oslofjord Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Regjeringen har varslet at man kan miste retten til å kjøre båt. Greit med en tråd mens vi venter på den konkrete utformingen av nye lover og forskifter for noen i departementet/direktoratet følger vel med på forumet her (?) Alle kan miste retten til å kjøre båt " Justisdepartementet starter nå samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet arbeidet med de nye lovene. – I arbeidet en ny lovhjemmel trenger vi godt og vel et år" I prinsippet synes jeg faktisk at det kan det være en god ide å årlig sende maksimalt en håndfull båtførere på land en sesong etter svært grov oppførsel som f.eks. kombinasjon av fyll-fart-natt hvor andres liv er direkte truet. Det store spørsmålet er dog terskelen for slik indraging av retten til å føre båt og hvor lenge man kan miste retten. I tilegg til fornuftige forskrifter blir det også viktig hvordan reglene tolkes og hvordan konkrete situsjoner på havet oppfattes. Quote Link to post
johnson Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Jeg trudde du skulle slutte med disse meningsløse meningsmålingene dine salt! Quote Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
Worry II Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Endelig, Salt ! Morro ! Tar du en om julemat også ? Pinnekjøtt, ribbe, torsk eller lutefusk... Hett tema i dag !! Quote Link to post
Fanafjord Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Morsomme meningsmålinger, salt. Og ja selvfølgelig bør ingen miste rett til å føre en båt. Regelverket idag er stort sett bra. Det finnes bøter og det er mer enn godt nok reaksjonsform. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hansi Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Hel tnaturlig å miste retten til å føre båt hvis overtredelsene er grove nok. Quote Link to post
knutza Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Dette er en vanskelig problemstilling. Det burde være mulig å bli fradømt retten til å føre båt, men denne lista må ligge høyt. Om man har en oppførsel på sjøen som setter menneskeliv i fare, eller om man har forårsaket tap av menneskeliv som følge av grov uaktsomhet, så burde det være mulig å bli fradømt retten til å føre båt. Hvor lenge er en annen sak, men å fradømme noen til å føre båt på livstid er ikke noen god løsning. For øvrig kunne den undersøkelsen om julemat vært moro, men husk å ta med også de som har både ribbe og pinnekjøtt. Quote Link to post
oslofjord Posted November 28, 2008 Author Share Posted November 28, 2008 Fornuftige vurderinger av Knudza og regner med at det kommer formuleringer i regelverket som f.eks.å sette menneskeliv i fare: oppførsel på sjøen som setter menneskeliv i fare,.... Så spørsmålet hva som egentlig setter meneskeliv i fare eller hva som er grov uaktsomhet ? Noen vil ut fra sitt subjektive syn mene at man setter menneskeliv i fare hvis man ligger i plan Oslo havn, mens andre vil mene at man faktisk må snidde en badegjest eller havne på et skjær før man setter menneskeliv i fare, men andre igjen vil mene at man setter menneskeliv i fare hvis man råkjører i fylla om natten uansett om det er andre folk eller båter i området. Uavhengig av lovtekster blir det spennende å se hvilke situasjoner som i praksis medfører at folk må bli landkrabber.....jeg tipper det blir store lokale og regionale forskjeller i tolkningen. Om man er avhengig av å kunne føre båt i jobbsammenheng kan vel også spille en rolle i vurderingen om man må bli landkrabbe etter uaktsom fritidkjøring. Quote Link to post
Gnisten Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Dette er bare latterlig..meningsmålingen skifter jo spørsmålsstilling ennet hvert minutt! Quote .... på dypt vann; igjen.... Link to post
SeaRaymond Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Egentlig kan man trekke en paralell til lovverk rundt det som har med bilkjøring å gjøre, men som en av de som elsker båtliv og den frihetsfølelsen det gir ville det være som å slakte dette, sjøen bør forbli en rimelig plass der en fortsatt kan få beholde denne følelsen slik den alltid har vært selv om tidene forandrer seg, her trengs ikke heftige regelverk for den minste lille ting som uansett aldri vil kunne håndheves. Men nå tenker jeg ikke på situasjoner som omhandler grov uaksomhet, båtfyll, og fare for liv, helse og materiell, eller sjøveisreglene forøvrig. Quote Link to post
hifo Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Hel tnaturlig å miste retten til å føre båt hvis overtredelsene er grove nok. Quote dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fanafjord Posted November 28, 2008 Share Posted November 28, 2008 Hva er neste? Trådsykkellisens som du kan miste? Forbud mot fjellturer hvis du ikke oppfører deg pent? Langrennski bare for de som ikke kjører på andre i nedoverbakke? Eller kanskje du bør kunne bli fradømt å felle trær på tomta di når naboen har sett at du bruker motorsagen litt uvettig? Vi må slutte å regulere oss ihjel. Quote I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
oslofjord Posted November 28, 2008 Author Share Posted November 28, 2008 Et spørsmål jeg ikke la inn i pollen er hvordan eget liv blir forandret hvis man selv blir nektet adgang til å føre båt. Selv fornuftige båtfolk kan i en gitt situasjon med uheldige omstendigheter krasje i skjær eller annen båt hvor det automatisk i etterpåklokskap blir vurdert om eventuelle feilvurderinger eller mangel på oppmerksomhet er så grov at man blir landkrabbe. Mange av de som har så dilla på båt at de sitter på forum i november er vel enig i at det å nektes å kunne føre båt kan være en svært alvorlig straff (sammenlignet med f.eks, bøter) som kan få storekonsekvenser for livs-standarden for den som rammes. Det er en utenkelig situasjon, men likevel noe man bør tenke på i debatten. Om vi ikke selv blir rammet kan vi oppleve at gode båtvenner med båten som det faste punkt i tilværelsen blir sendt i land. Quote Link to post
avsluttet Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Etter å ha stemt på å sende folk på land tror jeg det kan bli for komplisert og ombestemmer meg, skal båtfører da få lov til å føre båten tilbake til hjemmehavn? Og hvis det er en kjeltring er det vel ikke noen god løsning. Nei, bare gi dem en saftig bot. Det er vel allerede en strafferamme for for å sette eget og andres liv i fare? Er det virkelig alvorlig, sett dem i fengsel. Eller fyllearresten hvis de er fulle. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.