Jump to content

Navtex på PC


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har i en annen tråd skrevet endel om WIB3 - Wetter Infobox3, se https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...464&hl=WIB3.

 

navtexschedule.jpg

 

Dette er et av bildene på WIB3 som viser hvilke områder man kan få informasjon om NAVTEXsendinger.

Jeg har søkt litt på nettet om mulighet for å motta NAVTEXmeldinger på PC uten bruk av denne mottagerenheten men uten å lykkes. Kjenner noen til programvare for å laste ned NAVTEX uavhengig av mottager knyttet til PCen? Jeg tenker da ikke på GRIBfiler.

Link to post
Share on other sites

Flott - jeg ser gjerne på slik type programvare. Flott om du sender over noe på IM/e-mail. Jeg vet ikke om du har sett litt på brukermaqnualen til WIB3: http://www.wetterinfobox.com/english/res/D...ib3_english.pdf.

Jeg vil tro at det er vanskelig å motta værmeldingene fra Hamburg i vestlandsregionen. Produsenten opplyser en dekningsradius på 300 nm fra Hamburg. Jeg bor noe lengre unna men får gode meldinger fra Hamburg.

Link to post
Share on other sites

Ikke sikker på hva du er ute etter her.

Mener du at du vil lese Navtex direkte på PC'en uten at den er tilkoplet en mottaker ?

I såfall må du være tilkoplet internett og gå til denne her: http://www.frisnit.com/cgi-bin/navtex/view.cgi

 

Hvorfor du må være innenfor rekkevidden av Hamburg skjønner jeg ikke...

 

Det er flere stasjoner enn de i Tyskland som sender ut Navtex. De sender alle på 518 kHz.

Du må bare velge hvilken stasjon du skal motta fra. Jeg kjenner ikke den mottakeren du bruker, men så godt som alle

Navtex mottakere kan motta enhver stasjon som er innenfor rekkevidde. 2-300 nm.

 

Du burde derfor kunne motta Navtex meldinger fra Rogland radio,

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Beklager uklarhetene i formuleringene mine. Som jeg skrev tenker jeg på værmeldingen som sendes fra Hamburg som også mottas med WIB3. Sendestasjonen i Hamburg har en rekkevidde på ca 300 nm - som tilsvarer omlag til Færder fyr. Fra huset vårt til Færder er det omlag 35 nm.

 

wib3nov29.jpg

 

Her er infosiden fra værmeldinmgssendingen fra Hamburg. Dette er som nevnt en tilleggsinformasjon i WIB3 og som danner grunnlag for såkalt synop-informasjon, dvs sendinger fra bl.a. skip.

GeirT - det ser ut som at det er nøyaktig slik side jeg har lett etter og som var trådtittelens ordlyd.

Link to post
Share on other sites

Kjenner igjen de meldingene Roald. Det er Deutche Wetter Dienst, DWD som sender dem ut.

De sender bl.a. på 147,3 kHz - på langbølge som din WIB lytter på. Den har begrenset rekkevidde.

DWD sender også på flere frekvenser på kortbølge i 4, 7, 10 og 13 MHz båndene og gir derved større rekkevidde,

men da må du ha en annen mottaker og software på PC.

 

WIB-3 har Navtex mottaker som lytter på standard Navtex frekvenser og da får du helt sikker meldinger

fra Rogaland radio. De vil ha meldingsnummer som f.eks. LA01, LA02, LE01, LE02 osv.

 

På de fleste Navtex mottakerne kan du velge hvilke stasjoner du vil ha meldinger fra ved at du kan

"filtrere" bort alle for så å velge hvilke du vil motta. Skal du ha Rogaland velger du L.

 

Men kan ikke se at det er slik funksjon på WIB-3 ?

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke funnet noe slik filter på WIB3. Her er litt info om den tyske værmeldingstjenesten som gjelder for WIB 3:

The transmission method (RTTY), which the German weather service uses for transmission of the messages, permits no error recognition. Therefore errors can be contained in the indicated weather broadcasts, which are not to be recognized as such. The receipt-range of the WIB3 amounts to approx. 300 nautical miles with optimal receipt possibilities starting from Hamburg Pinneberg. Som sagt så mottar jeg disse meldingene hjemme i huset.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...