Jump to content

Mest slitesterke dieselmotor


summer family

Recommended Posts

Dersom slitestyrke er kriteriet bør du se på en modell fra Lugger som heter 1066. Denne er basert på en "traktormotor" fra John Deere. Nordhavn bruker den og hevder at maskinen kan gå 80000 (åtti-tusen) timer før det er behov for overhaling. Det skulle vel rekke til minst 10 ganger rundt kloden og være tilstrekkelig for de fleste av oss.

 

Jeg vil tro at både Yanmar og VP sin levetid blir puslete sammenlignet med denne. Sjekk Northern-Lights for detaljer.

 

nordhavnengineroom.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hadde det ikkje vert for att det var mellom 100 og 200hk. Ville eg ha sagt SABB.

 

(Beffen sin motor gjekk 95000++ timar, uten overhaling)

 

Ford SABB er bra har eg hørt. Og som nemt tidlegare. Stort syindervolum, høg vekt, lavt turtall, og kvalitet.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hva mener dere er den mest slitesterke dieselmoter fra 100 Hk til 200Hk,da mener jeg uavhengig av ferdig marinisert eller påmontert marinisering eller alder.

 

Ok, hvor mange timer skal/bør en diesel motor gå med godt velikehold før den skal ha overhaling ?? ( 10 000 til 30 000 timer ..... om jeg ikke tar grundig feil)

 

Så kjøper du en ny motor og bruker den 500 timer hvert år ( som er MYE til fritidsbruk...... :confused: ) i 10 år blir det 5000 timer.

 

Du skal virkelig bruke motoren MYE for og slite den ut.

Link to post
Share on other sites

Scania :yesnod: er slitesterk, John Deere å Volvo p au.

 

Ratinga(a,b,c) bestemmer livslengde, alt etter bruk. Lystbåt eller yrkesbåt. Sjarker/yrkesbåter fra 35fot og opp har som ofteset motorer som går maks 1800-2000 o/min....

 

Som aggregat kan di gå veldig langt før overhaling, ikke uvanlig med 75 000timer for Scania å Vp 12l...

 

Vedlikehold :cryin: er det på alt + slitedeler(dynamo,starter, turbo)

Link to post
Share on other sites

Svært så tillitsvekkende brosjyre iallefall http://www.lugger.com/PDFs/brochure_pdfs/L1066_series.pdf

Vekta har de imidlertid glemt å spesifisere, men oljesumpen tar 34 liter :yesnod:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dette var et relativt spørsmål. :lol: Som å spørre hvilke fotballag som er best det. Hver sin smak. Men Penta md30/40, BMC, Perkins, Ford-SABB da?

Relativt??? Ja når det gjelder dieselmotorer er jeg enig, men hva har det med VÅLERENGA å gjøre? :cheers:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Rekke sekseren til Detroit 6/71 ....fra rundt 130 hk til 410 hk er Detroit's mest driftssikkre motor ...mest driftssikker uten turbo osv. i lavere uttak ...

 

Mer moderne så kommer de små rekke sekser sliterene til Scania, Cummins, CAT, Lugger, John Deere, samt Perkins Sabre, Ford Dover også inn i bildet...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...