Jump to content

Hvilken motorolje har den beste kvaliteten?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Lot meg friste til full qmi behandling av motor i sommer og brukte i den forbindelse deres olje purple ett eller annet (olja er lilla :wink: ) Om det hjalp? njai.... :lol: olja kostet rundt 180 kr literen om jeg ikke husker feil, men det er det jo mange andre som også gjør... biltema er sikkert den samme oljasom finnes på andre kanner men da under oljeselskapets navn vil jeg tro, men ingen påstand.

Link to post

I siste nummer av 'Practical Boat Owner' side 72 diskuteres det hvorvidt en motor for fritidsbruk skal kjøres på mineral, delsyntetisk eller fullsyntetisk olje.

Konklusjonen fra PBO's 'ekspert', understøttet av Volvo Pentas 'eksperter', er at man ALDRI skal bruke del eller helsyntetisk olje - KUN MINERAL!

 

Det hevdes også at disse dieselmotorene bør kjøres litt hardt, gjerne rundt 75% av maks turtall.

Begge disse påstandende støttes langt på vei i brukermanualen for min Yanmar 3YM20 ...

 

Jeg kjører på Statoils mineralolje, spesifisert av Yanmar - og motoren kjøres "hardt" :sweat:

Er imidlertid nøye på å kjøre den både skikkelig varm, samt kjøre den "skikkelig ned".

 

Noen synspunkter? :rolleyes:

Link to post

Molekylstruktur

Syntetiske smøremidler er imidlertid produsert spesielt for å tåle tøffe forhold der konvensjonelle oljer kan svikte. De er utviklet for å gi viskositetsegenskaper som er langt bedre enn i mineraloljer. Slike smøremidler har en molekylstruktur som er skreddersydd for å oppfylle og overstige produsentenes krav til

høyytelsesmotorer.

 

Temperaturer

Blant de mange gode egenskapene til syntetiske smøremidler er stabilitet ved høye temperaturer (der konvensjonelle oljer begynner å brytes ned) og holde seg flytende ved lave temperaturer (der konvensjonelle oljer begynner å tykne). Dette gir optimal smøreevne ved ekstreme temperaturer, noe som reduserer slitasjen og gir en renere, mer effektiv motor.

 

Syntetiske

Syntetiske smøremidler blandes av og til med konvensjonelle mineraloljer for å gi en kostnadseffektiv mellomting mellom de to ytterpunktene, og disse kalles ofte "halvsyntetiske" eller "delsyntetiske". Selv om halv- eller delsyntetiske oljer og mineraloljer begge fungerer som smøremidler, er det imidlertid ingen tvil om hvilken type olje som gjør den beste jobben. Hvis man ønsker høyest mulig nivå av motorbeskyttelse, er det fullsyntetiske smøremidler som gir best resultater.

 

 

 

Bruk nå for all del hva dere vil, men å tro at mieneralolje er å foretrekke fremfor syntetisk er feil, forutsatt da at motoren er montert med pakninger som tåler løsemidlene i den syntetiske olja.

Link to post

Det er jo litt snodig da at Volvo anbefaller KUN mineralolje til sine motorer samt Yanmar(utenom BY serie) hvis denne olje er SÅ mye dårligere.. Syntetisk er bra pga LANGE skiftinervall.. men det har man ikke på fritidsbåt.

 

Løpsmotorer går ofte med mineral siden denne byttets ofte..

Man trenger ikke SKYTE SPURV MED KANON.

 

PÅ jobben har vi Sweepere til og rydde banen med (flyplass) disse går med ekstrem belastning.. olje? Mineralsk turbodiesel olje.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

ja , men så er det det med fleksibiliteten da . mener du disse maskinene har det akkurat like bra i en oppstart i - 20 som en med synt olje? men går maskinen masse og man treffer på viskositeten , er det vel helt kurant med mineralsk på noen også.. mitt poeng er at feks en bil , hvor man får en kaldstart 2 ganger om dagen , betyr det faktisk endel at man har en synt eller delsynt olje.. men det er kansje noen få av dem også som skal på død og liv ha mineralsk.

har vp noen begrunnelse for at man ALDRI skal bruke halv eller helsynt på deres motorer?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Utdrag fra Practical Boat Owner, side 72:

"...Never use synthetic or semi-synthetic oil, it will crucify your engine. Synthetics will cause bore glazing and oil consumption, which will result in smoking. So change the oil to a cheap fleet oil and run it hard."

 

En annen ting er vel at driftsmiljøet for en bilmotor er noe forskjellig fra en båtmotor?

F.eks. kan en bilmotor i løpet av 20 minutter oppleve alt fra kaldstart, motorvei, kø-kjøring og sjelden "oppvarming/nedkjøring".

En annen ting er jo skiftintervallene; hvor mange driftstimer skal gjennomsnittelig til for å nå 15.000km?

 

Brorparten av de som kjører bil har 0 peiling på motorer, og kjører bilen som de ønsker - noe produsentene sannsynligvis må ta høyde for?

(Har hørt rykte om at enkelte dyrere biler har turtallssperre som justeres etter motoroljetemperaturen.)

Motorer i fritidsbåter blir vel stort sett brukt på sommeren, blir varmkjørt/nedkjørt samt går ved jevne turtall over lengre tid med jevn kjøling/driftstemperatur.

Unntaket er vel kanskje seilbåtmotorene - de går vel i det hele tatt alt for lite, og ruster vekk.. :wink:

Link to post

Å snakke om bedre og mindre bra motoroljer blir egentlig ikke riktig. Alt som selges av oljeprodukter her i landet og i hovedsak i hele EU- området samt Nato-land er standardisert, og det er ikke snakk om kvalitetsforskjeller, men ulike produkter til ulike formål. Det som en bør være nøye med er å bruke riktig type på sin motor, dvs den typen motorfabrikanten anbefaler. Nå er det noen motorfabrikanter f.eks Volvo som prøver å trikse litt for å selge litt olje også med sin logo på, men det er en annen sak.

Link to post

Tenkte eg sku holde meg unna slike diskusjoner men klarer ikke være enig at en olje er en olje. Blir den solgt i Norge er den det beste som fåes og er lik kvalitet uansett pris.

 

Nei nei nei. Det er bare ikke mulig.

Eg vil ikke sitte på gjerdet å si det er det samme hva du kjøper. Hverken som privat mann eller som selger av noen olje.

 

Litt data

Og her på engelsk.

Der er tester som feks viser økt hk på dyno. Hvorfor.. ??

Eller er det bedre og dårligere oljer på markedet.

Og hvorfor skal folk ha dobbelgrade olje når dei landsetter båten etter sesongen. Hvorfor ikke kjøre en olje som er singel grade???

 

Eg er langt fra noen ekspert , la det være sagt.

 

Ha ein fortsatt god vinter.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Er selfølgelig enig at det ikke er likgyldig ang olje.. noen motorer liker den ene bedre enn andre.. Hadde en jeep en gang som jeg gav penzoil.. alt etter spec.. det likte den dårlig og tikka som et treskeverk.. bytta etter 2000km til shell... Silkemyk.. :smiley:

Men så er det jo så at de som selger olje klart bedyrer at nettopp deres olje er best.. gjerne til 4x prisen.. se på VP drev olje som har en spec : 75w90 GL5 helsynt.. den olja er ikke de de eneste som har for og si det sånn.. (tror ikke volvo driver oljeselkap/raffeneri) :lol: prisen deres er jo helt hinsides..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Nettopp THORLYN

Det eg mener også. Oljen til volvo kan eg sikkert levere billigere , men er det prisen som bestemmer valget ditt??

Burde ikke være det. Eg har noen kamerater som sverger til Mobil 1 og har gjort det i mange år. Eg viser til tester som alle andre, men det er vel lomme boka som styrer til sist uansett. Noen motorer går bedre på en olje enn en annen. Hvorfor..?? Jo for der er forskjell. Og i mange tillfeller stooooor forskjell. Nåt feks oljen eg er forhandler for reklamerer med 400% sterkere oljefilm burde det ringe noen bjeller. Hmmm. Er det et salgstriks eller er det realitet. Dei aller fleste har bare "hear say" å forholde seg til , noen litt mer opplyste har en skrift å vise til.'

 

Eg har testet på div motorer og finner en gevinst i resultatet. Bedre perfomance (tilsynelatende) stillere gange , bedre økonomi , lengre skift intervall osv.

Eg kan endelig selge deg olje til kr 75 pr liter. Men gjør det oljen dårligere enn om eg selger den til 150??

 

Ingen kritikk fra meg her altså.. Bare min meining.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Hvor god eller dårlig en olje er, er det api-spesifikasjonene som sier noe om.

Videre er det slik at API-spesifikasjoner for en mineralolje utmerket godt kan være bedre enn API-spesifikasjonene på en syntetisk olje.

 

Som det er sagt mange ganger før: Les bak på kanna!! Det er ikke navnet på produsenten som er viktig, det er kvalitetsstempelet på baksiden av kanna som teller.

Denne strengens overskrift spør: Hvilken motorolje har den beste kvaliteten?

Svaret er da veldig enkelt: Den oljen som har den beste spesifikasjonen.

 

Dieselmotorer har den egenskapen at den forurenser oljen dobbelt så fort som hva en bensinmotor gjør. Derfor er oljeskiftintervallene gjerne halvparten så lange på en dieselmotor.

 

Syntetisk olje har 3 veldig store fordeler:

  1. Den har flytegenskaper som gjør den tyntflytende også i sterk kulde.
  2. Den klarer å smøre en motor som har en noe høyere driftstemperatur uten at oljen oksiderer og ødelegges og uten at den blir for tynn.
  3. Den har betydelig lengre levetid enn mineraloljer.

Så hvordan kan PBO anbefale å bruke en rimelig mineraloje fremfor en dyr syntetisk?

Vel, det er lov å tenke litt på hvilke forhold en marin diesel fritidsbåtmotor lever under.

 

Har den samme behov for kaldstart som en snøskuter på Finnmarksvidda? Hvor ofte har man 30 minus i motorrommet?

Spinner diesel marinmotorer rundt som en heit sinna veps i 8000? Litt roligere og konstant 83 grader på kjølevannet sier du?

Hvordan var det med oljeskiftintervallene igjen? Hvor mange ganger i sesongen var det du skiftet olje, sa du?

Hvordan var det med disse carbon buildup greiene? Var det noe med at olja ble full av køl og måtte uansett skiftes i en dieselmotor lenge før smøreegenskaper og evnen til å holde på vann og urenheter var noe problem? Åssen var det med dette med svovel, surhet og syre som tæret på lagre inni motoren din igjen? Har det kommet noe lavsvovel drivstoff i det siste?

 

 

Dere ser tegninga? Noen ser i alle fall tegninga.

Har du bensinmotor? Ooops. Da endret forutsetningene seg, men reglene gjelder like fullt.

Link to post

Motor oil guide

 

Det er vel dette du da snakker om folk må lese på ikke sant Lotus??

 

Schedule A - License Agreement

 

Company Name:

ROYAL PURPLE, LTD.

 

License Number:

0777

City:

Porter, Texas 77365

 

Country:

THE UNITED STATES

 

Web Site:

www.royalpurple.com

 

Company Information/Background:

 

ROYAL PURPLE, LTD. began marketing licensed motor oil products on August 8, 1995 under a license issued by the American Petroleum Institute. This License and Agreement will terminate on August 8, 2008 unless extended by mutual agreement.

 

The Certification Marks referred to and licensed under the agreement between API and the licensee are as follows:

 

Licensee is authorized to display the API Service Symbol on the following products during the period of August 8, 2007 through August 8, 2008:

Brand Name SAE Viscosity Grade Service Category Current Expiration Date

 

ROYAL PURPLE 10W-30 CF-4,CG-4,CH-4,CI-4/SL August 8, 2008

ROYAL PURPLE 10W-30 SL* August 8, 2008

ROYAL PURPLE 10W-40 CF-4,CG-4,CH-4,CI-4/SL August 8, 2008

ROYAL PURPLE 15W-40 CF-4,CG-4,CH-4,CI-4/SL** August 8, 2008

ROYAL PURPLE 20W-50 CF,CF-4/SJ August 8, 2008

ROYAL PURPLE 30 CF,CF-2/SJ August 8, 2008

ROYAL PURPLE 40 CF,CF-2/SJ August 8, 2008

ROYAL PURPLE 50 CF,CF-2/SJ August 8, 2008

ROYAL PURPLE 5W-20 SL* August 8, 2008

ROYAL PURPLE 5W-30 SL* August 8, 2008

ROYAL PURPLE 5W-40 SM/CF August 8, 2008

ROYAL PURPLE DD 40 CF-2 August 8, 2008

ROYAL PURPLE LONG RIDER 10W-30 CF-4,CG-4,CH-4,CI-4/SL August 8, 2008

ROYAL PURPLE LONG RIDER 15W-40 CF-4,CG-4,CH-4,CI-4/SL** August 8, 2008

ROYAL PURPLE LONG RIDER 40 CF,CF-2 August 8, 2008

ROYAL PURPLE LONG RIDER DD 40 CF-2 August 8, 2008

ROYAL PURPLE LONG RIDER PLUS 10W-30 CI-4/SL August 8, 2008

ROYAL PURPLE LONG RIDER PLUS 15W-40 CI-4/SL August 8, 2008

 

* - Energy Conserving ** - CI-4 Plus

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...