ptt Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Hvor mye skal til for og bestå på denne eksamen , noen tips til hva en må kunne ,det viktigste, Quote Link to post
emilskj Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Hei Slik jeg tolket det da jeg tok denne var hovedkravet at man demonstrerte at man var i stand til å gjennomføre en trygg og sikker seilas. Dvs at man må tenke litt selv når man legger opp kurser osv, for å unngå å sette seg selv i potensiellt farlige situasjoner. Av konkrete ting man må kunne er vel omregning fra kompasskurs til rettvisende kurs og vice versa et rimelig sikkert punkt. Beregning av avdrift og forskjellige metoder for peiling må man også ha kontroll på. Vår sensor opererte dessuten med regelen at kurstrek over land eller grunne = stryk, uansett hvor bra du ellers gjorde det. Jeg regner med flere fyller på etterhvert her, mange på baatplassen har denne eksamen, og vi har til og med kursarrangører blant medlemmene. Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Nemo Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 På denne siden finner du en grov oversikt. D5L Quote Link to post
Penny Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 Sjømerker, dessuten fart/tid/distanse. Som kursholder og sensor for båtførerprøven lar jeg meg fortsatt forundre over folk som regner f.eks. 0.3 timer som 30 minutter, eller andre feil ved konvertering mellom enheter utenfor desimalsystemet. Kan utdype det emilskj skrev om peiling, vi fant CPA og TCPA til andre fartøy i bevegelse, ikke bare sann og relativ peiling i øyeblikket. I tillegg til eksamen i navigasjon må man bestå mye annet for å få sertifikatet, jeg følte navigasjon var en av de enklere delene av pensum. Quote Link to post
emilskj Posted November 29, 2008 Share Posted November 29, 2008 I tillegg til eksamen i navigasjon må man bestå mye annet for å få sertifikatet, jeg følte navigasjon var en av de enklere delene av pensum. Interessant, for her hadde jeg helt motsatt opplevelse. For meg var navigasjonseksamen den store utfordringen, og i særklasse vanskelig i forhold til de andre eksamenene. Vi som tok kurset opplevde rett og slett at det ikke var samsvar mellom det nivået som krevdes i navigasjon i forhold til de andre fagene. Jeg tok opp dette med kursholder i ettertid, og fikk egentlig et ganske fornuftig svar. De fleste eksamenene var relativt lette å tilpasse til det nivået D5L - pensumet inneholder. Men, sitat: enten så kan du å navigere, ellers kan du det ikke! (og ja, jeg skjønner at dette ikke innebærer at mine navigasjonskunnskaper kan sammenlignes med det som kreves for høyere sertifikater.) Navigasjonseksamen vår var utarbeidet av fagskolen på Rørvik, og var visst mer eller mindre den samme som brukes på fiskerifag. Mvh Emil Quote Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
roaldbj Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Læreplanen for D5L er her: http://www.sjofartsdir.no/upload/Vis%20Sj%...an_2004_D5L.doc. Jeg ble overrasket over hvor mye tid det tok meg å sette seg inn i stoffet trass i at jeg deltok i ei svært fin gruppe her på BP. Men det ga så mye mersmak at det ble videreført til D5LA. Quote Link to post
bjorngb Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Jeg følte og at navigasjonsdelen på eksamen hos Poseidon var lettere enn de andre - men så ble det brukt MYE tid på dette i undervisningen og. Quote Link to post
Poseidon Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 .... Jeg ble overrasket over hvor mye tid det tok meg å sette seg inn i stoffet trass i at jeg deltok i ei svært fin gruppe her på BP. Men det ga så mye mersmak at det ble videreført til D5LA. Ja, det er ganske mye stoff vi går gjennom i løpet av et slikt kurs og når navigasjonsdelener noenlunde halvdelen av timetallet, da blir det jo en god del.... Men som du selv er inne på; med en god gruppe og godt samarbeid så går det betraktelig lettere Jeg er forresten på sørgående i Bømlafjorden med en gruppe på 10 D5LA-deltagere akkurat nå Jeg følte og at navigasjonsdelen på eksamen hos Poseidon var lettere enn de andre - men så ble det brukt MYE tid på dette i undervisningen og. Om navigasjonsdelen oppfattes som lettere eller vanskeligere er nok mest avhengig av egen bakgrunn. Kursdeltagere med "7 års folkeskole og 4 års søndagsskole" har nok ofte mer arbeid med navigasjonen enn dere som har adskillige vekttall i matematikk. Når det gjelder eksamensoppgaver for D5L så er det jo ikke kjekt at de "flyter rundt omkring", men de som måtte ha spesiell interesse av å vurdere sine egne kunnskaper i tema kan gjerne få en gammel oppgave oversendt hvis jeg får en vanlig mailadresse å sende den til. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sydvesten Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Jeg følte og at navigasjonsdelen på eksamen hos Poseidon var lettere enn de andre - Min erfaring med noen eksamener etter 9 års folkeskole og et par helger på husmorskolen pluss litt annet kjafs etter dette har gitt meg følgende kunnskap... Når man kan stoffet godt så er alle eksamener lette... kan man ikke stoffet ja da sliter man... så for meg så er det en naturlig sammenheng mellom kunnskap og vanskelighetsgrad på eksamen. Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Når det gjelder eksamensoppgaver for D5L så er det jo ikke kjekt at de "flyter rundt omkring", Nei man kunne jo risikere at noen tilegner seg en smule kunnskap uten å betale for det. Quote Link to post
Hansi Posted November 30, 2008 Share Posted November 30, 2008 Min erfaring med denne og en del andre eksamener opp i gjennom årene er at ved å være godt forberedt går eksamen lettere. D5L eksamen er fullt ut overkommelig for alle bare en er litt interresert i det en holder på med. Quote Link to post
La Perla Posted January 26, 2015 Share Posted January 26, 2015 Jeg sier ja-takk til en eksamensoppgave på Mail :-) kjekt å vite hva man kan forvente. Quote Link to post
Mizar Posted January 27, 2015 Share Posted January 27, 2015 (edited) Jeg avla d5la navigasjonseksamen ganske lenge etter at vi gjennomgikk dette på kurset (maritim kveldsskole). Må innrømme at jeg slet litt med å jobbe raskt nok på eksamen, fordi jeg manglet en del fersk mengdetrening. Det gikk likevel bra (jeg besto). Men mitt råd til de som skal ta navigasjonseksamen, er å løse navigasjonsoppgaver på kartet og øve mye før eksamen. Når det går lett å løse oppgavene og du tar kursomregninger "på strak arm" etc, vil magefølelsen fortelle deg om du er klar for eksamen. Det er ikke vanskelig, men navigasjonseksamen krever altså en dose med mengdetrening. Dette vil forøvrig være veldig nyttig i det praktiske båtlivet senere også, det å kunne sette ut kurslinjer i kartet uten å tenke seg om på nytt hver gang! Edited January 27, 2015 by Propell1 (see edit history) Quote Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.