Jump to content

Hva trenger jeg for å støpe baugpr.?


Tonic

Recommended Posts

Jeg skal montere baugp. etterhvert, men jeg syns det er litt drøyt å kjøpe støpesett på maritim for 1000 spenn.

 

Det holder vel med at jeg kjøper polyester 1kg, glassfiberduk og gelcoat ? Har antipest etc.

 

Har noen et tips hvordan man måler hvor hullet skal være på innsiden? Finner man punktet på utsiden for så å gjennomlyse med laser for å sjekke om det passer, eller kjører man et lite borr tvers i gjennom og justerer derfra?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte settet fra maritim.

Jeg sammenlikner dette gjerne med ferdig kjøttkaker med surkål fra Fjorland. kontra det å lage middagen fra farse og fersk kål selv :)

Det var veldig lettvindt. settet inneholder porsjonspakninger oppskrift koster og hansker. Enkelt og greit illustrert og forklart. Dukene var klippet opp og lagt i poser.

Du kan jo lese på pakken så ser du hva du trenger, alt ble oppbrukt.

 

For å finne hullet målte jeg meg frem oppe i båten, til jeg bestemte meg for senter i tunnellen. Derretter boret jeg et lite hull i begge skrogsider fra innsiden, før jeg satte inn spesialfresen jeg lånte fra Maritim. Kjempelett når man først hadde bestemt deg for hvor tunnellen skulle ligge.

 

1252548_img.jpg

bilde49.jpg

bilde50.jpg

p1130055.jpg

Link to post
Share on other sites

Du trenger polyester, glassfibermatte og topcoat. Hullet for tunnellen måles ut som følger:

- følg anvisningene fra sleipner på plassering (max mål under vannlinje, min lengde på tunnell etc)

- ut fra dette lokaliserer du plassering innvendig og borer et pilothull innefra eller utenfra slik at du kan sjekke at du er på rett plass.

 

Hvis du ikke har spesialfres så kan du lage deg en "passer" for å merke på for hulltaking.

- bruk en ø8 mm jernstang (ca 1 m lang) der du trer på en vinklet jernstang (ø5mm) som tilsvarer radien på tunnellen (sveises på en mutter og tres på)

- tape fast en sprittusj på denne for merking, (Ved å flytte passeren inn og ut på stanga merker du sirkelen som skal skjæres ut)

- ved å borre et 8mm hull på begge sider så merker du på med "passeren" fra begge sider.

- Når stanga er tredd igjennom på begge sider ser du lett innenfra om du er skjev/ute av vinkel i forhold til båtens lengdeakse

- Skjær hull med stikksag/hullsag.

- Følg anvisninger på antall lag med glassfiber inn/utvendig

 

Jeg brukte denne metoden i vinter og det gikk helt fint. Vær obs på at du har tilstrekkelig plass under tunnellen innvendig slik at du kommer til med støpingen. Ellers er det veldig plagsomt å få tilstrekkelig antall lag med glassfiber.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...