Jump to content

Mål på propell til Skorgenes 330


Kjellka

Recommended Posts

Håper noen kan hjelpe meg med litt data på ny propell til min Skorgenes 330 2005 mod.

Båten har en SabbIveco på 370 hk.

Min gamle propell er det en del tæring på, så det er umulig å finne noen mål på denne.

 

Vil bli veldig fornøyd om noen som har sin 330 på land ville sjekke hva som står på deres propell :yesnod:

 

Har hatt kontakt med Skorgenes og med Sleipner,

men ingen av dem kan med sikkerhet si hva som skal være på båten :confused:

Link to post
Share on other sites

Var vist ikke så lett å få noe hjelp med denne saken desverre :nonod:

 

Synes det virker rart om ikke Skorgenes kan svare på dette... De må jo vite hvilken propell de bestiller/ bestillte for å sette på nye 330'er med Sabb/ Iveco 370...?

 

Mange båter leveres også med et dokument som forteller om alt fra fargekoder/ type puter, gardiner og skrog til lengde/ type gass og gearwire, pumper og nettop aksling og propell.

Var det ikke noe slikt med din båt??

 

Uansett burde Skorgenes enkelt greie å svare på dette :smash:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har snakket med eieren Isbjørn, men det ser ut som det er en annen propell en det jeg har

Han fikk båten i 28 kn. slet med å få motoren i turtall på 2800.

Jeg får båten i 30 kn. og vil gjerne ha den farten fortsatt

 

Ellers så fins det mye info om alt ombord, men ikke et ord om propellen

 

Skorgenes i Norge og Litauen vet ingen ting om hva som sitter på båtene de har levert.

De har prøvd seg frem med litt forskjellige typer og dimensjoner.

Bare så sørgelig at de ikke har lagt infoen om den propellen de har montert sammen med annen info.

 

Ja vi har funnet ut hva som var årsaken til tæringen, og det er ikke noen forandring fra i vår til i høst, heldig vis.

 

Egentlig veldig greit at jeg har begynt så tidlig med dette, ser ut som det blir vanskeligere en jeg hadde trodd

Link to post
Share on other sites

Kan du ikke bare sende inn den gamle propellen til Sleipner da hvis du er usikker ?

525x550 høres ikke riktig ut.

Jeg mener Skorgenes bruker 22", med kanskje 24" stigning ?

Tror også de bruker Radice Skewback, og S8 M90 type.

En M90 er spesial propeller, så du må få ut fingen skal du ha den til påske.

Det er lang leveringstid på disse.

 

 

Link to post
Share on other sites

Skorgenes bruker engelske BT propeller, de går i mm betengelse!!!!

22"-24" bruker de ikke som standard.

På min stod det en 525x665 orginalt, men jeg har byttet til Skew back S8 22"x24".

Mulig noen kan måle den gamle propellen din, du kan ha samme propell som den jeg nevnte til deg, mange faktorer som feks vekt kan gjøre at dere har forskjellig fart.

er nok ikke så langt ifra 525x550.....

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært hos Sleipner i Fredrikstad med propellen.

De målte propellen så godt det lot seg gjøre.

Saken var den at Sleipner sine propeller har litt mindre areal per blad,

dette må de kompensere med mer stigning som de sa.

Når man da måler avstanden til skroget med den propellen de mener bør være på båten,

da blir avstanden helt i grenseland med tanke på propellstøy.

De mente også at det var en BT propell jeg hadde.

 

Jeg hadde jo mest lyst til å komme så nær den jeg har i dag som mulig,

siden den fungerer veldig fint på min båt.

Link to post
Share on other sites

Mix har gitt deg et godt råd. Radice Type S8 Skew-back leveres med forskjellige bladareal. Jeg hadde på en tidligere båt en med typebetegnelse S8-90. Propellarealet var beregnet av Radice i Italia etter at fabrikken hadde fått endel opplysninger om båtvekt, lengde, bredde, motortype, skisse av skrogform, aksel og akseloppheng. Og som Mix skriver: leveringstiden er lang (i alle fall den gang jeg anskaffet propellen).

 

 

-

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk bestilt propellen via Sleipner Motor, men det var Radice i Italia som visstnok beregnet bladarealet. Jeg hadde først en Mikado propell, deretter en standard Radice S8 Skew-back og til slutt en S8-90. S8-90 ga en fartsøkning på omlag 2 knop i forhold til standard S-8 om jeg ikke husker feil. Avstanden mellom skroget og propellakselen var slik at vi måtte få øket bladareal. Vi var to stykker som bestilte slik propell og jeg tror vi ventet i 3 - 4 måneder før den ble levert. Du kan eventuelt ringe Winrace og forhøre deg hos dem - de kan vel det meste om propeller til fritidsbåter: http://www.winracepropellers.no/?side=bronse.

Link to post
Share on other sites

hørtes intressant ut, hold oss oppdatert kjellka....

jeg har en standar S8 skew back 22x24, 1,96:1 utv på giret.

 

Jeg prøver å selge min D6-370 for å sette inn en D6-435, for jeg solgt 370en skal jeg bruke litt tid på å finne rette propell til 435en!

 

Hva mener dere kan være rette prisen for en 08mod med ca160timer på telleren, kan selge den med eller uten gir?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja da er propellen bestilt

Det var Winrace som ble løsningen.

Olle hos Winrace er en kunnskapsrik herremann som løste problemet mitt.

Jeg sendte ned den gamle propellen for utmåling.

Det var en BT propell 525 x 550.

Leveringstid ca. 3 uker.

Så da håper jeg alt går greit slik at jeg har propellen her litt ut i februar

 

Adressen til Winrace er som følger

http://www.winracepropellers.no/?side=bronse

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...