Jump to content

kogg eller sjekte?


bliss X

Recommended Posts

Er ikke en "Kogg" et slags Vikingskip det da?

 

Sjekk denne linken, der står der noe om det:

 

http://www.abc.se/~pa/mas/981mkogg.htm

 

På Pub sa Du? Hm......Noen som har det. Selv måtte jeg være med på handletur i går, og det er til å  :yesnod: av.

 

:santcheers:

 

PS. Var det veeeldig sent på kvelden sjekta ble til Kogg?  :puke::lol: :lol: :lol:

 

(Jeg snakker her av egen erfaring, ting har en tendens til å bli penere og penere og større og større jo lenger ut på kvelden det lir).

 

Jaja, jeg får vel forsette med å henge opp lysa på juletreet jeg, og være fornøyd så lenge ingen av pærene er gått.   :yesnod:

Link to post
Share on other sites


Lasse: Hvis du legger ut fra en havn med en sjekte, risikerer du at båttypen din heter kogg i neste havn. :yesnod:


 

Jeg kan vel ikke svare deg på det eksakt, men heter det ikke kogg i området rundt Kragerø?  Jeg mener også at sjekte og kogg også er det samme som snekke??  Eller? :yesnod::puke:

 

 

En ting er i allefall sikkert, på lørdag er det på det mørkeste, og da går det bare en vei. :lol: :lol:   :santcheers: :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Jonny39:

På Pub sa Du? Hm......Noen som har det. Selv måtte jeg være med på handletur i går, og det er til å  :yesnod: av.

 

:santcheers:

 


 

 

Sist jeg var med på handletur med kone og datter fikk jeg ordnet det slik at jeg måtte sitte på pub og passe på et bord, slik at vi skulle få lunch etterhvert.  Jeg var jo nesten nødt til å kjøpe noe mens jeg satt der, så det ble noen øl før de kom.  Beste handleturen jeg har vært med på.

 

:santcheers: :santcheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Å fytti jONNY!!Kona di er FÆL!!Min modell er trimma så godt at jeg er ikke med til by`n de få gangene jeg må ha ei bukse engang.Hun tar med prøver hjem.Antagelig så kunne jeg vært millionoksånær hvis jeg hadde flyttet mitt forsoffne legme ut av sof**n ,for å kjøre bil det kan hun ikke.2001 var rekord året,da gikk det et baklys,en bakluke og begge støtfangerene pluss en bulk midt på panseret.Åssen noen kan klare å lage bulk på midt på panseret overgår mine fatteevner :yesnod: :yesnod:

I år har det gått bra,kun forre støtfanger hitil. :cool:Godt å ha venner som reparer og sveiser all denne plastdritten :puke:

 

Og en kogg er da det samme som ei snekke?

Link to post
Share on other sites

Ja sånn kan det gå Thor.

 

Admiralen er flink til å kjøre bil, så det problemet du har der har jeg sluppet.

 

Men,.... hun liker å ha meg i nærheten når hun vet jeg har fri, og det er jo ganske rart etter alle disse årene.  Kanskje jeg er for snill? :yesnod:

 

Men, men,..... det er jo koselig å bli satt litt pris på da.? :yesnod:

 

Det med å ta med bukseprøver hjem har jeg nedlagt veto på.  Jeg trenger absolutt ikke nye bukser i det tempoet hun mener, og dessuten passer de aldri når hun har de med hjem.  Hun tror tydeligvis jeg er en liten pusling. :puke::lol: :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Takker for grundig og utdypende svar, Jan

 

Det med Kragerø stemmer bra med mine observasjoner fra pub'en igår, der det ble påstått at man kunne kjøpe en kogg i Kragerø og komme hjem med ei sjekte

 

Her på Montebello øst oppfatter vi sjekte som en åpen båt, men snekka har gjerne vindskjerm m.m. :santcheers:

 

Husker jeg ble dødlig fornærmet da en kollega fra Arendal en gang omtalte min flotte Saga 27 som sjekta til Lasse. :lol:

Link to post
Share on other sites

hei.


Lasse:

Husker jeg ble dødlig fornærmet da en kollega fra Arendal en gang omtalte min flotte Saga 27 som sjekta til Lasse. :lol:


Når jeg kommer nedover vestkysten av Sverige med min Saga27, er hun blitt "snipe"

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lasse: Snipe!!!

Er ikke det en liten seiljolle da?

Fyda. Går ikke an å omtale en Saga 27 på den måten, gjør det vel?


Og forvirringen stopper ikke der, skjønte ikke bæret første gang en svenske ville låne "dingy'en" min? Har hør om den "svenske synden", men? Men altså, slepejollen min (Pioner235) er en "dingy" i Sverige. (Egentlig er det vel det engelske ordet de har tatt i bruk).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites


Lars H.: Lasse: Snipe!!!

Er ikke det en liten seiljolle da?

Fyda. Går ikke an å omtale en Saga 27 på den måten, gjør det vel?

Og forvirringen stopper ikke der, skjønte ikke bæret første gang en svenske ville låne "dingy'en" min? Har hør om den "svenske synden", men? Men altså, slepejollen min (Pioner235) er en "dingy" i Sverige. (Egentlig er det vel det engelske ordet de har tatt i bruk).

Lars H.


Det er ingen vits å diskutere betydningen av ord i de forskjellige språk. Jolle er lenger sør en seilbåt uten ballast (tung kjøl). Dinghi (sp?) brukes ellers for det lille tilbehør til en større båt - har forresten begynt å kalle vårt for 'sjaluppen'.

 

Koggen kjenner jeg som betegnelse for de seilskutene som ble brukt av handelssstanden Hanse (Bergen var medlem der) i de virkelig gamle dager.

Link to post
Share on other sites


Pirus: Ja sånn kan det gå Thor.

 

Admiralen er flink til å kjøre bil, så det problemet du har der har jeg sluppet.

 

Men,.... hun liker å ha meg i nærheten når hun vet jeg har fri, og det er jo ganske rart etter alle disse årene.  Kanskje jeg er for snill? :lol:

 

Men, men,..... det er jo koselig å bli satt litt pris på da.? :lol:

 

Det med å ta med bukseprøver hjem har jeg nedlagt veto på.  Jeg trenger absolutt ikke nye bukser i det tempoet hun mener, og dessuten passer de aldri når hun har de med hjem.  Hun tror tydeligvis jeg er en liten pusling. :lol: :lol: :lol:


 

He he he :lol: Joda,dette med å ville ha en stakkars liten pusling med på handlerunder der er jeg utsatt for massiv kritikk.Alle disse supermarkedene er jo virkelig et helvete og er dønn totalt uinteressant.Så for at freden og familielykken skal være ivaretatt så foretrekker hun å være uten mitt selskap.Ikke vet jeg hvorfor det er blitt sånn i årenes løp,også må jeg innrømme at jeg blir en surmaget,ilter dri***ekk etter ganske få minutter hvis jeg ikke blir parkert hos Clas Ohlson med beskjed om å være der til jeg blir hentet. :lol: :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så at noen hadde skrevet at det het snekke fra og med Vestfold. Det er i tilfelle en sannhet med modifikasjoner, i Nevlunghavn helt sør i Vestfold hvor jeg er fra, kaller vi trebåter med spiss i begge ender for kogg. Snakker man om snekke i Havna mener man plastsnekker med overbygg!

 

Oppfordrer alle som skal gå mellom Stavern og Kragerø å komme innom idylliske Nevlunghavn, Vestfold (og kanskje landets) flotteste sted!!

Link to post
Share on other sites

"Selv husker jeg fra forna dars regattaseiling i Kragerøfjorden at man hadde egen klasse for "seilkogger". De hadde en relativt normal fokk, mens storseilet kunne ha vært datidens laken til dobbeltsenga. En lang spristake løftet storseilet opp i all sin prakt. Så vidt jeg husker brukte man ikke noe så sofistikert som en storseilsbom. "

 

Har selv hytte utefor Kragerø og havnet mang en gang midt i en regatta ( De tar jo hele fjorden når de først holder på.  Det stemmer som du sier Lasse Jeg hadde en 24 fot gammel snekke som i Kragerø ble kalt kogg. Men i mange år trodde jeg det var de store åpne snekkene uten sidevidu og kalæsje som var kogg. Men det er altså bare et annet ord for snekke..

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Hei.


Huwa26: Oppfordrer alle som skal gå mellom Stavern og Kragerø å komme innom idylliske Nevlunghavn, Vestfold (og kanskje landets) flotteste sted!!
Det begynner å bli noen år siden vi var i Nevlunghavn, og da lå vi slik vi gjør på bildet under. Men så langt inn i havnen kan en vel ikke ligge nå lenger?

 

Lars H.

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ligge så langt inne må du nok ha en spesiell avtale, ja... Men det var synd at bildet ikke var tatt andre veien, da hadde du sett et titalls eksempler på kogger som ligger på rekke og rad.

 

Ellers varmet det å se sitt kjære hjemsted, særlig etter at man har flagget ut til hovedstaden for noen år...

Link to post
Share on other sites


Huwa26: Men det var synd at bildet ikke var tatt andre veien, da hadde du sett et titalls eksempler på kogger som ligger på rekke og rad. Ellers varmet det å se sitt kjære hjemsted, særlig etter at man har flagget ut til hovedstaden for noen år...
Vel, har to bilder til tatt mot andre siden, men politiets Cigarett nr.1 er vel neppe hverken snekke eller kogg!

 

Men bærepose i propellen hadde de.

 

Lars H.

 

Bilde

 

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Huwa26: Oppfordrer alle som skal gå mellom Stavern og Kragerø å komme innom idylliske Nevlunghavn, Vestfold (og kanskje landets) flotteste sted!!

 

Nevlunghavn er kjemefint. Har ikke vært der med båt, men manger ganger til fots og med bil. Er vel innom en gang i året. Men syntes å huske at havneprisene der var ganske stive??  :nono: stemmer det?

 

Pjoter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...