Jump to content

Doyle genoa med spile?


Arild Iversen

Recommended Posts

Skal ha ny rullegenoa, og har i den prosessen også fått tilbud fra Doyle Lyngør.

De anbefaler vertikale spiler, noe jeg ikke har erfaring med fra før.

Spilene skal være plassert på revpunktene og erstatter skum / tau i forliket.

 

Tilbudet er på en 130% (genoa 2) i Sandwitch Laminate med en spile.

Revet vil den tilsvare en genoa 3.

 

Noen her som har førstehånds kjennskap til Doyle Lyngør og denne løsningen, og er den bedre / like god som skum i forliket?

Link to post
Share on other sites

Me har genoa frå Doyle, som Brodersen har sydd merket sitt på.

Seglet har ei spila. Det funkar greit det. Eg trur det funkar betre enn skum, men det er vanskeleg å lagra spilene når

seglet ikkje er i bruk. Vel du denne løysinga så utelukkar du i praksis å bytta forseglet (til eit mindre) ofte.

 

Håper dette var til hjelp.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Fikk levert en 110% forseilsløsning med horisontale spiler og skum i profilen av Doyle Oslofjorden i våres.

 

Seilet er sydd med positiv kappe for å fange opp arealet med salingshornene.

 

Ved første gangs leveranse var seilet dessverre for stort i øverste delen. Men Doyle løste dette veldig godt og også raskt. Har derfor positive erfaringer med Doyle som leverandør.

Link to post
Share on other sites

Dersom du bor på Møre bør du ikke etter min mening kjøpe seil av noen som holder til på en øy på Sørlandet. Hadde selv en garderobe fra de og man ble ganske lei av å kjøre opp og ned med seilene på reklamasjons saker. To ganger fikk jeg igjen seilene uten at noe var gjort med de. Finnes det ikke en lokal seilmaker som kan gi deg service også etter at du har fått seilet levert ?

Link to post
Share on other sites

Vi er nok helt avhengig av de store seilloftene på øst og sørlandet Fetter Klodrik.

De som er agenter her oppe og i Trondheim henviser oss bare videre.

Knapt nok en seilmaker igjen som kan reparere en søm.

Heldigvis har vi en seilmaker på Frei/Kristiansund som lager en del seil for veteranbåter, og han er god å ha når det skal repareres noe.

 

Er litt skeptisk til disse spilegreiene da jeg ikke har sett eller hørt om det tidligere.

Spørs om jeg går for tilbudet fra North Sails istedet med D-Cut Nor Lam XP genoa med skum.

Har storseil fra North og kvaliteten der er ihvertfall helt ok.

Link to post
Share on other sites

Er litt skeptisk til disse spilegreiene da jeg ikke har sett eller hørt om det tidligere.

Veritkale spiler i forseil har jeg aldri hørt om, nei, men "stående spiler" som står parallelt med forstag er ikke helt ukjent. De kan være nokså stive. Vertikale spiler i rulleseil må nødvendigvis kunne rulles.

Link to post
Share on other sites

Veritkale spiler i forseil har jeg aldri hørt om, nei, men "stående spiler" som står parallelt med forstag er ikke helt ukjent. De kan være nokså stive. Vertikale spiler i rulleseil må nødvendigvis kunne rulles.

 

Fikk tilbud fra Gran med valgfritt vertikale spiler eller spiler med samme vinkel som forstaget. De anbefalte spiler. Dette er spiler som kollapser når de rulles inn. Ganske skeptisk jeg også, har en armrefleks hjemme som antakelig er samme prinsippet. Ganske fasinerende, den er helt rett til du begynner å bøye på den da slynger den seg rundt armen. Glemte å spørre Gran hva som skjer med spilene når du rever... Hvis disse begynner å vil rulle seg inn skulle du tro det lagde bus i forseilet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Veritkale spiler i forseil har jeg aldri hørt om, nei, men "stående spiler" som står parallelt med forstag er ikke helt ukjent.

 

Nå blander du vel horisontale og vertikale her , vertikale er vel det samme som stående spiler.

Jeg fikk tilbud på horisontale rullbare spiler fra boding så det finnes det , de er rullbare de.

Kjøpte et seil fra elstrøm istedet og i det er det vertikale spiler i akterliket

Link to post
Share on other sites

Nå blander du vel horisontale og vertikale her , vertikale er vel det samme som stående spiler.

 

Nei, og ja - pinlig skrivefeil i siste setning.

 

Veritkale spiler i forseil har jeg aldri hørt om, nei, men "stående spiler" som står parallelt med forstag er ikke helt ukjent. De kan være nokså stive. Vertikale spiler i rulleseil må nødvendigvis kunne rulles.

 

Det var horisontale spiler i rulleseil som nødvendigvis må kunne rulles. :blush: (Og, jeg har horisontale spiler i en av rullefokkene mine. De virker.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...