Walter_S Startet 30.April.2004 Del på Facebook Startet 30.April.2004 Har hittil bare hatt erfaring og stell med impellerpumpe for motorens kjølevann. Har nå motor -Sabb 2H - 18hk. - med MEMBRANPUMPE. Hva er forskjellen, vedlikeholds- og bruksmessig? Har lagt merke til at kjølevannslangen fra bunnventilen til selve pumpa pulserte ganske mye - man kunne formelig se pumpeslagene på slangen (slangen lå "løst" i kjølsvinet). Dette synes jeg var litt skummelt, p.g.a. utvendig slitasjeskader på slangen. Skiftet derfor til ny og stivere slange og festet denne med gummiforede klemmer, på 2 punkter langs med strekket på ca 1,5 meter. Kan noen fortelle meg litt angående denne membranpumpen, hva man må passe på og skal se etter for å få en problemfri sommer? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Jeg kjøpte inn en ny membran til min når jeg kjøpte båten for tre år siden, men har ikke behøvd å skifte den ennå. Den skal ikke behøve å skiftes hvert år slik som impellere, men kun "ved behov". I følge manualen så kan vannpumpen sjekkes ved å holde et stykke papir under pumpen tett inntil motorblokka. Der er det et par hull som det vil dryppe vann ut av hvis membranen har begynt å lekke. Så hvis papiret blir vått så er det på tide å skifte membran. Jeg har ikke hatt noen problemer med min pumpe så langt, men jeg har planer om å demontere den og rengjøre/smøre opp litt i løpet av sesongen. Grunnen til dette er at det har lekket en del vann over den fra en liten lekkasje ved eksosbendet, så den ser litt guffen ut. I tillegg så er det jo godt å vite at den lar seg demontere hvis membranen skulle si takk for seg underveis. Men i følge Sabb forhandleren så ryker denne membranen svært skjelden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sabrina Svart 30.April.2004 Del på Facebook Svart 30.April.2004 Hei. Jeg har Sabb 2 H med membranpumpe. Den har gått problemfritt i 30år. To ganger har jeg åpnet pumpen for å sjekke den. Membranen er like hel og fin. Jeg har kun skrudd pumpen sammen igjen og pumpen fungerer perfekt. Nå har jeg for sikkerhets skyld kjøpt en ekstra membran som jeg har i reserve. Kanskje der er noe i det gamle uttrykket: They don't make them like they used to! Mvh sabrina Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.