Jump to content

chippe D6 370, erfaringer?


XP 800

Recommended Posts

"Jeg vil gå så langt å si at chiptuning av båtmotorer er rent bedrageri."

 

"En person som bestiller chiptuning på sin båtmotor gjør en moralsk forkastlig handling med tanke på personen som kjøper båten av ham i bruktmarkedet. Før eller senere vil han få problemene i fanget, kanskje allerede etter et par år. Og du skal også ta med at alle garantier bortfaller om slikt skjer."

 

En viss herremann hos Volvo Penta skal ha uttalt dette...

Link to post

oj oj oj da...... Det var da svært til høymoral hos denne volvo-mannen.... :lol:

 

Innehar ikke høy moral selv og anbefaler så absolutt en lettere oppfriskning av dyret i kjelleren. Min 4,2 d-tronic vil bli litt sterkere i løpet av vinteren og jeg gleder meg til det atter er sommer og sol.......................... :cheers:

Link to post

Mine to D-tronic'er (2x250 hk) fikk seg også en software oppgradering før jeg tok opp båten nå i høst. Det gjorde underverker, absolutt å anbefale :smash: Men, disse er meg fortalt ikke tatt så mye utav i utgangspunktet. Hos Volvo D6 370 er det vel kanskje tatt ut bortimot max?? :nono:

Link to post

Snakket med turbochip i danmark i dag, han kunne fortelle at man fikk en økning på 20% på hk og 25% på nm.

Det vil si på D-6 370 så vil du få 440 hk og 1088 nm. det er skikkelig bra

Link to post

Eg ville ikkje tenkt tanken på å chippe denne motoren så høgt. Dette vil føre til myyyyyykje større belastning på motor og drev, og det kjem mest sansynlig til å føre til havari en eller annen gang. Og du står då igjen med ein båt som ikkje er brukande, og Volvo Penta vil ikkje begynde å skrue på motoren før du har lagt ein god bunke med tusenlapper på bordet.

Link to post

Drev eller aksel? er det drev ville jeg i hvertfall ikke gjort det. Tror nok at VP tar ut det som drevet tåler - med den marginen man normalt trenger

 

D6 435 har annen turbo og annen topp enn D6 370.

Link to post
Hei alfb. :cheers: Har også selv blitt anbefalt en moderat oppgradering. Fra 250hk til ca 290hk og med ett dreimoment som jeg raskt vil like, håper jeg.

Hva er din erfaring alfb. med forbruk etc.?

Arve

 

Jeg gikk også for en moderat chipping, +ca 40hk/90nm pr motor (ca 15%) men det gjorde utroligt. Har ikke målt noe forbruk etter dette. :drink:

Link to post

Er det såkalte chip bokser det vurderes her ville jeg STYRT LANGT UNNA. Disse gjør intet annet enn og manipulere signalet om hvor mye luft motoren får..

 

Det er ikke tatt hensyn til eksotemp, innsprøytnings tidspunkt etc..

Skal man chippe så få de som kan det til og gjøre det.. ikke noen universal DRIT boks som oftes resulterer i mer røyk og halv dårlig performance...

 

Hehe Provoserer nok mange men godt ment :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Chip-trimme D6 .... tåler injektorene det, da?

Hvis det er samme injektorene som på større maskiner så vil de tåle det. Så kommer jo spørsmålet om injektorene på disse maskinene i det hele tatt tåler å bli brukt...:lol:

Link to post
ja , der er gode som gull. eller mulig de er av gull ?? :crazy:

 

Myke som gull, er vel det nærmeste.... Derfor de lekker så ofte kanskje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvis det er samme injektorene som på større maskiner så vil de tåle det. Så kommer jo spørsmålet om injektorene på disse maskinene i det hele tatt tåler å bli brukt...:lol:

Det er en sleivete og relevant kommentar :yesnod: I og med at det er usikkerhet rundt hva injektorproblemene skyldes OG at man ikke vet 100% at VP stiller seg bak og bytter motorer ville jeg vært meget forsiktig med å modifiesere motoren. Har man modifisert motoren ryker garantien - uansett om det er sammenheng mellom hva man har gjort og feilen (enhver produsent vil i hvertfall hardnakket hevde dette)

Link to post

Her må jeg backe deg opp Bitteliten, å tilintetgjøre garantien på en D motor er utilrådelig. Det er utilrådelig uansett hvilken maskin man har kjøpt, ta vare på garantien så lenge man kan dra nytte av den.

 

Vil bare slenge på min egen teori på dette injektorproblemet.

Det høye trykket i dysene på disse motorene resulterer i en mer høyfrekvent pulsering/bevegelse av nålen i dysen. Siden nålen beveger seg med høyere frekvens pr innsprøytning så vil den også slites fortere. Feil kvalitet på dieselen vil sette fortgang i denne prosessen siden dieselen har til oppgave å smøre nålen.

Høyfrekvent vibrasjon kan også føre til matrialetretthet og matrialer kan rett og slett slå sprekker.

Link to post
Vil bare slenge på min egen teori på dette injektorproblemet.

Det høye trykket i dysene på disse motorene resulterer i en mer høyfrekvent pulsering/bevegelse av nålen i dysen. Siden nålen beveger seg med høyere frekvens pr innsprøytning så vil den også slites fortere. Feil kvalitet på dieselen vil sette fortgang i denne prosessen siden dieselen har til oppgave å smøre nålen.

Høyfrekvent vibrasjon kan også føre til matrialetretthet og matrialer kan rett og slett slå sprekker.

 

Ja, og i tillegg så er det fleire innsprøytninger pr. dyse pr. insprøytningstakt. Det vil seie at injektorane sprøyter diesel inn i sylinderen fleire ganger før stempelet når øvre dødpunkt. Veit ikkje kor ofte VP opererer til pr. innsprøytning, men nokon motorer opner og lukker injektoren opp til 7 ganger før full forbrenning har oppstått.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...