Jump to content

Hvilken motorolje har den beste kvaliteten?


Pelle Parafin

Recommended Posts

Hvor længe kan olje gemmes når dunken ikke er åbnet? Har en dunk som jeg købte for ca. 4 år siden. Er det OK at bruge den nu?

 

Om det er ein heilsyntetisk olje, så kan den mest sansynlig brukes. Om det er ein vanlig mineralolje, så ville eg vore meir i tvil. Til eldre mineraloljen er, til dårligare blir smøreegenskapene til oljen, uansett om den er brukt eller ikkje. Men når den står i uåpna emballasje, så vil det så klart forsinke denne prosessen. Men om det var eg som hadde valgt, så hadde eg kvitta meg med den, og kjøpt ny olje.

Link to post
Det er vel dette du da snakker om folk må lese på ikke sant Lotus??

Japp. Akkurat. Det er greit å kunne lese på rett sted.

 

Så kan man jo se på baksiden av oljekanna til de som reklamerer om at de selger det ypperste. Har de den ypperste og nyeste API-serifiseringen? Det burde de i alle fall ha. Og som andre har vært inne på: Mange andre enn Volvo selger olje med Volvo spesifikasjoner. Og Volvo er jo heller ikke et oljeselskap så vidt jeg vet :smiley:

 

Igjen: Se på baksiden av kanna. Har oljen den spesifikasjon som motorfabrikanten krever? Fint. Står det feil merkenavn på forsiden? Og så da?

Link to post

har prøvd biltema olja på bilen. første gangen på en toyota og det kaklet kakket og bråkte. byttet til bilextra sin billig olje. 5liter grå kanne til straks over en hundrelapp. da skal eg sei det blei andre boller. gjentok det forsøket på bilen eg har nå en opel 2.6 bensiner. akkurat samme resultat. bilextra oljen er på ingen måte høyere spesifisert heller tvert om ei heller dyrere. men at der er forskjell på oljer? ja! uten tvil.

Link to post

Som Lotus og flere skriver - følg motorfabrikantens anbefalig, ikke hør på alle myter og sysninger når det gjelder motorolje som en ofte leser her på BP.

 

Forenklet og litt grunnleggende om olje:

Oljen skal ikke bare smøre men også kjøle og viskositeten (tykkelsen) er ofte avgjørende - noe som gir fordeler for syntetisk olje i kaldt klima. Alle oljetyper, også syntetiske, er bygget opp av hydrokarboner og egeskapene for oljen har bindingsstrukturen av hydrokarbonene å gjøre.

 

American Petroleum Institute, API, angir standard på oljet (det er også en mindre kjent Europeisk standard ).

For dieselmotorer gjelder API med noen bokstavverdier fra CA til CD. F.eks gjelder API CC for dieselmotorer u/turbo, og

API CD m/turbo.

God smøring :sailing:

Link to post
Ifg API spesifikasjonene, er det svært få/ingen motoroljer som scorer max både på API-S og API-C.

For Dieselmotorer er høyeste spesifikasjon API-CI4 - jeg finner ingen helsyntetiske motoroljer som har denne?

 

For ordensskyld: API-S = Service (Bensin) API-C = Commercial (Diesel)

 

Royal Purple er helsyntetisk med CI4 spec

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

På en bilforhandler her i byen brukte de Mobil1.

 

Motorene gikk perfekt mtp. oljerelaterte ting, forbruk, ulyder osv.

 

Så gikk de over til Statoil, og bilene begynte å tikke.

 

Så gikk de over til Shell, tikkingen fortsatte og motorene startet å lekke.

 

(dette er jeg blitt fortalt av tidligere ansatt som selv opplevde tikkingen før han fikk kjørt bilene ut av porten)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Greit nok og bruke instrukssjonsboka,men når motor og bok er over 30 år er der kanskje andre oljeprodukter som kan gjøre bedre nytte enn de som er i boka.Jeg fylte olje(mineralsk) som hadde bedre spes.enn det som stod i boka,men resultatet ble mer oljeforbruk enn før.Kan ikke bevise at oljebytte var årsaken,men mistanken er der jo.Skulle kanskje fulgt boka ja.

Link to post
Mener du at det er specen eller merke (Statoil, Mobil1) som er viktig da?

Først og fremst spekken, der nest holder man seg til kjennte merker og er trygg på at oljen er et godt produkt... f.eks Mobil er et sikkert kjøp. Dem som har dårlig erfaring med mobil har hatt en dårlig maskin.

 

Jeg har samme erfaring med Mobil1 vs Shell olje: Shell ga vesentlig mer tikking.

Når en maskin tikker... Er det negativt eller posistivt? Eller er det bare en plagsom lyd?

 

Maskinene på et av rederiets eldste skip har gått mer enn 140 tusen driftstimer og dunker og går den dag i dag. Helt utrolig at det er mulig, de har jo aldri fått noe Royal Purple Lurium Vonderschøn Ultra Superduper QMI olje.

Link to post

Å si noe om oljekvalitet synes jeg er vanskelig. Etter at jeg begynte å bruke Carlube for ca 10 år siden merker jeg at motorene er vesentlig renere under toppdekselet. Ikke noe slagg eller tykk olje som ligger igjen i krokene. Det er også vesentlig mindre ”brune” flekker på metalloverflatene.

 

For min del tror jeg det er slike tegn som viser lekmenn at oljen kanskje er god, for alle de andre påstandene kan vanskelig sammenlignes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...