Jump to content

Få en 44 hk Yanmar til og bli 50 hk........

Ficher

Recommended Posts

En i havna hadde snakket med en Yanmar forhandler på sørlandet ( husker ikke hvor/navn)...... om at det ikke var noe problem og øke/trimme en Yamnar 44 hk til 50 hk.( øker med 6 hk)

Var snakk om og øke trykket i dieselpumpa......eller noe i den duren. :rolleyes:

Noen andre som har hørt eller har erfaring med dette ? Og hva med 55 hk til 61 hk eller 66 hk til 72 hk ??

Glem det !Hadde det vært forsvarlig å øke effekten slik du antyder ville nok fabrikkene has gjort det før du fikk hånd om motoren.Men, det er noe som heter slitestyrke.Den er gjerne lav nok uten tukling med dieslepumper eller chiptuning.Ikke ville jeg køpt en motor som hadde vært utsatt for noe slikt !

Hilsen Gutek

Merkeligt at en fagmann fra en Yanmarforhandler sier dette da....... :rolleyes:

Men blokka på en 44 hk Yanmar, er den samme som på 55 hk og 66 hk ( bare disse har turbo m.m)

..........tror også 77 hk har samme blokk. ( mulig jeg tar feil)

Hei

Går ut fra at det er snakk om en 4JH - motor fra 80-tallet. I så fall så har fabrikken gjort det. 4JH - serien ble levert i fire utgaver. 44hk, 55hk, 66hk og 77hk. Så akkurat for slitestyrken sin del skulle nok det gå bra. Du blir nok uansett lei av motoren før den er utslitt. Men hvorvidt det er mulig å øke effekten bare ved justering slik trådstarter beskriver, er jeg usikker på. De "større" utgavene fra fabrikk har vel turbo, intercooler og oljekjøler. Husker ikke akkurat hvilke som har hva, men 77hk har alle tre. Å ettermontere sånt blir vel fort et tapsprosjekt, vil jeg tro.

Mvh Emil

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Tok dette opp med Yanmar for mange år siden (har 4JHE 44hp), og det er nok ikke bare å sette på ekstra duppeditter. Selve toppen er ganske anderledes på de største motoren. Og veiven og lagrene for denne er forsterket. Dette noe av alt som er forskjellig. Jeg ble anbefalt å selge min 44hp brukt og heller kjøpe ny større variant dersom jeg på død og liv trengte mer gamp. Det ville bli billigere enn å bygge om.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg byttet turbo nylig, kjøpte ny originalturbo.

Fabrikat: "IHI"

Samme motoren som min, i hakket over i effektversjon hadde en "KKK26" turbo. Var fristet til å kjøpe denne, men så tenkte jeg; Yanmar har dimensjonert alt til å passe sammen, det er derfor de varer så lenge.

Bytt motor, ikke trim.

Og har du Saga 27 AC og syntes den går for sakte, ikke bytt motor, bytt båt. Det er feil båt for fartsidioter.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Det er ikke umulig, og heller ikke spessielt vanskelig å skru opp dieseltrykket på pumpa, og derved få mere hester/høyere toppturtall. Det som vel skiller en båtmotor fra en bilmotor, er hvordan vi utnytter den. I en bil vil det kun sjelden bli benyttet høyt gasspådrag, ensi fult pådrag, kunn i få sekunder.

Mens i båten legger vi ut på tur 1-24-.. timer. de fleste båtmotorer er beregnet konstant pådrag ca 70-80%(marsjfart).. De øvre kreftene er kun til bruk i påkommne tilfelle over kortere tidsrom.

Dersom vi øker motorens effekt utak uten samtidig å oppdimensjonere lager, bæringer m.m. så øker vi ikke motorens optimale marsjfart men kun toppfarten. Dette er kun interresant i båtres der man " forbruker" motorer for å oppnå plasseringer.

Skal vi ha høyere marsjfart på tur, så bør du bytte motor, og aller helst båt og motor. :drink: ( og kanskje propell!)

Aileen ll

Det er ikke umulig, og heller ikke spessielt vanskelig å skru opp dieseltrykket på pumpa, og derved få mere hester/høyere toppturtall.

Ok , men hvor mye hester er det snakk om på en 44 til 66 hk motor ? ......kan det være riktigt med ca 6 hk .

Her kommer et noe selvmotsigende svar, siden jeg sa "ikke trim" i forrige innlegg.

Da 3,5 liters yanmaren ble montert i båten min stod det mellom to forskjellige stigninger på propellen. Den minste mente de som beregnet propeller at den burde greie fullt turtall, den som var hakket mer stigning var de i tvil om.

Dermed ble den som var tyngst montert, og motoren greide ikke mer enn 2800 rpm.

Så justerte noen fra et verksted opp trykket på dieselpumpe, sånn at den greide 3300.

Akkurat i min båts tilfelle er denne "trimmingen" bra, for den må opp i 2900 rpm for å komme i plan og legge ned baugen. Når båten er kommet i plan, kan man redusere helt til ca 2600 rpm uten at den faller ut av plan. Dermed jobber motoren myel lettere enn om den ikke hadde greid å dytte den opp i plan...

Skal du ha mer fart må du ha større propell, hvis ikke vil motoren gå på for høytt turtall.

Står en slik firebladet 19" Radice Skewback på båten min:

radice6.gif

Jeg har tidligere kjørt en Transporter 78 hk sugediesel, som gikk 75kmt opp en bakke. Etter service gikk den 90kmt, for han som tok servicen tok seg ekstra god til til å stille inn dieselpumpa. Men, lavt turtall og full åpning på pumpa ga en del røyk ja.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil...