisk båtførerbevis skulle innføres ble det hevdet det motsatt såvidt jeg husker.Det overrasket meg litt. De nevnte det ifm at eldre ikke må ta båtførerbeviset. I forhold til argumentasjonen med innføringen av obigatorisk båtførerkurs er det vel stort sett dødsulykke tallene som brukes som argumentasjoen. Der er de over 40 overrepresentert. Tallene her er jo forsikringsskader. Vis sjøvett - ulykker til sjøs Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Tror ikke de følger båtvet med båtførerbeviset .Jeg tror de må en holdningforandrig til oss alle. Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Tror ikke de følger båtvet med båtførerbeviset .Jeg tror de må en holdningforandrig til oss alle. Sitér dette innlegget Link to post
duppern fra dram Svart 30.November.2008 Del på Facebook Svart 30.November.2008 Tror ikke de følger båtvet med båtførerbeviset Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.