bjoris Startet 30.April.2004 Link til dette innlegget Startet 30.April.2004 Ny bruktbåt gir alltid en del utfordringer. LØST MYSTERIE Jeg lurte fælt på hvorfor motoren på noen av turene gikk på 90 grader, mens den andre ganger gikk på 83-84. Trodde kanskje det var luft pga av en lekkasje på ferskvannsiden, men neida. Det er slik at når LYSET i instrumentet står på stiger temperanturen med 6-7 grader. Dette skjer BARE når motoren er helt varm (altså 83-84 grader). Når den er på 80 grader eller lavere endres det neste ikke. Litt deilig å finne forklaringen, ting er ikke alltid så vanskelig som en ser for seg...: NYE MYSTERIER 1 Jeg har en lekkasje på ferskvannsiden og den ble bare større og større. Det snodige var bare at det gikk ikke like mye inn på motoren som det kom ut. Jeg hadde sjekket ut sjøvannsiden, men selvsagt er det da sjøvann likevel som blander seg med frostvesken slik at det SER ut til å være ferskvann alt, men altså er bare deler av det kjøleveske. Jeg tror jeg har lokalisert lekkasjen til svingarmen på drevet (DP 290 Drev). Det lekker mest når båten ikke brukes. Her søkes RÅD. Det kommer vel ca 10 liter pr uke. Det er mye greas der, hvis det er vesentlig. Må båten på land?? NYE MYSTERIER 2 Når motoren er varm (og drevet) så tar det relativt lang tid fra jeg setter motoren i gear til drevet kobler inn (et par sekunder kanskje). Dette har jeg ikke merket når motoren er kald. Det gjelder bare forover, akterover så går det fort. Noen med tilsvarende erfaringer. Tror ikke det kan være vairene for de går lett og fint og det er klart at dette bare skjer når motoren er varm... . Drevet er nyoverhalt for over 50.000 så det bør ikke være noe slitasje. Kanskje det bare er slik? Det er litt irriterende når en sliter med manøvreringen og så tar det såpass tid hver gang du skal litt frem... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
REM Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 NYE MYSTERIER 2 Når motoren er varm (og drevet) så tar det relativt lang tid fra jeg setter motoren i gear til drevet kobler inn (et par sekunder kanskje). Mysterier 1 har du fått svar på i en annen tråd. Når det gjelder drevet dit og forsinkelser når du setter den i gear er det her med overveiende sansynlighet snakk om en klassisk "slitt kon" Det er med slitne koner (både de i drevet og andre) som med lekasjen du beskrev i mysterier 1. Det hjelper ikke å lukke øya og håpe det går over. De blir aldrig bedre med årene. Drevet må opp og koner må enten byttes eller slipes. Selv byttet jeg kone for omlag 25 år siden og har etter det ikke angret ett sekund Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
saga Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Det er med slitne koner (både de i drevet og andre) som med lekasjen du beskrev i mysterier 1. Det hjelper ikke å lukke øya og håpe det går over. De blir aldrig bedre med årene. Drevet må opp og koner må enten byttes eller slipes. Selv byttet jeg kone for omlag 25 år siden og har etter det ikke angret ett sekund Det er imidlertid ganske viktig at man forsøker å holde seg unna andres koner når man skal skifte kone. Det å forsøke å reparere på gamle koner har jeg liten tro på, bytte til ny må være det beste. Litt seriøst også - hvis drevet nettopp er overhalt for 50.000,- samtidig som det slurer når du kobler det i gear så må dette være en reklamasjonssak. Mitt DP290A - 87-mod - har ikke så vidt jeg vet vært til noen større overhaling siden det var nytt og det kobler inn momentant når det settes i gear. Mener å ha lest/hørt at vann i oljen eller feil olje også kan føre til sluring. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 Mysterier får man mange av som båteier, det er vel en del av sjarmen. Fikk selv samme problem med girinnslaget på min DPA sist høst. Har i vinter demontert drevet, og skiftet slitte deler. Fikk da tips om å bruke noen timer med et høvelig verktøy (sløv tollekniv, lite skruejern etc.) for å rispe opp dreneringsslissene i konen. Min kon er av mykt metall (bronse,messing), så dette gikk greit. Fjernet etter dette arbeidet gradene med vannslipepapir. Det bør først sjekkes at konen ikke når bunnen i skålene. Da er den for nedslitt, å må byttes. Jeg har ennå ikke sjøsatt båten, men drevet virker å gå i gir både forover og bakover når jeg vrir rundt propellene. Vedkommende som ga meg tipset, har gjort denne prosedyren selv, og kjørt problemfritt i 3 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 30.April.2004 Link til dette innlegget Svart 30.April.2004 rispe opp dreneringsslissene i konen.Har samme erfaring.Som jeg har spurt om tidligere så ville det vært intr. å vite mer om hva det er som legger seg i sporene. Kanskje en annen olje-type, evnt. additiv, kunne gjort at man ikke fikk disse avleiringene..? Kan du huske fargen på det som fyllte sporene? Hos meg var det hvitt. Andre kon-relaterte tråder: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1068554191 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1069153425 https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1056534836 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.