Bølgen og meg Startet 2.Desember.2008 Del på Facebook Startet 2.Desember.2008 Jeg har en gammel røykbombe av en Perkins 4.108, med et Hurth-gir. Det har blitt en lakkasje fra giret, så vidt jeg kan skjønne kommer det fra et sted mellom giret og motoren. Der er det vel en eller annen pakning? Det betyr vel at giret må ut. MEN. Som den håpløse mekanikeren jeg er, skjønner jeg ikke hvordan jeg skal få av giret... Det er masser av skruer. I utgangspunktet er dette et godt varsel om at jeg for all del må overlate arbeidet til fagfolk, men jeg tenkte likevel å høre om det er noen her med god erfaring med slike gir - som har en enkel oppskrift? Båten står per i dag på land ved Mjøsa, og der er det ikke flust av båtmekanikere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Mest sansynlig så må du også løyse motoren og trekke den framover. Dette er egentlig ikkje ein jobb for folk uten særlig motorerfaringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Huffda. Høres ut som at dette blir en kostbar affære. Siden jeg går og undrer på om jeg skal bytte hele motoren er det kanskje like greit å peile giroljen ofte en sesong til... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Prøv å fylle på et tilsettingstoff som får gummien i simmeringer til å mykne opp. Kan i noen tilfeller fungere meget bra, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Og det er ikke noe som kan skade selve giret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Det skal ikke være det store problemer å få ut giret men der er alltid noen forutsetninger som må til for at det skal være enkelt litt i stikkordsform: Hurth giret er ganske lett så du trenger ikke krane e.l. Der må være litt plass rundt bakkant av motoren slik at du kommer til med verktøy o.l. Propellakselen må kunne trekkes et stykke bakover, noe sånt som 10 cm eller helst mer, alternativt må motoren flyttes framover. Giret er festet til motoren med bolter som går gjennom adapterplaten (stor rund plate bak motor/svinghjul) fra framsiden og disse kommer du ikke til. Derfor må giret tas av motoren sammen med adapterplaten. Adapterplaten er festet med 10-12 bolter langs omkretsen. Girakselen mot motoren står på splines så den skal kunne dras ut rett bakover. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Prøv å fylle på et tilsettingstoff som får gummien i simmeringer til å mykne opp. Kan i noen tilfeller fungere meget bra,Omega 917 har jeg hørt mange godord om men det er ikke alle skader den kan reparere. Er gummien så tørr at den er sprukket er det løpet kjørt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Nei det skader ikke gearet. Omega som er nevnt er et bra produkt. Sat aditiver er også bra. Men som SveinHa sier, er gummien sprukket så vil det ikke hjelpe med noe tilsetningsstoff. Men det er jo enkelt og billig å prøve dette. De fleste bilrekvisitaforretninger har slike tilsetningsstof. Gummien blir mykere og sveller litt ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 2.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Ok. Takk for tipsene! Også godt å høre at jeg ikke trenger å løsne motoren for å få ut giret. Klarer fint å få akslingen bakover. Da får jeg se hva jeg gjør når varmegradene er tilbake. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 .... Det har blitt en lakkasje fra giret, så vidt jeg kan skjønne kommer det fra et sted mellom giret og motoren. .... Det aller enkleste alternativet er jo bare å la det lekke.... Hvis lekkasjen ikke er alt for stor så kan du vel leve med det - det lekker vel ikke så mange liter i løpet av en sesong? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Ja det er jo en mulighet. Men dersom lekasjen er i flensen mellom gear og motor ( lekasjen kommer da fra motoren)og du har vanlig propellaksling fra gearet, er dette kun en jobb mellom frokost og lunch som du og alle kan gjøre. Løsne boltene på flensen, rengjør flate , bruk pakkningsmasse som tåler noe temp. og montere sammen, Husk lås på bolter. Lekker det fra selve boksen, demontere den og ta den med hjem for nærmere studie - lykke til OBS: Perkins = røykbombe? Perkins skal ikke røyke, sjekk br.ventiler. (Det er kun Volvo som har innebygget røykleggingsutstyr ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bernt Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Bytt pakninger og simmringer det er det eneste som duger: http://www.sandvikbåtklubb.com på linken her ligger det bilder av hurt kassa i deler. Dette er ikke vansklig . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Jeg har demontert gear - motor noen ganger, også Hurt/Perkins som jeg har selv. Ligger det pakning i denne forbindelsen brukes det pakning. Flere moderne pakningsmasser egner seg også uten pakning på plane flater med nokså høy temperatur. Det er riktig at en kan se forskjell på motor- og gearolje, selv om lys/mørk olje vel er et noe løst kriterie. Få heller hjelp av en motorkyndig for å sjekke ut det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Janoho Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 hvilken pakning er det snakk om her Pettersand, tenker du på blokkhalvdelene til gearkassa Jeg vil tro lekkasjen kommer fra veivtetningen siden han sier det er mellom motor og gearkasse, men mulig jeg tar feil her mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LTKH Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Hei, du sier det lekker mellom motor og gear, mener det er en pakkboks på 4108 motorene bak som har en tendens til og lekke olje.(korkpakning?) Tror nok det er den som lekker jeg..... Enig med Poseidon om ikke forbruket er enormt la det være og hold det under oppsyn. Tror ikke et firma skal ha så mye for denne jobben.... Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Jeg tror mye det samme - da er det nok en litt større jobb med noe usikkert utfall. Er en ikke motorkyndig bør en få hjelp til denne jobben. En må skifte denne to-delte ringen som tetter veivakslingens akterkant. Dersom lekasjen ikke er for stor vil jeg nok tenke som Poseidon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 5.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Hm. Skjønner. Ja det ender vel muligens med å la det lekke. Gjorde det i sommer. Er bare litt irriterende å hele tiden måtte sjekke oljen... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bølgen og meg Svart 5.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 OBS: Perkins = røykbombe? Perkins skal ikke røyke, sjekk br.ventiler. (Det er kun Volvo som har innebygget røykleggingsutstyr ) Ehh. br.ventiler? Veldig takknemlig for gode tips i denne sammenhengen. Har prøvd snart alt. Ifølge Universaldiesel måtte jeg bare venne meg til tanken på å røyklegge hver en gjestehavn. Jeg dreper alt liv i fem kilometers omkrets om motoren er kald... Jeg har nye dyser, motoren er lettstartet, det er blålig røyk og den ryker mest på tomgang. Dette selv når motoren er varm. Ikke så ille under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Br.ventilene eller dysen (d = en del av br.ventilen) bør kanskje taes ut og trykkprøves/justeres. De skal åpne ved ett bestemt trykk (se manual) og ha riktig spredning. Trykkprøvingen må gjøre på et kvalifisert motorverksted. Det er egentlig en enkel jobb, men har du ikke gjort det før bør du få med deg en motorkyndig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 5.Desember.2008 Del på Facebook Svart 5.Desember.2008 Ja det ender vel muligens med å la det lekke. Å la det lekke er et dårlig alternativ. Oljesøl og lukt i motorrommet er aldri ideelt. Jeg ville tatt ut gearet, skiftet fremre og bakre akseltetning og samtidig sjekket bakre veivakseltetning på motoren. Litt arbeid, men vinteren er jo lang.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Enig, men noe motorkyndig bør en da være - en kan lett gi folk mere frusterasjoner enn de fortjener Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 Joda, man må jo føle seg komfortabel med oppgaven. Jeg skiftet disse tre tetningene hos meg i forbindelse med motorbytte/ombygging i fjor vinter, og har nå en motor og gear helt fritt for lekkasjer og søl. Tdligere var det en liten lekkasje ved bakre tetning på gearet, som slynget ut et par desiliter i seongen. Pent fordelt utover hele motorrommet pga rotasjonen. Og det gir en herlig følelse å bli kvitt dette sølet, for ikke å snakke om lukten som følger med!. Så jeg anbefaler å søke kyndig hjelp, og skifte det som lekker. Det som er mest jobb er å få gearet ut og inn, skifte av tetninger er bare kos... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.