steinartorsvik Startet 2.Desember.2008 Del på Facebook Startet 2.Desember.2008 Vi har en Maxi Fenix 28 fot liggende i boblehavn på Vollen Marina. Når jeg klargjorde båten for vinteren i forrige uke oppdaget jeg at oljen på giret var blitt grå. Drevet er Volvo Penta ms25s-a Jeg har ingen peiling på motor, og vet heller ikke om dette er farlig. Sendte derfor en forespørsel til Vollen Marinesenter og spurte hva de skulle ha for å hjelpe meg. --------------------------- Båten må opp og så må vi kontrollere hvor lekkasjen er: ( Trykk teste drevet for å finne ut hvor lekkasjen er) Først når lekkasjen er lokalisert kan vi annslå en pris på selve reperasjonen av drevet. Andre kostnader uten rep av selve lekkasjen vil bli: Henting av båt til/fra Bås: 2 timer: 1380,- Løft av båt opp / Ut : 2800,- Boksering til oppstillings plass / montering av støtter etc : 1000,- Totalt ex trykktesting / repoerasjon / deler: 5180,- ( ink mva) Trykktesting / reperasjon / Deler / olje kommer i tillegg. --------------------------- Er dette dyrt? Finnes det andre i Osloområdet som fikser dette rimeligere? De er veldig hyggelige og virker flinke på Vollen, men jeg ser det ligger en del dyrere båter rundt meg så jeg lurer på om jeg ikke helt er i rett liga :) Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Kjedelig ekstra utgift! Du har fått vann i olja og en eller annen pakning må sansynelig byttes! Jeg vet ikke hva sånt pleier å koste, men hvis du er heldig, så er det ikke sikkert det blir så mye dyrere med rep. Da har de jo båten oppe og alt tilgjengelig! Lykke til! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
OT-flyktning Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Håper om tilgivelse for en liten digresjon - jeg er ny seildrev-eier og har et spørsmål: Du skriver at du har båten i boblehavn og den må tas opp for reparasjonen osv. men du vet allerede at oljen er grå... kan man skifte olje i drevet mens båten er på vannet? Suge gjennom påfyllingshull kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Jeg ville nå hatt klart for meg hva det koster å få det tett på forskjellige måter før jeg overlatte noe til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Glad jeg har strak aksel.Har hørt om en del problemer med drev båter.Hvor ofte må belgen skiftes,er det hvert år? Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 2.Desember.2008 Del på Facebook Svart 2.Desember.2008 Dette er vel en seilbåt med seildrev så her er vel ikke "belger" særlig aktuelt. Bortsett fra det, så hørtes alt dette veldig dyrt ut. Bare transport og løft av båt kostet jo en formue. her ville jeg kontaktet noen andre lengre ut i fjorden. Skal du ikke benytte båten i vinter så har du tid til å sjekke priser samt bestille time. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Balder ll Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Høres ekstremt dyrt ut. Kan neppe ta mer enn 2 timer dette. 1 time fra bås og opp og 1 time ut igjen. Disse gutta er sikkert utstyrt med skritt-teller. Står og stepper når de skrur! Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Du skriver at du har båten i boblehavn og den må tas opp for reparasjonen osv. men du vet allerede at oljen er grå... kan man skifte olje i drevet mens båten er på vannet? Suge gjennom påfyllingshull kanskje? Det er for det første vanskelig (les umulig) å få suget ut oljen gjennom påfyllingshullet. For det andre må båten uansett på land for feilsøk og utbedring (skifte av pakninger etc). Kjedelig sak dette her. Håper ikke at det har blitt store skader. Når sjekket du oljen sist?? Har du kjørt langt på den grå oljen?? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Drevet er Volvo Penta ms25s-a Det er det nok ikke. Drevet ditt er enten 110 eller 120. Sannsynligvis det siste. MS25A-S er den litt spesielle girkassa med horisontal inngående og vertikal utgående aksling som står oppe på drevet. Nok om det. Det er ikke så mange steder dette drevet kan lekke, dersom det ikke er slått hull på det, og det er svært skjeldent. Det mest sannsynlige er at Zimmerringen rundt propellakslingen er slitt, og at det lekker der. Eller det kan være at det lekker i avtappingen for olje, men det er lite sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lazy days 2 Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Prøv og å poste dette på maxisidorne. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Nå kjenner ikke jeg dette drevet men kommer med et forslag som kansje kan hjelpe deg. Har du mulighet for å få festet en slange til oljepåfyllingshullet ved å skru inn en slangenippel i stedet for pluggen? (ta med oljepluggen til båtsjappen å få en slangenippel med riktige gjenger). Hvis dette er mulig så fester du en slange (helst gjennomsiktig) til drevet og fyller olje i slangen til oljenivået er over vannlinjen, en halv til en meter over holder. Nå har du laget overtrykk i drevet og det kommer ikke mer vann inn, i hvert fall ikke så lenge båten ligger i ro (aksling står stille). Har du lekkesje nede i drevet så vil faktisk oljen nå presse ut mesteparten av vannet og du vil kunne få et bilde av hvor stor lekkasjen er, du følger med på nivået i slangen. På samme måte skal du kunne finne lekkasjen når båten står på land, jo lengre slange og vannsøyle (oljesøyle) i slangen jo mer trykk i drevet. Bruker du egenvekten på oljen og ganger med antall meter og deler på 10 så kommer du fram til trykket du danner i gearet. Oljens egenvekt i kg/liter x meter over giret /10 = trykk i bar Eks: 0,85kg/liter x 2m / 10 = 0,17 bar Hvor mye drevet skal trykktestes med kan du jo spørre forhandler om å få vite. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Forekommer meg at jeg har sett noe slikt før Hydrox. Men da var det ett kobberrør fra en svær tank i stål, med siktglass på, ned til hylsa. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Forekommer meg at jeg har sett noe slikt før Hydrox.Men da var det ett kobberrør fra en svær tank i stål, med siktglass på, ned til hylsa. Begriper over hode ikke hva du snakker om.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Hydrox har nok en bra foreløpig løsning på problemet. Dykker man litt videre ned i saken, vil du nok muligens finne at zimmeringen rundt propellakslingen er defekt. Muligheten for at denne ringen har gravd spor i propellakslingen er også en nokså sterk mulighet. Med Hydrox-patenten har du mulighet til å vente med rep. til du skal på land uansett for stoffing etc. Med litt høyde over vannlinjen på oljebeholderen vil du kunne få et såpass trykk at vannet (som samler seg i bunnen av drevet) blir trykket ut. En grei beholder, som jeg har brukt ved en rekke anledninger, er en brusflaske med avskåret bunn. Jeg borer hull i korken slik at jeg kan presse en plastslange trangt inn i hullet. Ypperlige saker. Hulda bruker samme patent for smøring av rorlager. Her er jeg mer seriøs, og har innstallert en plast ekspansjonstank fra Opel. Rorlageret er forbundet til tanken via en gummislange. Olje av kvalitet EP 90 holder lageret fritt for rust, og gjennomføringen tett under alle forhold. Lageret og tetningen ligger under overflaten. Fyller jeg for mye olje i beholderen, lekker den friskt ut i sjøen rundt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Hei Eg er samd med Mulligan. Dette er enten pakningen rundt dreneringspluggen. Eg kjenner til VP-drev som har hatt den feilen. Ellers så er det pakningane rundt akslingen. Dropp styret med trykktesting og skift begge deler. Eg har hatt same problem fleire ganger på mine Yanmar seildrev. Det er nok med litt fiskesen rundt akslingen foran propellen. Eg har skifta simmerringar sjølv fleire ganger. Det er ikkje noko vanskeleg, og eg har gjorte mens båten har fjøra tørt. Då måtte eg vera ferdig innan flo sjø, og det var ikkje noko vanskeleg. Med mindre båten skal brukast mykje før du tenker å ta den opp, så ville eg venta til våren, om du skal ha den opp då. Du kan jo pumpa opp så mykje olja du klarar, og fylla på ny. Det går nok an å ta akslingen av seilbåtdrevet. Truleg berre to boltar. Om du er redd for å skifta zimmerringane sjølv så tek du akslingen mm. med til eit verkstad. Det er svært viktig at zimmerringane er rett veg. ( I alle høve på mine yanmardrev. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.