Jump to content

Spørsmål ang "Kystskipperen" D5


TAB

Recommended Posts

Sjøfartsdirektoratets side

 

1. 500 bt.

2. Varierer med utdanningsopplegg, men hvis du finner noen som tilbyr D5 teori som heltidsstudie vil jeg tro det er mindre enn et halvt år.

3. 1 år på båt over 15 meter hvis det er gjennomført som systematisk opplæringsprogram, eller 3 år på båt over 15 meter hvorav minst 6 måneder under tilsyn av kvalifisert offiser. I tillegg "VHF radiosertifikat", om det her menes SRC, GOC eller annet vet jeg ikke. IMO 60 og IMO 80 sikkerhetskurs. ARPA-kurs.

 

Kunne svært gjerne tenkt meg opprykk fra D5L til D5 selv, men kravene til fartstid for å få og ikke minst beholde sertifikatet er for strenge for meg som bare har sjøen som hobby++ og ikke hovedbeskjeftigelse. Dispensasjon for å føre 88 bt med D5L (50 bt) hadde egentlig dekket mine behov, men det heter at man ikke lenger gir noen form for disp for oss med D5L.

Link to post
Share on other sites

Fritidsbåtskippersertifikat-D5L gir rett til å føre fritidsfartøy over 15 meter, opp til 50 brt.

 

Hvor lang tid det tar å ta sertifikatet avhenger av deg. Fra noen måneder til ett år eller to.

 

Kan du dokumentere bruk/disponering av båt som er lengre enn 8m i minst 3 år er det godt nok. Jeg fikk dokumentasjon fra båtforeningen hvor jeg har båten og det funket.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, men tror nok det blir for lite med D5L, hvis det er opptil 50 bt. Hadde planer om å ta D5, som er opptil 500 bt.:wink: Men lurte på hvor mye 500 bt tilsvarer, sånn i lenge på en båt, vet det kan variere litt fra båt til båt på bredde å sånt, men omtrent hvor langt er 500 bt?

Link to post
Share on other sites

Veldig avhengig av båt som du sier, men jeg vil anta ca. 50 meter?? Skip med andre ord :)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Er selv interessert i at få tatt kystskippersertifikat. Hva skiller D5, D5L og D5LA ?

Hvem og hvor arrangeres kurs?, og hva kan dette koste?

 

Jeg er interessert i å ta dette så komprimert og intensivt som mulig. Jeg har VHF serttifikat, IMO 60, (pluss livbåtsertifikat) Har litt (light) opplæring i ARPA og øvrig instrumentlære.

 

Sikker på at mange kan mye om dette her på BP, ser mange har D5L

Link to post
Share on other sites

Er selv interessert i at få tatt kystskippersertifikat. Hva skiller D5, D5L og D5LA ?

Hvem og hvor arrangeres kurs?, og hva kan dette koste?

 

D5 er et profesjonelt sertifikat, kravene til fartstid for å få og ikke minst beholde gjør at du nesten må ha båt som jobb for å ha det. Gir førerrett på opptil 500 bt.

 

D5L er rettet mot fritidsflåten, gir førerrett på opptil 50 bt. 16.7 meter lengde gikk greit, 28 bt, mens 22 meter ble for mye, 88 bt. Sertifikatet er geografisk begrenset til å gjelde Norge og ned til Danmark og Østersjøen.

 

D5LA er et tillegg for dem som allerede har D5L, da oppheves den geografiske begrensningen.

 

Pris og varighet for nettkurset her på baatplassen er 9500 kr/ca oktober-april for D5L, 5500 kr/oktober-desember eller januar for D5LA. For deg som vil ta det intensivt er det kanskje ikke så fristende? Det er også mulig å dele opp D5L hvis man ikke rekker starten i oktober slik at man tar noen fag januar-april og resten av fagene påfølgende oktober-desember. Samme leverandør har også kurs med fysisk oppmøte i Stavanger, går gjennom vinterhalvåret parallelt med nettkursene. Andre leverandører finnes rundt om i landet, med varierende priser og kursintensitet.

Link to post
Share on other sites

Men hvor mye kan 500 bt tilsvare i meter på en båt? :confused:

Det er nesten umulig å svare på. Meter er et lengdemål, mens bruttotonn angir volum målt etter en bestemt regel.

 

For båter under 15 meter som ikke har måleplikt har sjøfartsdirektoratet laget en regel som sier at en bestemt lengde kan regnes om til et gitt antall bt. Dem om dét. Når du passerer 15 meter LOA og båten skal måles ordentlig blir en romslig motorbåt med stor dekkssalong raskt 50 bt. En slank og slettdekket seilbåt kan derimot strekke seg opp mot et-par-tre-ogtyve meter før du passerer 50 bt. :yesnod:

 

(Dermed kan diskusjonen seil-eller-motorbåt gå som den vil, seilfolk med D5L vil uansett ha muligheten til å si at min er lengre enn din til motorbåtfolk med tilsvarende sertifikat. :lol: )

 

Det finnes, i det minste i teorien, muligheter til å omgå de norske reglene ved å flagge ut både båten og deg selv til et land med andre sertifikatregler. (Svenskene har for eksempel et eget sertifikat for større veteranbåter, men da må du ha en veteranbåt med svensk flagg.)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, men tror nok det blir for lite med D5L, hvis det er opptil 50 bt. Hadde planer om å ta D5, som er opptil 500 bt.:wink: Men lurte på hvor mye 500 bt tilsvarer, sånn i lenge på en båt, vet det kan variere litt fra båt til båt på bredde å sånt, men omtrent hvor langt er 500 bt?

 

Brt (bruttotonn) er et hulmål (rommål) 1 brt = 100 kubikk fot. ca. 2,83 kubikk meter.

Brt er er summen i kubikk fot av alle lukkede rom delt på 100.

Nett reg. tonn vil si: Brt minus mannskapsrom, maskinrom, vannballast og annet som ikke brukes til passasjerer eller last.

 

En seilbåt er vanligvis smalere enn en motorbåt, og du kan sikkert få en seilbåt på ca 70-80 ft under 50 Brt.

D5L gir deg da mulighet for å føre en seilbåt på over 70ft.

Men D5L sier ingenting om du kan seile. Da trenger du seilkurs i tillegg.

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Takk Gnisten og Penny!

Nettvarianten til Baatskolen/Poseidon ser ut til å være et godt alternativ. .....

 

Ja, det høres jo kjekt ut :wink:

Det nærmer seg 200 som nå har gått gjennom D5L / D5LA her på baatplassen.no, så du ville i såfall være i godt selskap...

 

Kursene begynner vanligvis om høsten med navigasjon og navigasjonsinstrumenter; det har vi også gjort nå i høst. Men de siste ukene har flere kommet til som vil begynne med "vårfagene" dvs skipslære, litt stabilitetsregning, sikkerhet, motor og teknologi. Derfor har vi også åpnet for den muligheten, og da tar man fatt til høsten igjen med navigasjon og instrumenter.

 

Kursene er modulbasert, så "pastorenes orden er likegyldig" som en kamerat av meg pleide å si :wink:

 

Ta bare kontakt hvis du ellers skulle ha spørsmål.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En seilbåt er vanligvis smalere enn en motorbåt, og du kan sikkert få en seilbåt på ca 70-80 ft under 50 Brt.

Når du nærmer deg 80 fot (eller passerer 24 meter) så skal ikke bare båten være smal, men det er begrenset med hva du kan ha av salong eller lignende over dekk. (Ikke det at jeg har noe i mot slettdekkere, snarere tvert om, men enkelte på dette forumet er ganske klare på at de vil ha dekksalonger og sånt. Da øker volumet raskt også for seilbåtene.)

 

På den annen side, om noen har en slank og slettdekket regattamaskin på nærmere 80 fot de vil gi bort kan det hende jeg kan løse dét problemet. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Takker for mange svar :smiley: Noen som vet om D5 sertifikatet gjelder i alle farvann?

For å få svar på slike spørsmål kan du like gjerne lese litt i forskrift om kvalifikasjonskrav på norske skip hvor §4-4 beskriver sertifikatrettigheter for fører og styrmenn.

 

For D5 er fartsområdet NØ, og det betyr vel Nord- og Østersjøfart som er noe du kan lese mer om i forskrift om fartsområder §14. (Jeg antar at Poseidon eller andre kvalifiserte skippere retter på meg om jeg har lest feil ett eller annet sted i denne paragrafjungelen.)

Link to post
Share on other sites

.....Jeg antar at Poseidon eller andre kvalifiserte skippere retter på meg om jeg har lest feil ett eller annet sted i denne paragrafjungelen.....

Du synes som vanlig å være svært vel bevandret i paragrafjungelen Sjøtummel. Det står adskillig dårligere til med enkelte andre som bidrar med sine "forklaringer" . . . .

 

Hva må til for og komme seg videre opp i systemet ,tenker på hva er den beste veien og gå vist man vil kjøre større båt en 50 br tonn,etter avsluttet d5l.

Dette er et gjengangerspørsmål og jeg har svart på det mange ganger tidligere:

1) Pr idag finnes ingen automatisk "vei videre" fra D5L / D5LA over til D5. Man må avlegge eksamen for D5 og forutsatt at man har nødvendig fartstid, sikkerhetskursene, sjømannslegeattest og ROC kan man da få et D5-sertifikat.

2) Problemet ligger ikke i å få et D5-sertifikat, problemet ligger i å klare å beholde det. D5 er nemlig blitt et rent yrkessertifikat og man må i utgangspunktet seile og dokumentere minst ett år "effektiv tid ombord" i løpet av hver 5-årsperiode for å få fornyet sitt D5-sertifikat.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Takk for svar, men tror nok det blir for lite med D5L, hvis det er opptil 50 bt. Hadde planer om å ta D5, som er opptil 500 bt. :wink: Men lurte på hvor mye 500 bt tilsvarer, sånn i lenge på en båt, vet det kan variere litt fra båt til båt på bredde å sånt, men omtrent hvor langt er 500 bt?

 

her er en båt på 499 brutto, bare for å gi ett eksempel

 

det blir typ bunkerbåt

 

bilde

 

de fleste skärgårdsbåter og flere bogserbåter går også under 500 brutto

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

2. Varierer med utdanningsopplegg, men hvis du finner noen som tilbyr D5 teori som heltidsstudie vil jeg tro det er mindre enn et halvt år.

 

 

I Sverige heter motsv Fartygsbefäl klass 7 (skulle tro det motsv D5 i Norge)

jeg gikk for ett antall år siden....kursen tar 3/4 år, starter på høsten og man er klar rundt påske

 

veldi mye er obligatorisk tid på skolen

http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Fartygsbefal.aspx

 

her er opplegget

 

https://student.portal.chalmers.se/sv/chalmersstudier/programinformation/Sidor/SokProgramutbudet.aspx?program_id=1055&parsergrp=1

 

 

Skagen skipperskole har motsv,

 

http://www.skipperskolen.dk/

 

der kan man også gå ytterligare ett år og få ut en styrmann-eksam

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...