Servicemannen Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Opplæring i sveising er brøkdel av tiden du bruker til byggning av en 49 foter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
HaHa Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Finnes det noen statistikk på prosentandelen fullførte(*) selvbyggprosjekter som funksjon av størrelse? Noen som tør å gjette? (*)Fullført av den som startet prosjektet Jeg synes fraværet av oppdateringer på Njordbloggen er det dårlig tegn... Ellers er det jo av og til noen uferdige prosjekter til salgs på finn.no, f.eks. 52' seilskute til 3 000 000,-. Hjemmehavnen i Storsand har jo også noen langtidsprosjekter liggende. En gang i tiden hadde jeg drømmer om å bygge Nereia, en 36' L. Francis Herreshoff ketch. Etter å ha sett et litt større søsterskip på trebåtfestivalen i Risør, slo jeg det helt fra meg. Byggeren hadde brukt tolv år - og finishen var ikke helt slik en flott skute fortjener. Det er tolv år hvor man ikke er på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Jeg tok snarveien med min 52 foter. Kjøpte en gammel seilbåt med ny motor og brukbar rigg. Fjernet allt innvendig, til og med skot og isolerte hele greia og begynte byggningen. Snart 6 år senere er jeg enno å bygge meg båt men har hatt den fordelen at den har vært brukbar hele tiden uten første to vintrene. Vis jeg skulle ha startet byggningen med spanner av polyester, tegninger og store drømmer skulle jeg sikkert sitte fast i stolen til Roaldbj i dag. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
pe_ha Svart 6.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Grunnen til at jeg gidder tenke tanke om aa byge baat, er jo att jeg har en arbeidssituasjon hvor jeg har MYE fritid... Som jeg ikke gjoer saa mye med... Slik at jeg har tid til dette... Saa tid betyr ikke saa mye for meg.. Det jeg er mest opptatt av er motivasjon og paagangs mot... Har veldig lyst til aa gjoere dette, og har mange av egenskapene som skal til. Er ikke saa veldig interesert i staalbaat... Ett sveisekurs gir ikke nok kompetanse til aa kinne sveise ihop ett slikt skrog til en sikkerhetsmessig standard, det aa forstaa metalurgi paa dette nivaaet krever aar med sveising... og hvis noen mener noe annet... snakk med DNVs sveise inspektoerer... Ikke bare bare aa brenne pinner aa faa det til aa se bra ut... Med plast og litt paagangsmot, faar du en mye bedre baat uten saa mye forkunskaper, bare man snakker litt med erfarene folk, og foelger bruksanvisninger til punkt aa prikke.... Servismannen... Etter mye soek og lesning paa internet, sa har jeg funnet ut, at det er inredning og finsnekkerier som tar tid paa bygging av baat, ikke skrog og utvendig arbeid, saa uten aa vaere ufin eller noe... Kanskje den beste snarveien hadde vaert aa kjoepe ferdig inredning, og saa bygge skroget Hehehe.... Halvbyggd baat til 3 mill.... hjelp... men flott var den... men for fin for hva jeg vil bruke en baat til.. Sitér dette innlegget Per Link to post
Servicemannen Svart 6.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2008 Skrog er 10% arbeid av byggning, dekk og overbygg 15%-25% og motorinnstallasjon og andre tekniske tinger tar tid. Jeg sparte masse arbeid med støv og fysiske krefter og hadde tålmodighet overs til inredning og andre tinger. Tegninger som følger med stålskrog går inn på sveising også og man kan kjøpe mange fine boker om den oppgaven. Vis man klarer ikke den oppgaven etter en sveisekurs i tillegg klarer man heller ikke den oppgaven å lage havgående plastbåt uansett man tar plastkurs i beginnelsen. Fordelen med stålbyggning er at man ser resulatat fra første plate og de er mindre drit og forurensning omkring byggningen. Men vis man har sterk list til å bygge seg plastbåt bør man bygge seg en slik. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 7.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 Her er dusjkabinetten jeg bruker tiden min til disse dagene. Den har automat termostat og massasjedyser. Selvfølgelig er stylen old-sixties, rød og hvit. Heldig med litt tålmodighet overs... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
pe_ha Svart 7.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2008 Serioest dusj kabinett... Det maa jeg si... Gaar vel ikke bare paa lysten, mye med hva jeg foeler meg trygg paa at jeg kan handtere, har jobba ganske mye med plast opp igjennom, og foeler meg fortrolig med materialet... Faar litt frysninger av tanken aa ta ett sveisekurs, og hive seg over ett slikt prosjekt som foerste sveisejobb.... Men morro hadde det nok vaert.. Sitér dette innlegget Per Link to post
pe_ha Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Det aa faa tegningene tilsendt fra USA tok vist litt lengre en forventet... De ble stoppa i tollen med krav om bedre dokumentasjon p[aa hva pakken inneholder... kan de ikke bare aapne den???? Men men... Dokumentasjon er sendt... og forhaapentlig vis er tegningene snart haer... Sitér dette innlegget Per Link to post
pe_ha Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Da var tegningene i hus... Saa naa blir det grundige studier i tiden fremmover.... Saa faar vi se. Vurderer ogsaa aa bestille tegninger fra Bruice Roberts for aa sammenligne og utarbeide kalkyler paa pris... Intresant er det i alle fall... Sitér dette innlegget Per Link to post
pe_ha Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2008 Hmmm.... Blir det baatbygging paa meg... kommer i allefall prosjekt traaden til aa hete: Gudhjelpemeg prosjektet 49' Sitér dette innlegget Per Link to post
Danemann Svart 13.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2008 Haha, artig navn på prosjektet!!! Kan ikke si annet enn at hvis jeg klarer det jeg holder på med, så klarer så godt som hvem som helst det. Siste gang jeg bygde noe "seriøst" var som 11-åring, da bygde jeg hytte i hagen hjemme hos mamma og pappa. Du må tro på det du gjør, spørre , prøve, feile , spørre , prøve...osv,osv. Etterhvert så blir det mer og mer DITT prosjekt, og det går en liten tamegf.... i deg på at du skal fixe det. Sjekk finn.no for ting og utstyr du trenger, så blir det ikke så himla dyrt hvertfall om det skjærer seg litt i kantene... Lykke til!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
MaLang Svart 13.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2008 Tror du kan oppleve mye støtte i fra dette forumet så lenge du forer oss med bilder underveis:) Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 13.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2008 Takker for stoetten Danemann. Er ganske sikker paa aa dra igang dette prosjektet. Foerste delmaal blir i saafall aa sette opp ordentlige faciliteter pr byggingen, dvs. Reisverk i 2"4 / 2"6 med presenninger utvendig og plast invendig... og 5cm glava isolasjon. Tenker maal paa bygget blir ca 20x10x 10 (LxBxH) For aa spare penger her, saa blir det vel mye farting rundt i bygda for aa tigge brukte materialer... Beklageligvis, saa befinner jeg meg i Frankrike for tiden paa nybygg av cruiseskip, er ikke tilbake I norge foer mai/Juni, saa det blir litt venting paa meg... (Og dere) Har registrert kronisk avhengighet av prosjekt traader her paa BP, og ogsaa tilloep til serioese abstinenser og svettetokter hvis traadene ikke blir oppdatert ofte nok... Saa det blir selvsagt ett must for meg aa proeve aa holde abstinensene deres i sjakk... Betalte foreste 146 euro i importavgifter paa tegningene hit til frankrike... Diverse nautisk utstyr sto det paa regningen... Hadde det vert i Norge hadde jeg ikke gitt meg paa den, men haer er det ikke no vits aa proeve... Sitér dette innlegget Per Link to post
pe_ha Svart 24.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Lenge siden sist. Har av ymse anledninger ikke vaert saa mye innom Baatmagasinet i det siste. Ny jobb, ny dame og diverse... Har studert tegninger veldig noeye og maa si at de vel ikke holder hva de lover (bombe!!) Skroget er veldig bra detaljert og kan bygges ganske "enkelt" men naar det kommer til overbygg og slikt, er det ganske tynt. Skroget er jo selvsagt det viktigste aa faa rett naar man bygger med tanke paa stabilitet og sikkerhet, men rette proposjoner paa resten henger vel ikke saa langt etter. Vet jo at det er folk rundt om i verden som har bygget denne baaten med veldig bra resultat, saa det er jo ikke umulig, men jeg vet ikke om jeg har tid nok lengre for ett slikt sinnsykt prosjekt... Lysten og viljen er der... men man maa jo vaere realistisk. Sitter i jobb som sier 10 uker paa, 10 uker av, saa burde jo dette vaere greit, men med x kone Paa filippinene, og en soen paa 4 aar daer, ny dame fra Peru, som jobber for ett annet rederi enn meg, saa blir det uhyre mye reising i feriene, saa det kan bli hardt aa starte paa dette foer situasjonen er mere avklart. Har foresten endret mening naar det gjelder bygge materialer... marine plywood i cold moulding teknikken er funker nok veldig bra... Var paa fisketur I en liten baat med an 9 hester paahenger for en stund siden... Den var bygget av min mors onkel I standard kryssfiner for 35 aar siden, uten tegninger fra baat bygger eller noe... bare lokal synsing... platene har kun blidt malt... ikkeno epoksy eller glassfiber eller noe... og den flyter enda... Noe lurven faar man vel si... og vakker var den ikke... men gjorde nytta... Saa da tenker jeg... marine plywood inbaket i epoksy eller polyester maa jo vaere helt akseptabelt. Sitér dette innlegget Per Link to post
Moyja Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Denne bygge metoden er det Dolvik bygger sine båter med. Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 Har foresten endret mening naar det gjelder bygge materialer... marine plywood i cold moulding teknikken er funker nok veldig bra... Var paa fisketur I en liten baat med an 9 hester paahenger for en stund siden... Den var bygget av min mors onkel I standard kryssfiner for 35 aar siden, uten tegninger fra baat bygger eller noe... bare lokal synsing... platene har kun blidt malt... ikkeno epoksy eller glassfiber eller noe... og den flyter enda... Noe lurven faar man vel si... og vakker var den ikke... men gjorde nytta... Saa da tenker jeg... marine plywood inbaket i epoksy eller polyester maa jo vaere helt akseptabelt. Epoxy Polyester Bare pass på at alt blir heeeeeeelt tett, alle hull og alt annet etc. Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 24.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2009 (redigert) Ta en titt på denne byggebloggen, noe i samme dur som metoden du vil benytte tror jeg: Didi 40cr Her er mere om byggemetoden og konstruksjon..Spennende:RADIUS CHINE PLYWOOD BOAT BUILDING Jon Redigert 24.Mars.2009 av jandrea (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
pe_ha Svart 25.Mars.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 Takker for inn spill. Dere vet sikkert hvordan det er naar lysten og evnen (Naa ja) er der... men andre faktorer ikke er like enig... Jandrea: Veldig intresang teknikk, og mye lettere aa faa til en det som er beskrevet i mine tegninger. Det jeg ser paa er mye mere tungbygget med grove spant og slikt... Men Men.... For aa gaa litt OT... En ting jeg liker utrolig bra haer paa Baatplassen er at ingen komenterer skrivefeil... det er ellers veldig vanlig paa fora rundt om.... Som meg med saakalte dyselektriske fingre er dette veldig greit... Sitér dette innlegget Per Link to post
Superkul Svart 25.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2009 om man stammer - skriver feil etc har jo ikke noe med saken å gjøre - vi driver med båt og da forsvinner slike bagateller - jeg har også lurt på hvorfor ingen har kommentert mine skrivefeiler på - det hender det går litt fort i svinga og da kommer skriveleifene haglende denne tråden skal jeg følge - lykke til med bygging og planlegging Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
pe_ha Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Fundrer paa en sak... Driver og sliter med tankene om at det kanskje finnes noen i vaart langstrakte land (Baatbyggere) som kan ta paa seg jobben med aa bygge skroget etter tegninger... Prinsipet bag skroget er "Cold moulded plywood" Har regna paa materialpriser paa det, og kommet fram til ca. 80000kr Men det varierer veldig fra leverandoer til leverandoer... Er det noen som har noen tanker om dette? eller forslag om hvor jeg kan henvende meg for forespoersmaal... Sitér dette innlegget Per Link to post
MagneO Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Kanskje her? http://vaagsnes.no/ Mvh Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 For øvrig så skal det jo etter sigende være kjappere å bygge såkalt "stitch-and-glue". Dette er vel i din gate? http://www.devlinboat.com/sockeye45.htm Mvh Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 MagneO Takker for linken, skikkelig fin baat... Trudde erlig talt ikke at man kunne bruke "Stitch-and-glue" teknikken paa saa store baater. Veldig intresant. Tenker jeg bestiller tegningene, er jo greit aa sammenligne.... Men det saa jo unektelig lettere ut aa bruke denne teknikken. Sitér dette innlegget Per Link to post
pe_ha Svart 30.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2009 Daarlig respons fra Devlin, bestillte en bok som beskrev bygge teknikkene hans for 5 maander siden, har ikke kommet enda... Men konton har blitt belastet. Flere emails med forespoersel har ikke blitt besvart, skal proeve aa ring dem naa for aa hoere. Ellers, Bedriver fritiden min med aa fly rundt om kring for aa besoeke damer, barn og diverse, saa baatbygging har ikke hatt saerlig stor prioritet Men tro meg... Projektet er paa ingen maate skrinlagt... Jeg suuuuger til meg informasjon, teknikker og andre erfaringer, blandt annet haer paa forumet. En dag blir det jomfru tur med selvbygget trawler om saa jeg skal pumpe med begge arma og styre med beina Sitér dette innlegget Per Link to post
MagneO Svart 1.September.2009 Link til dette innlegget Svart 1.September.2009 HVis du skal bestille amerikanske bøker så er det altid best å sjekke amazon.com først. De er ofte billigere og har meget pålitelige systemer. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.