Jump to content

Perkins 4.108 med Hurth-gir, ta ut girkassa


Bølgen og meg

Recommended Posts

Jeg har en gammel røykbombe av en Perkins 4.108, med et Hurth-gir. Det har blitt en lakkasje fra giret, så vidt jeg kan skjønne kommer det fra et sted mellom giret og motoren. :headbang: Der er det vel en eller annen pakning? Det betyr vel at giret må ut. MEN. Som den håpløse mekanikeren jeg er, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få av giret... Det er masser av skruer. I utgangspunktet er dette et godt varsel om at jeg for all del må overlate arbeidet til fagfolk, men jeg tenkte likevel å høre om det er noen her med god erfaring med slike gir - som har en enkel oppskrift? :confused:

Båten står per i dag på land ved Mjøsa, og der er det ikke flust av båtmekanikere.

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke være det store problemer å få ut giret men der er alltid noen forutsetninger som må til for at det skal være enkelt litt i stikkordsform:

  1. Hurth giret er ganske lett så du trenger ikke krane e.l.
  2. Der må være litt plass rundt bakkant av motoren slik at du kommer til med verktøy o.l.
  3. Propellakselen må kunne trekkes et stykke bakover, noe sånt som 10 cm eller helst mer, alternativt må motoren flyttes framover.
  4. Giret er festet til motoren med bolter som går gjennom adapterplaten (stor rund plate bak motor/svinghjul) fra framsiden og disse kommer du ikke til. Derfor må giret tas av motoren sammen med adapterplaten.
  5. Adapterplaten er festet med 10-12 bolter langs omkretsen.
  6. Girakselen mot motoren står på splines så den skal kunne dras ut rett bakover.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Prøv å fylle på et tilsettingstoff som får gummien i simmeringer til å mykne opp. Kan i noen tilfeller fungere meget bra,
Omega 917 har jeg hørt mange godord om men det er ikke alle skader den kan reparere. Er gummien så tørr at den er sprukket er det løpet kjørt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei det skader ikke gearet. Omega som er nevnt er et bra produkt. Sat aditiver er også bra. Men som SveinHa sier, er gummien sprukket så vil det ikke hjelpe med noe tilsetningsstoff. Men det er jo enkelt og billig å prøve dette. De fleste bilrekvisitaforretninger har slike tilsetningsstof. Gummien blir mykere og sveller litt ut.

Link to post
Share on other sites

.... Det har blitt en lakkasje fra giret, så vidt jeg kan skjønne kommer det fra et sted mellom giret og motoren. :headbang: ....

 

Det aller enkleste alternativet er jo bare å la det lekke....

Hvis lekkasjen ikke er alt for stor så kan du vel leve med det - det lekker vel ikke så mange liter i løpet av en sesong?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Ja det er jo en mulighet. Men dersom lekasjen er i flensen mellom gear og motor ( lekasjen kommer da fra motoren)og du har vanlig propellaksling fra gearet, er dette kun en jobb mellom frokost og lunch som du og alle kan gjøre. Løsne boltene på flensen, rengjør flate , bruk pakkningsmasse som tåler noe temp. og montere sammen, Husk lås på bolter.

Lekker det fra selve boksen, demontere den og ta den med hjem for nærmere studie - lykke til

OBS: Perkins = røykbombe? Perkins skal ikke røyke, sjekk br.ventiler. (Det er kun Volvo som har innebygget røykleggingsutstyr :wink: )

Link to post
Share on other sites

Jeg har demontert gear - motor noen ganger, også Hurt/Perkins som jeg har selv. Ligger det pakning i denne forbindelsen brukes det pakning. Flere moderne pakningsmasser egner seg også uten pakning på plane flater med nokså høy temperatur.

Det er riktig at en kan se forskjell på motor- og gearolje, selv om lys/mørk olje vel er et noe løst kriterie. Få heller hjelp av en motorkyndig for å sjekke ut det.

Link to post
Share on other sites

Hei, du sier det lekker mellom motor og gear, mener det er en pakkboks på 4108 motorene bak som har en tendens til og lekke olje.(korkpakning?) Tror nok det er den som lekker jeg.....

 

Enig med Poseidon om ikke forbruket er enormt la det være og hold det under oppsyn.

 

Tror ikke et firma skal ha så mye for denne jobben....

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mye det samme - da er det nok en litt større jobb med noe usikkert utfall. Er en ikke motorkyndig bør en få hjelp til denne jobben. En må skifte denne to-delte ringen som tetter veivakslingens akterkant. Dersom lekasjen ikke er for stor vil jeg nok tenke som Poseidon.

Link to post
Share on other sites

OBS: Perkins = røykbombe? Perkins skal ikke røyke, sjekk br.ventiler. (Det er kun Volvo som har innebygget røykleggingsutstyr :wink: )

Ehh. br.ventiler? Veldig takknemlig for gode tips i denne sammenhengen. Har prøvd snart alt. Ifølge Universaldiesel måtte jeg bare venne meg til tanken på å røyklegge hver en gjestehavn. Jeg dreper alt liv i fem kilometers omkrets om motoren er kald... Jeg har nye dyser, motoren er lettstartet, det er blålig røyk og den ryker mest på tomgang. Dette selv når motoren er varm. Ikke så ille under kjøring.

Link to post
Share on other sites

Br.ventilene eller dysen (d = en del av br.ventilen) bør kanskje taes ut og trykkprøves/justeres. De skal åpne ved ett bestemt trykk (se manual) og ha riktig spredning. Trykkprøvingen må gjøre på et kvalifisert motorverksted. Det er egentlig en enkel jobb, men har du ikke gjort det før bør du få med deg en motorkyndig.

Link to post
Share on other sites

Ja det ender vel muligens med å la det lekke.

 

Å la det lekke er et dårlig alternativ. Oljesøl og lukt i motorrommet er aldri ideelt. Jeg ville tatt ut gearet, skiftet fremre og bakre akseltetning og samtidig sjekket bakre veivakseltetning på motoren. Litt arbeid, men vinteren er jo lang..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, man må jo føle seg komfortabel med oppgaven. Jeg skiftet disse tre tetningene hos meg i forbindelse med motorbytte/ombygging i fjor vinter, og har nå en motor og gear helt fritt for lekkasjer og søl. Tdligere var det en liten lekkasje ved bakre tetning på gearet, som slynget ut et par desiliter i seongen. Pent fordelt utover hele motorrommet pga rotasjonen. :headbang: Og det gir en herlig følelse å bli kvitt dette sølet, for ikke å snakke om lukten som følger med!. Så jeg anbefaler å søke kyndig hjelp, og skifte det som lekker. Det som er mest jobb er å få gearet ut og inn, skifte av tetninger er bare kos...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...