Jump to content

De yngste skader mest på sjøen


Daffy

Recommended Posts

Ifølge forsikringsselskapet If er skadefrekvensen størst på den yngste aldersgruppen.

 

sak i vg

 

Er dette helt riktig?

Hva synes vi?

 

Kan det være slik at en del av de eldre aldri rapporterer skaden f. eks

 

Ellers er jeg enig med Jack Frostad at begrensningen burde gjelde 25 knop istedet for 25 hk...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Er dette helt riktig?

Hva synes vi?

Dette er vel de faktiske tallene fra IF og dermed er det vel neppe særlig grunn til å trekke dette i tvil etter mitt syn...

 

Hva skal en synes da.... Synes det er trist at de unge er det som "skader mest på sjøen".... men noen stor overraskelse er det neppe...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Skulle tro at det er den mest naturlige ting iverden det at de unge skader mest. Som alt annet i livet går vel dette og ut på erfaring slik at å bare lese tallene her blir jo helt feil. Det samme gjelder bil kjøring, skader i arbeidsliv etc

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Jeg synes heller ikke det er så rart at de unge er oftere representert.

 

 

Verstingene i Indre Oslofjord er båtførere mellom 30 og 50 år, sier Roar Isaksen i havnepolitiet.

 

I vårt område er det faktisk ikke den yngste gruppen vi har mest kontakt med, sier Roar Isaksen

 

Seilas: Middelaldrende stoppes oftest

Seilas: De yngste skader mest

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post

Legg først merke til den negativt ladede overskriften i saken: De yngste skader mest på sjøen Men middelaldrende stoppes oftest isteden for å lage en gladsak med overskriften : De eldste skader minst....som det jo står lenger ned i saken.

 

For de som er interessert i statikk må da dette være kreativ tallmagi som sier alt eller ingenting.

 

En konklusjon man muligens kan lese av tallene er at 16 åringer har større risiko for å skade båten når han han kjører sin egen ungdomsbåt istedenfor å kjøre pappas verstinge-skjærgårdsjeep med 250 hester....

 

Spørsmålet er jo om statistikken er beregnet ut fra hvem som var fører eller om den er basert på alderen på den som er eier av båten. Båter blir jo ofte brukt av tre generasjoner fra samme familie...spesilt gjleder vel det landstedsbåter.

 

Når noen lyse hoder ser statistikken blir vel det neste at jeg blir lovet billigere båtforsikring hvis jeg krysser av for at ingen under 30 år fører båten.

 

Ellers er det usaklig å trekke fram hvilke aldergruppe politiet stopper. De middelaldrende som blir stoppet for å kjøre i 10 knop mellom skipene i Oslo havn er neppe overrepresentert på skadestatistikken hos IF.

 

Når det er sagt ser jeg ikke bort fra at uerfarne unge voksne kan ha litt uflaks når det gjelder skjær for med årene lærer man av sine feil...men slik var det sikkert også for 500 år siden også, så ingen grunn til å rope om formynderstatens hjelp av den grunn.

Link to post

Skulle da bare mangle,

 

men nå har vi jo med et forsikringsselskap å gjøre,

og om de bruker statestikk like kreativt som oss andre

(undertegnede inkludert), så er jeg slett ikke sikker.

Synest å ha hørt argumentasjonen før

 

"De ligger jo høyest på skadestatistikken,

det er ikke det at vi ikke ønsker dem som kunder,

men premien må desverre stå i samsvar med ulykkesfrekvensen"

 

Mener å ha lest noe om to typer forsikrinssvindel her på forumet ?

 

:-)

Link to post
Jeg synes heller ikke det er så rart at de unge er oftere representert. I et innslag på TV for en tid tilbake da det hadde blitt betsemt at obligatorisk båtførerbevis skulle innføres ble det hevdet det motsatt såvidt jeg husker.

Det overrasket meg litt. De nevnte det ifm at eldre ikke må ta båtførerbeviset.

 

I forhold til argumentasjonen med innføringen av obigatorisk båtførerkurs er det vel stort sett dødsulykke tallene som brukes som argumentasjoen. Der er de over 40 overrepresentert. Tallene her er jo forsikringsskader.

 

Vis sjøvett - ulykker til sjøs

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...