bellen Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Hvor længe kan olje gemmes når dunken ikke er åbnet? Har en dunk som jeg købte for ca. 4 år siden. Er det OK at bruge den nu? Om det er ein heilsyntetisk olje, så kan den mest sansynlig brukes. Om det er ein vanlig mineralolje, så ville eg vore meir i tvil. Til eldre mineraloljen er, til dårligare blir smøreegenskapene til oljen, uansett om den er brukt eller ikkje. Men når den står i uåpna emballasje, så vil det så klart forsinke denne prosessen. Men om det var eg som hadde valgt, så hadde eg kvitta meg med den, og kjøpt ny olje. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Nå tror jeg du tar feil bellen. Olje som ikke har vært i bruk vil ikke endre egenskaper, forutsatt at den oppbevares i lukket beholder. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Det er vel dette du da snakker om folk må lese på ikke sant Lotus?? Japp. Akkurat. Det er greit å kunne lese på rett sted. Så kan man jo se på baksiden av oljekanna til de som reklamerer om at de selger det ypperste. Har de den ypperste og nyeste API-serifiseringen? Det burde de i alle fall ha. Og som andre har vært inne på: Mange andre enn Volvo selger olje med Volvo spesifikasjoner. Og Volvo er jo heller ikke et oljeselskap så vidt jeg vet Igjen: Se på baksiden av kanna. Har oljen den spesifikasjon som motorfabrikanten krever? Fint. Står det feil merkenavn på forsiden? Og så da? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 har prøvd biltema olja på bilen. første gangen på en toyota og det kaklet kakket og bråkte. byttet til bilextra sin billig olje. 5liter grå kanne til straks over en hundrelapp. da skal eg sei det blei andre boller. gjentok det forsøket på bilen eg har nå en opel 2.6 bensiner. akkurat samme resultat. bilextra oljen er på ingen måte høyere spesifisert heller tvert om ei heller dyrere. men at der er forskjell på oljer? ja! uten tvil. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Motor oil guide Ifg API spesifikasjonene, er det svært få/ingen motoroljer som scorer max både på API-S og API-C. For Dieselmotorer er høyeste spesifikasjon API-CI4 - jeg finner ingen helsyntetiske motoroljer som har denne? For ordensskyld: API-S = Service (Bensin) API-C = Commercial (Diesel) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Som Lotus og flere skriver - følg motorfabrikantens anbefalig, ikke hør på alle myter og sysninger når det gjelder motorolje som en ofte leser her på BP. Forenklet og litt grunnleggende om olje: Oljen skal ikke bare smøre men også kjøle og viskositeten (tykkelsen) er ofte avgjørende - noe som gir fordeler for syntetisk olje i kaldt klima. Alle oljetyper, også syntetiske, er bygget opp av hydrokarboner og egeskapene for oljen har bindingsstrukturen av hydrokarbonene å gjøre. American Petroleum Institute, API, angir standard på oljet (det er også en mindre kjent Europeisk standard ). For dieselmotorer gjelder API med noen bokstavverdier fra CA til CD. F.eks gjelder API CC for dieselmotorer u/turbo, og API CD m/turbo. God smøring Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Ifg API spesifikasjonene, er det svært få/ingen motoroljer som scorer max både på API-S og API-C.For Dieselmotorer er høyeste spesifikasjon API-CI4 - jeg finner ingen helsyntetiske motoroljer som har denne? For ordensskyld: API-S = Service (Bensin) API-C = Commercial (Diesel) Royal Purple er helsyntetisk med CI4 spec Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
shaukaas Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Royal Purple er helsyntetisk med CI4 spec ....Og Biltema! Denne var visst mineral. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 På en bilforhandler her i byen brukte de Mobil1. Motorene gikk perfekt mtp. oljerelaterte ting, forbruk, ulyder osv. Så gikk de over til Statoil, og bilene begynte å tikke. Så gikk de over til Shell, tikkingen fortsatte og motorene startet å lekke. (dette er jeg blitt fortalt av tidligere ansatt som selv opplevde tikkingen før han fikk kjørt bilene ut av porten) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
hegra Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Greit nok og bruke instrukssjonsboka,men når motor og bok er over 30 år er der kanskje andre oljeprodukter som kan gjøre bedre nytte enn de som er i boka.Jeg fylte olje(mineralsk) som hadde bedre spes.enn det som stod i boka,men resultatet ble mer oljeforbruk enn før.Kan ikke bevise at oljebytte var årsaken,men mistanken er der jo.Skulle kanskje fulgt boka ja. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Shell har vel da veldig mange søksmål mot seg fra kundene som opplever tikking og lekkasjer etter bruk av Shells oljer? Men hvorfor gikk bilforhandleren over til Shells oljer? De tjener jo veldig mye mer på å gi kundene den dyrere Mobil1? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Hvis folk gidder å åpne manualen til motoren de har i båten så finner man ut hvilken olje motorfabrikanten anbefaler. Hvis folk ikke synes det er bryet verdt så brukk spilloljen i fra bilen. Gjør samme nytten som å fylle feil olje. Mener du at det er specen eller merke (Statoil, Mobil1) som er viktig da? Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 29.November.2008 Link til dette innlegget Svart 29.November.2008 Jeg har samme erfaring med Mobil1 vs Shell olje: Shell ga vesentlig mer tikking. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Mener du at det er specen eller merke (Statoil, Mobil1) som er viktig da? Først og fremst spekken, der nest holder man seg til kjennte merker og er trygg på at oljen er et godt produkt... f.eks Mobil er et sikkert kjøp. Dem som har dårlig erfaring med mobil har hatt en dårlig maskin. Jeg har samme erfaring med Mobil1 vs Shell olje: Shell ga vesentlig mer tikking. Når en maskin tikker... Er det negativt eller posistivt? Eller er det bare en plagsom lyd? Maskinene på et av rederiets eldste skip har gått mer enn 140 tusen driftstimer og dunker og går den dag i dag. Helt utrolig at det er mulig, de har jo aldri fått noe Royal Purple Lurium Vonderschøn Ultra Superduper QMI olje. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 de har jo aldri fått noe Royal Purple Lurium Vonderschøn Ultra Superduper QMI olje. .. Mennesket VIL bedras. Forøvrig så har exxon mobile kuttet ut sin esso olje og skal kun pleie sitt ene merkenavn (MOBILE). Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
OPTIMAL Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Kommentar fra moderatorFordekt kommersiell markedsføring slettet. Ingen diskusjon rundt dette i denne tråden. Ønsker du å diskutere moderasjon så opprett en ny tråd i Spørsmål og meldinger fra medlemmene eller send klage til Skipsraadet. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Å si noe om oljekvalitet synes jeg er vanskelig. Etter at jeg begynte å bruke Carlube for ca 10 år siden merker jeg at motorene er vesentlig renere under toppdekselet. Ikke noe slagg eller tykk olje som ligger igjen i krokene. Det er også vesentlig mindre ”brune” flekker på metalloverflatene. For min del tror jeg det er slike tegn som viser lekmenn at oljen kanskje er god, for alle de andre påstandene kan vanskelig sammenlignes. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.November.2008 Link til dette innlegget Svart 30.November.2008 Innbilte meg at carlube var en slik billigolje man gjerne ikke valgte som nummer 1, kjøpte for en tid tilbake 8 stk 4liter kanner til 800,- hos en bilutstyrforretning som hadde dette som kampanje eller jubileumstilbud, bilen det skulle brukes på var storforbruker så brydde meg da helst om pris kontra kvalitet... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.