pe_ha Startet 3.Desember.2008 Del på Facebook Startet 3.Desember.2008 Hei. Leker litt med tanken om aa bygge baat. Det jeg titter paa er en 49's trawler fra Glen-L (Klondyke) Klar over at dette er ett mammut prosjekt, saa derfor har jeg satt meg som foerste maal i prosjektet aa finne ut saa mye som mulig om selvbygging og teknikker, utstyr, lover og regler og ikke minst oekonomien. Har bestillt tegninger fra Glen-L slik att jeg har dette som ett utgangspunkt naar jeg setter igang med utredningen min. Hvis jeg senere finner ut at dette ikke er noe for meg, saa faar jeg heller ta den utgiften. Er det noen her paa BP som har tatt denne utfordringen foer, eller kjenner noen jeg kan kontakte for raad og veiledning. Trenger raad om hva som maa tas i betraktning under planleggnings fasen til ett slikt prosjekt. Tips om feil og tabber som har blitt gjort av andre, saa jeg kan proeve aa unngaa disse. Det som er tanken, er en epoxy-glassfiber-divinycell sandwitch konstruksjon over midlertidig plugg. Alle svar og betraktninger mottas med takk.... (Selv de som mener jeg er sinnsyk for aa i det heletatt tenke tanken.) Per Sitér dette innlegget Per Link to post
Javi Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Hei Per! Velkommen på forumet! Min første reaksjon på planene dine er: Kjempe-ide! Ser for meg en enestående prosjektråd! Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Hva med å prøve en liten runabout fra glen-l først som ett forstudie... da får man ett inntrykk av hvor mye arbeid som ligger i ett slikt prosjekt... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Er det denne? Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 3.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Stemmer det Javi... tenker nok at det aa test bygge en mindre baat er en god ide takker for tipset... trenger jo en lettbaat ogsaa Sitér dette innlegget Per Link to post
Honduras Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Driver selv med en liten (veldig liten i denne sammenhengen) båt fra Glen-L. Er en del arbeid det også, selv om det du planlegger er i en helt annen liga. Hvis jeg skulle bygd en så stor båt, er jeg mer fasinert av Bruce Roberts sine konstruksjoner. Han har også en bok hvor du kan få full oversikt, sjekk DENNE linken Hans Waverunner 45 er f.eks en flott båt, finere i linjene enn Glen-L: Eller Passagemaker 43 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
pe_ha Svart 3.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Hei Honduras. Har titta endel paa Bruce Roberts design, og er enig i at det er flotte baater med vakkre linjer. Har selv mere sans for Glen-L's Trawlers, da jeg liker deres mere "retro" linjer, synes de virker litt mere tidloese. Per Sitér dette innlegget Per Link to post
ok67 Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Det er myyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyye jobb. Jeg brukte vel et par år på min, som bare er 17 fot......... Innredningen tar mye mer tid en du tror, og på en så stor båt er det mye innredning.............. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 3.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Mye jobb ja... Gud hjelpe meg. Tenker det blir ett projekt paa en 5 - 6 aar, minst... Det er derfor jeg planlegger en grundig gjenomganga av dette foer jeg sier ja eller nei... Sitér dette innlegget Per Link to post
osa Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Jeg er SÅ imponert over at noen tør å tenke tanken, og gleder meg til å følge prosjektet med tekst og bilder de neste åra... Det er selvfølgelig mulig. Noen HAR gjort det før. En helt annen båt og annen teknikk, men sikkert en byggherre med masse erfaringer er http://www.njordforum.no/prosjektet/maalse...alsetning.shtml (-vet ikke hvordan det går med prosjektet. Har vel stått stille en god tid....) Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 3.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Osa. Er vel ikke saa farlig aa tenke tanken Mange som gjoer det. Det som jeg ser paa som det store problemet er overgangen fra tanke til handling. Har fulgt med paa Njordforum, og haaper at projektet ikke har falt i grus. Blir jo en utrolig fin baat. Noen som vet status daer? Er jo en mann man burde ta kontakt med hvis dette blir noe av. Per Sitér dette innlegget Per Link to post
Danemann Svart 3.Desember.2008 Del på Facebook Svart 3.Desember.2008 Mye arbeid , men man er jo garantert å ha et interessant tidsfordriv i lang, lang tid. Kjøpte mitt prosjekt for ca et år siden, kunne ikke snekre og visste ingenting om isolering o.l. Har kommet så langt at hele overbygget er forsterket, isolert, kledd og malt innvendig. Har i tillegg bygd bad på ca 5 kvm. Holder nå på med listing og montering av vannbåren varme i baderomsgulvet. Veldig lærerikt, og artig å se hva man kan få til. Tror det er viktig å prøve det man brenner for, men man må ta høyde for at alt tar mye,mye lenger tid enn først antatt. "Ting Tar Tid", og "Rom ble ikke bygd på en dag" er viktige sitater å ha i tankene når man j.... på det verste. Og så er det jo gøy å tenke på at jeg har igjen lasterommet, for-lugaren og, ikke minst, utsiden. Koser meg, og gleder meg til resten!!! Sitér dette innlegget Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =) Link to post
Hydrox Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 I aller høyeste grad interessant prosjekt hvis du er typen til å gjennomføre det. Er du gift bør du ta med en skilsmisse i regnestykket.. Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 4.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Danemann.. Hadde det vaert mulig aa faatt litt mere info om projektet ditt, laater veldig intresant... Hydrox.. Giftemaalet er ikke no problem.. Sjoemanns livet kurerte det ganske effektivt for noen aar siden.... Sitér dette innlegget Per Link to post
opus Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Har følelsen av at materialer er så dyrt at selvbygg koster like mye som å kjøpe bruktbåt? I tillegg kommer tusentals timer av livet ditt.... Og dagen du skal selge er kjøperne så skeptiske til selvbygg at prisen blir deretter? Nå bygger man vel ikke slik båt for å tjene penger på den, men men..... Tenker f.eks på at det var populært å bygge 25-30fot seilbåt selv på 70-80tallet. Idag ville vel divinycell og polyester, edelt tre-inredningsmateriale , motor, seilutstyr osv , i sum fort utgjordt prisen på liknende båt ferdig bygget men noe brukt. Kanskje t.o.m matr prisen på skrog/dekk ville bli prisen på samme båt, men 20år gammel. (Da får du ikke moderne skrog da, ser den.) Sitér dette innlegget Link to post
MagneO Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Benford har jo en del flotte Trawlers. http://benford.us/ Jeg har kun bygget en 8 fots jolle og kan med en gang si at hvis du kommer i mål med dette skal jeg spandere en øl på deg hvis du er i Bergen en dag! I tillegg har du jo Njord. http://www.njordforum.no Hvis du tar kontakt der så er det vel mulig å finne ut hva som er lurt. Vet ikke om han er ferdig, men han er kommet langt, lenge siden det er kommet noen nye bilder. Mvh Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Tror det må mer motivasjon enn bare økonomi til for å gjennomføre ett slikt prosjekt... Hvis målet er å spare noen kroner- glem det- det blir fort j*vlig dyrt med ett påbegynt prosjekt som ikke blir ferdigstilt... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 4.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Kom med det bare... Slike ting jeg trenger aa hoere. Oekonomi har jo en del med det aa gjoere, trenger ikke aa tenke paa laan og slikt, kjoepe in greier naar penger finnes i lomma. Men jeg har ingen forestilling om at det blir billigere en aa kjoepe baat brukt. Det som Langemannen er inne paa med motivasjon er som jeg ser det, det viktigste... Man foeler seg nok ikke saerlig smart naar man om 3 aar staar med halvferdig baat, minus 500K paa kontoen, og null interesse for penge sluket. Har foroevrig en liten anelse om at broa paa min eventuelle baat kommer til aa bli interesant (Les Dyr), da jeg lenge har jobba med bla navigasjons systemer paa cruise skip. Per Sitér dette innlegget Per Link to post
Odmar Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Godt med pågangsmot - gå i gang!!!! Ikke bruk mer penger enn du har, jobb så lenge på båten av gangen at når du går derifra har du lyst til å gjøre litt til. Da har du ett utgangspungt for å komme gjennom det. Lag en kalkulasjon som du er tilfreds med og gang det med to - gjør det samme med tiden og gang det med fire.... Stå på.... Sitér dette innlegget Jo fler leketøy, jo bedre... Link to post
pe_ha Svart 4.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Takker for tipset Odmar. Jobber paa sjoen, 10 uker paa og 10 uker av... tenker de 10 ukene ombord blir veeeeldig lange etter at prosjektet eventuellt er startet.. Men tror ogsaa at de blir fine for aa faa tilbake paagangsmotet etter 10 uker med intens jobbing... Sitér dette innlegget Per Link to post
MaLang Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 hehe... en tanke... ett byggeprosjekt kan vel ses på som en måte å spare opp penger til båt:) En krone brukt i plank- er parallell med en krone eventuelt som hadde vært spart til bruktbåt:) Sitér dette innlegget Link to post
pe_ha Svart 4.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Tenker litt slik jeg ogsaa.... Kjenner jo meg selv ganske godt... saa spare penger paa bok, er ikke noe jeg boer gi meg ut paa.... Sitér dette innlegget Per Link to post
jupan Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Jeg kan ikke så mye om båter generelt, men jeg har strevd ganske mye på min egen trebåt. Det jeg har funnet ut er at det finnes 3 typer båtmennesker hvis man ser det fra denne synsvinkelen: 1. De som liker best å BRUKE båten til noe. 2. De som liker best å FIKSE på båten. 3. De som synes det er helt okei med litt av begge deler. Jeg er i aller høyeste grad av kategori 1, selv om jeg er snekker. Det har ikke noe med det å gjøre. Jeg vil at båtlivet skal skaffe meg opplevelser, ikke til arbeid. Det er selvsagt noe arbeid forbundet med båtlivet, men det er det jo med alle hobbyer. Jeg er likevel ute etter å redusere mengden arbeid og øke båtlivets opplevelser på havet. Hvis du er av kategori 2 eller 3, så synes jeg dette er en meget god ide. Da vil du nok finne det mer og mer interessant etterhvert som prosjektet utvilkler seg. Hvis du er av kategori 1 vil du ganske fort bli utålmodig å tenke mer på å komme deg på havet enn under presseninga og da er det kjørt. :) Lykke til uansett hva du velger å gjøre! Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 1. De som liker best å BRUKE båten til noe.2. De som liker best å FIKSE på båten. 3. De som synes det er helt okei med litt av begge deler. Kan hende det lønner seg med ett snev av #1 for å få fortgang i prosjektet:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 4.Desember.2008 Del på Facebook Svart 4.Desember.2008 Mange måter å se det på. Poenget er at man bør DIGGE langvarige prosjekter og ikke bli utålmodig. Da går det fort i sluken med hele greia ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.