Jump to content

Yanmar fremdeles nummer 1 i markedet !


Mix

Recommended Posts

Yanmar still number 1 !

Ante ikke at Yanmar var så totalt dominerende i de store markedene som de faktisk er, f.eks. Australia.

I effektområdet >35Kw har Yanmar 66% av markedet, volvo har 19% !

 

I effektområdet >400Kw har Yanmar 50% av markedet, volvo har 28% Cummins 12%

Total dominans også her, og dominansen vil nok bli mye høyere også i denne størrelsen når de nå

kommer med egne drev og IPS løsninger.

 

Sjekk disse beista !

12456.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har oversikt over de forskjellige giroljekjølerne som Yanmar benytter til Hurth girkassene for motoren 6LYA-STE? Antar at Mix kansjke har en oversikt. Jeg kan bare finne et nummer på mine giroljekjølere. De ligner svært på denne:

 

giroljekjoelerbowman.jpg

 

Dette er en Bowman giroljekjøler - men jeg har ikke funnet spesifikasjonen. I underkant til høyre kan det virke som det er satt inn en anode? Jeg ønsker også å få mer informasjon om hvordan giroljen isoleres fra saltvannet, evt dimensjoner på simmerringer eller annet tettningsmateriasle.

Link to post
Share on other sites

Har ikke peiling Roaldbj, jeg har ingen forbindelse til Yanmar.

Den gearoljekjøleren jeg har på 6LY2 er ihvertfall ikke lik din, min har endelokk i composittmateriale

og har ingen anode, kun tappeplugg, også den i plast.

Oljekjøleren er kanskje levert fra ZF, da de vel er dimensjonert etter gearet ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk Mix, her var det mye av interesse.

Igjen: takker så mye for din bistand - det virker for meg som at du har mye rede på denne motortypen.

 

Jeg har samme type kjøler i Hulda. Endelokkene mine er i messing/bronselegering. Selve huset er i aluminium. Rørsats i kopper. Det hele er isolert fra hverandre med en 'fet' o-ring. Og de pluggene du ser er for tapping av vann eller olje, avhengig av hvor de er plassert. En uproblematisk sak, som virker til å være av passe god kvalitet. Jeg kjøpte min kjøler brukt i 1999. Siden har den stått der og kjølt motoroljen. Før Hulda, kjølte den en 70 hk motor oppe i Nordnorge en eller annen plass.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Flirer litt med tanke på alle de bombastiske individene som har uttalt seg i tidligere tråder om at VP.. Ja de er størst i verden :lol:

I norge kanskje.. men verden er litt større :flag: Hjertet mitt slår fortsatt mest for disse japanske go motorene.. og at de sammarbeider med Scania og BMW som jo ikke er lilleputter de heller gjør ikke saken dårligere :smiley:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til Hansi.

Jeg har et par Yanmar 6LYA-STE ombord.

 

yanmardreiemoment.jpg

 

Her er noe informasjon bl.a. om dreiemoment på motoren. Båten vår veier ca 14 tonn. Det tar ikke så veldig lang tid fra vi akselrerer fra 0 knop til 26 knop toppfart. Jeg tror jeg har tidmålt ca 25 sekunder, men det kan være at jeg husker litt feil. Jeg oppfatter i alle fall motoren som sprek. Det er sjelden at andre båter med tilsvarende type, lengde, bredde og tyngde holder tritt under akselerasjonen - uten at dette er noe poeng for meg.

Link to post
Share on other sites

Er det derfor de er så treige ......

 

Siden den "gamle" mekaniske 6LP er nevnt som treg,

så tar jeg en uhøytidelig sammenligning av ytelser med en tilsvarende "moderne" D4 300 common-rail fra Volvo:

 

6LP - 4,2 liter - 290 hk - vekt 456 kg - yter 750 nm v/ ca. 2800 (maxturtall 3800)

 

D4 300 - 3,7 liter - 288 hk - vekt 559 kg - yter 700 nm v/ ca. 2500 (maxturtall 3500)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...