Mix Startet 2.Desember.2008 Del på Facebook Startet 2.Desember.2008 Yanmar still number 1 ! Ante ikke at Yanmar var så totalt dominerende i de store markedene som de faktisk er, f.eks. Australia. I effektområdet >35Kw har Yanmar 66% av markedet, volvo har 19% ! I effektområdet >400Kw har Yanmar 50% av markedet, volvo har 28% Cummins 12% Total dominans også her, og dominansen vil nok bli mye høyere også i denne størrelsen når de nå kommer med egne drev og IPS løsninger. Sjekk disse beista ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Jeg synes jeg ser en Scania til høyre i bildet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Feil. Det er Yanmar 6HYM-ETE 14 L 700mph for det kommersielle markedet. Den til venstre er en 6AYM-STE 20 L slagvolum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Stemmer det. Det er SY serien som er bygget i Sverige. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Feil det også. Mener den blir bygget i Nederland. Men SY er basert på Scania blokk ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Jeg ser at 9-literen til Scania er vekk fra sortimentet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Ser ikke slik ut her ihvertfall. http://www.yanmarmarine.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Er det noen som har oversikt over de forskjellige giroljekjølerne som Yanmar benytter til Hurth girkassene for motoren 6LYA-STE? Antar at Mix kansjke har en oversikt. Jeg kan bare finne et nummer på mine giroljekjølere. De ligner svært på denne: Dette er en Bowman giroljekjøler - men jeg har ikke funnet spesifikasjonen. I underkant til høyre kan det virke som det er satt inn en anode? Jeg ønsker også å få mer informasjon om hvordan giroljen isoleres fra saltvannet, evt dimensjoner på simmerringer eller annet tettningsmateriasle. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Har ikke peiling Roaldbj, jeg har ingen forbindelse til Yanmar. Den gearoljekjøleren jeg har på 6LY2 er ihvertfall ikke lik din, min har endelokk i composittmateriale og har ingen anode, kun tappeplugg, også den i plast. Oljekjøleren er kanskje levert fra ZF, da de vel er dimensjonert etter gearet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 5.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Kanskje du kan høre med Disse Roaldbj ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Tusen takk Mix, her var det mye av interesse. Igjen: takker så mye for din bistand - det virker for meg som at du har mye rede på denne motortypen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Tusen takk Mix, her var det mye av interesse.Igjen: takker så mye for din bistand - det virker for meg som at du har mye rede på denne motortypen. Jeg har samme type kjøler i Hulda. Endelokkene mine er i messing/bronselegering. Selve huset er i aluminium. Rørsats i kopper. Det hele er isolert fra hverandre med en 'fet' o-ring. Og de pluggene du ser er for tapping av vann eller olje, avhengig av hvor de er plassert. En uproblematisk sak, som virker til å være av passe god kvalitet. Jeg kjøpte min kjøler brukt i 1999. Siden har den stått der og kjølt motoroljen. Før Hulda, kjølte den en 70 hk motor oppe i Nordnorge en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kodvaag Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Den motoren til venstre var snarlik min tror jeg. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Flirer litt med tanke på alle de bombastiske individene som har uttalt seg i tidligere tråder om at VP.. Ja de er størst i verden I norge kanskje.. men verden er litt større Hjertet mitt slår fortsatt mest for disse japanske go motorene.. og at de sammarbeider med Scania og BMW som jo ikke er lilleputter de heller gjør ikke saken dårligere Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Har ikke Yanmar noen Toyota motorer også? Ikke lilleputter de heller vel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 LP serien 4.2L er basert på Toyota stamme, de er på 260 og 315 Mhp nu tildags. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 LP serien 4.2L er basert på Toyota stamme, Er det derfor de er så treige siden det er Toyota stamme motorer ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Er de treige ? Ja kanskje det, jeg vet ikke. Men du vet tydeligvis ? Jeg har ingen kjennskap til LP serien i det hele tatt. Ikke har jeg hatt og heller ikke skal jeg ha LP, så det interesserer meg nada igrunnen. Men kanskje du kan spre av dine kunnskaper overfor forumet ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Noen hemmiligheter må en bare holde på, og denne er definitivt en av disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 En liten kommentar til Hansi. Jeg har et par Yanmar 6LYA-STE ombord. Her er noe informasjon bl.a. om dreiemoment på motoren. Båten vår veier ca 14 tonn. Det tar ikke så veldig lang tid fra vi akselrerer fra 0 knop til 26 knop toppfart. Jeg tror jeg har tidmålt ca 25 sekunder, men det kan være at jeg husker litt feil. Jeg oppfatter i alle fall motoren som sprek. Det er sjelden at andre båter med tilsvarende type, lengde, bredde og tyngde holder tritt under akselerasjonen - uten at dette er noe poeng for meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Er det derfor de er så treige ...... Siden den "gamle" mekaniske 6LP er nevnt som treg, så tar jeg en uhøytidelig sammenligning av ytelser med en tilsvarende "moderne" D4 300 common-rail fra Volvo: 6LP - 4,2 liter - 290 hk - vekt 456 kg - yter 750 nm v/ ca. 2800 (maxturtall 3800) D4 300 - 3,7 liter - 288 hk - vekt 559 kg - yter 700 nm v/ ca. 2500 (maxturtall 3500) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Naurstad Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Samarbeidet med Scania og Yanmar Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Hansi: Det ligger en vurdering av Yanmar 6LPA-STP fra Boattest.com på Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Flott topa, har du klart å finne tilsvarende video for andre Yanmar-motorer? Jeg er særlig opptatt av 6LYA-STE. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
topa Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Roald: Det ligger flere vurderinger av Yanmar her, men jeg ser ikke noe med din motor i video navnet, men hvis du ser på bildene så er det mulig du finner den. Det er flere temaer som BoatTest tar opp her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.