Enzo Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Jeg lurer på hvor høy båt man kan ha og gå under Skaftøbron ( inne i fjorden Øst av Lysekil ) Bruker google earth og finner jo broen der , googler navnet med får ikke opp noen info. Finnes det noen plasser der man kan lete opp slik info på nett om man lurer på høyder osv når man vil sette opp en rute ? Quote Link to post
Fenix Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 16,5 meter, mener jeg å huske at den er. Har ikke kartet hjemme. En veldig fin tur på innsiden, forøvrig. Quote Link to post
Enzo Posted December 1, 2008 Author Share Posted December 1, 2008 Husker også det var noe slikt men da kan jeg bare drite i å seile der mer må ha nesten 19meter heretter , men hadde vært fint å funnet en plass på nett der slik info finnes Quote Link to post
joshua Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Verklig höjd är lite mer än sjökortets 16.8. Mellan 17 och 18 m är det. Quote Link to post
baatsman Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 må ha nesten 19meter heretter , men hadde vært fint å funnet en plass på nett der slik info finnes Slipp bommen ut, krabb ut og mor styrer skuta. Funker men ikke tilrådelig Quote Vi sees! Link to post
Gunga Din Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 står hand-målat "17m" på ene Søylen Quote S/Y Gunga Din Link to post
baatsman Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Men høyden i Sverige måles vel på middel vannstand, mens i Norge på lavest målte vannstand. Quote Vi sees! Link to post
Gunga Din Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 MHW + ett variabelt sikkerhetsavstånd....... sikkerhetsavstånd = 0,5-2m beroende på förväntad sjöhävning i farvannet ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Posted December 1, 2008 Author Share Posted December 1, 2008 Spiller ingen rolle for meg det er bare å seile rundt om jeg skal opp dit , var bare ute etter linker til steder på nett der slik info finnes Quote Link to post
Gunga Din Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 koster fort någre tusenlapper om man ikke har 'cm' på sin side........ VHF-antenn+vindmåler+lanterne........windexen er vel det billigaste..... Quote S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Posted December 1, 2008 Share Posted December 1, 2008 Kan for hyggens skyld vedlægge denne video (vist tidligere herinde) der viser turen "bagom" - den starter lige inden Skaftøbroen og fortsætter gennem Nordströmmarne på vej mod Henån.. Andy Quote Link to post
Mulligan Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Slipp bommen ut, krabb ut og mor styrer skuta. Jeg tror mine 75 kg hadde hatt svært liten påvirkning på de 1800 som henger under båten. Men høyden i Sverige måles vel på middel vannstand, mens i Norge på lavest målte vannstand. Vertikalt datum for høyder er nesten alltid Mean Sea Level. Quote Link to post
GeirT Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Men høyden i Sverige måles vel på middel vannstand, mens i Norge på lavest målte vannstand. I Den Norske Los, bind 1, Kapt. 1, side 13, er det en plansje som viser referansenivåene i sjøkart. Her står det at fri seilingshøyde under broer/luftspenn er avstanden ned til Høyeste Astronomiske Tidevann (HAT), det jeg vil kalle springflo. Det burde vel være slik, dvs. at det er minste seilingshøyde som det må opplyses om. Men i teksten under plansjen står det: Friseilingshøyder, høyder til bruer og luftspenn under bru, høyspentkabler og andre skipsfarthindringer i form av luftspenn angis en høyde målt fra laveste punkt på luftspennet/brua ned til et nivå Z0 over middelvann (2xZ0 over sjøkartnull). Det ser ut som at dette er samme avstanden. Geir Quote Geir Link to post
baatsman Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Her står det at fri seilingshøyde under broer/luftspenn er avstanden ned til Høyeste Astronomiske Tidevann (HAT),det jeg vil kalle springflo. Det burde vel være slik, dvs. at det er minste seilingshøyde som det må opplyses om. Gei Det var det jeg mente . Quote Vi sees! Link to post
Mulligan Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Sikkert en fin teori. Men det er stort sett Mean Sea Level som brukes. Også på den omtalte brua. Og brua på Hvaler som jeg viser over. Quote Link to post
Recommended Posts