Jump to content

Er det noen som har testet fjernstyrte lyskastere, f.eks Golight ?


frihågen

Recommended Posts

Jeg kjøpte en slik billig en på Maritim for tre år siden, med tråløs fjernstyring. Betalte 500,- trur jeg. Virker perfekt den dag i dag. Litt høy utveksling på fjernstyringa, slik at den lett blir litt hakkete i bevegelsene, men ellers helt OK.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det er Golight Stryker som sitter standard montert på Riviera 925.

Jeg er godt fornøyd med min, ikke antydning til dugg eller feilfunksjon på 3 år.

 

All fjernbetjening er trådløs (slipper kabling og gjennomføringer) og det følger med to kontroller,

en for fastmontering på instrumentbord samt en til "håndbruk".

Motoren kan reguleres i 2 hastigheter og på "lav" er det ikke noe problem å finstille lysstrålen.

Jeg mener Båtmagasinet hadde en test av lyskastere for noen år siden hvor blant annet Golight Stryker kom ut blant de bedre lyskasterne.

Jeg har brukt min ofte i forbindelse med ankomst sent på kvelden både i havna og på hytta,

og har ikke noe å utsette på lysstyrken eller betjeningen.

 

En litt pussig opplevelse har jeg imidlertid hatt;

I sommer ankom jeg sent på kvelden en øy ute i Oslofjorden hvor det lå flere andre båter.

Jeg satte på Golight`en da jeg nærmet meg og justerte side/ høyde på lyset.

Samtidig ble hele svaberget opplyst av 3 andre lyskastere, som også foretok hver sin individuelle innstilling!

Det ble mye latter utover kvelden pga denne episoden, men det ser altså ut som om alle Golight`ene leveres med

samme sender/ mottagerkode/ frekvens på fjernbetjeningen.

Dette kan sikkert endres, uten at jeg har dukket ned i dette enda.

 

golight.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har en Xenoen radiostyrt lyskaster som bildet over med en snudd og en rett fjernkontrol tilsalgs Kr.2000,- ubrukt i eske. Den har et forbruk på 35W og lyser 500.000 candela. Har tilsvarende selv koplet til samme ledning som navigasonslanterne, så man trenger ikke legge opp noen ekstra kabler. Tlf 95885262.

Link to post
Share on other sites

Har en golight med trådløs fjernkontroll , den er gull verdt for meg . Lyser vannvittig bra å langt , fjernkontrollen funker innenfor 50 meter . På Båtbua i Fredrikstad har dem hatt den med fj-kontroll til 1.295- det er jo en grei pris . Har hatt med fast kontroll ( joystick ),er nesten ubruklig i sammenligning .Bare det å ha fj-kont i lomma og du sitter på brygga eller øya , fruen skal ombord .Da er det bare opp med fj-kont å lyse vei ,dette mener jeg er en knall lykt som gjør nytta si .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt noen år og synes at temaet lyskaster har blitt mer komplisert med årene. De fleste har vel fastmontert lyskaster montert så lavt at den ofte utsettes for sjøsprøyt og ettervirkninger av saltvannet som "kryper" inn overalt. Jeg har hatt flere kastere hvor drivhjulene fra servomotoren gradvis har blitt "spist opp". Dette har ført til at jeg i dag er mest komfortabel med håndholdt lyskaster og har lært å leve med dette. Men jeg forstår de forskjellige valgene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...