Buff331 Startet 27.November.2008 Link til dette innlegget Startet 27.November.2008 Hei, jeg har med stor interesse lest mange tråder på BP om emnet strøm, men klarer allikevel ikke å finne ut av El opplegget på båten min. Tanken er å legge opp det elektriske på nytt sånn at jeg har kontroll på det hele. Jeg tenkte å starte med begynnelsen(?) - Generatoren (ikke for å dimensjonere denne men for å skjønne funksjonen til ledningene som går ut ) Kan noen forklare meg hva de forskjellige ledningene gjør (ja, noe gir seg selv, men likevel...) Bilde av "sukkerbit" kommer lenger ned Hva gjør dette relèet? Jeg antar at denne sukkerbiten gir strøm o.l. til startknapp, ladelamper o.l.? eller... Lades batteriene etter hvilken posisjon bryteren står i? Hva da med det 3'dje batteriet på egen bryter? Til sist. den blå ledningen fra Relèet, hva gjør den? Håper på noen oppklarende svar Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Huff, alltid mye 'rart' el-opplegg i eldre båter. Ser ut som om du har en kombinasjon av både skillerele og manuell bryter for styring av lading. Mulig rele'et legger inn det 3. batteriet. Har du 3. adskilte batteribanker ombord? Ville fjernet hele kråkereiret og erstattet det med en BEP relé mellom start og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Buff331 Svart 28.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 jeg har 3 batterier, 2 av disse er koblet på den"røde" batteribryteren og jeg tror disse er til start. Det 3dje batteriet er på en separat av/på bryter m/nøkkel og jeg tror dette er til forbruk hva er BEP relè Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Et rele som kobler sammen 2 batteribanker når dynamoen har begynt å lade. Bl.a. beskrevet her. Å ha 2 batterier til start og ett til forbruk høres i utgangspunktet ikke ut som noen ideell løsning... Sitér dette innlegget Link to post
Buff331 Svart 28.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Nei, jeg synes også det virker litt rart men jeg overtok båten i fjor og har ikke hatt tid til å starte oppussing/oppgradering før nå. Planen er å skifte ut det elektriske fordi det er som du sier et "kråkereir". Tenkte dog å prøve å skjønne hva de forskjellige ledningene gjorde før jeg begynner å rive og røske ut det eksisterende Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 ja, det er alltid lurt. Kan være til hjelp å dokumentere det gamle anlegget med bilder også. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 hvis man skal gjøre det enkelt , kan man vel bare koble de to startbatteriene på en kontakt i den røde bryteren din og forbruk på den andre kontakten. antagelig har den bryteren 1 - 2 og begge som posisjoner og da lade batterier etter behov. altså bestemme selv hvilke batterier som får lading . bep rele høres fint ut , men strengt tatt er det vel ikke nødvendig. den "jordledningen " din på dynamoen skal igjennom en ladelampe d+ , hvis jeg leser riktig på dynamoen ..og b+ direkte til batteri,. jeg må innrømme jeg har lite peiling på arbeidsrele til lading , men ser ikke den store hensikten med det.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Buff331 Svart 28.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 jo enklere jo bedre, men da må jeg vel passe på å skifte batteri som får ladning en stund etter motorstart? Det tror jeg blir litt for mye pes for meg, alternativet er å lade begge batterier hele tiden, men det blir vel feil hvis det start-batteriet blir fulladet før forbruk? Unngår jeg alt dette med et av disse BEP-relèene Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.November.2008 Link til dette innlegget Svart 28.November.2008 Der finnes en bok som heter: strøm ombord.Den er til god hjelp når du skal legge opp nytt.Opplegget ditt med to startbatteri og et forbruk høres litt merkelig ut.Kan det være at to skal kjøres sammen både til start og forbruk,og det tredje er ment som et nødbatteri hvis de andre to ikke har nok til start?Sønnak har også en nettside om ulike måter å koble batterier i båt både med og uten rele/dioder,samt mye annet om lading og batterivalg. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Den gulgrønne ledningen er til ladelampa, den blå ledningen er kun til å gi driftspenning til relespolen, releet er til starterinnslaget.(vanligvis helt unødvendig) du har ladning etter hva dobbeltbryteren står på. en-alle eller ingen. den tredje bryteren styrer ladingen til det batteriet, uavhengig av dobbeltbryteren. hjalp dette? timex Sitér dette innlegget Link to post
Buff331 Svart 29.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 takker og bukker Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.