Jump to content

Rimlig VHF: ICOM / M-Tech / Std. Horizon / Navcom Hva er best?


Fanafjord

Recommended Posts

Ser igjen etter VHF til seilbåten min. Jeg har allerede en bærbar ICOM M71 og vil gjerne bytte en eldgammel stasjonæar VHF i en nyere med DSC. (Nei, det er ikke en sailor eller noe annet "verneverdig"...)

 

Fant følgende fire VHF som ligger innen 100 kr fra hverandre. (Alle rund kr 1500 - 1600 inkl. moms pluss frakt)

 

 

Icom M421 Fixed DSC VHF

 

M-Tech MT500

 

Navcom RT-450 DSC VHF

 

Standard Horizon GX-1500E DSC VHF

 

 

Jeg har hatt M-Tech sin VHF i min forrige båt og var egentlig fornøyd, men hører nå masse skryt på ICOM og noen også anbefaler Standard Horizon. Må si at jeg liker kvaliteten til min bæarbare ICOM. Hva ville dere valgt mellom de Icom / Navcom / Standard Horizon? Er de virkelig så mye bedre en M-Tech? Det jeg likte med MTech er at man kunne punche kanalene direkte med en talltastatur. Ingen av de andre har dette i prisklassen under 2000 kr.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

ICOM.

 

Byggekvalitet, lydkvalitet, følsomhet og soliditet er bedre enn de rimeligste.

 

9 av 10 undervurderer lydkvalitet når de handler VHF.

Faktisk er det sjelden dette er et tema, som regel er folk opptatt av unyttige, fancy finesser i en sånn grad at de ikke engang tester lydkvaliteten.

 

Som jo selvsagt er den viktigste egenskapen, i tillegg til sendereffekt og mottagerfølsomhet

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

M tech radioen er grei nok..

dårlig lyd men ekstern høytaler gjorde susen.

har også målt sender effekten, den var bare 15 watt.

og har hatt problemer med at senderknappen har hengt seg opp, det har skjedd for et annet medlem her også vet jeg...

Men selv om jeg har så mye negativt å si om den så vil jeg fremdeles ikke bytte den ut!

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du slenger med den Midland som Maritim selger til 1495 eller rundt der er bildet komplett. Jeg har kjøpt to av denne og er godt fornøyd. Midland lages av en av USAs eldste kommunikasjonsradioprodusenter (fryktelig langt ord). Alle radioene du har listet opp holder høy kvalitet. Det som skiller er brukervennligheten. Velg den du føler passer for deg.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Standard Horizon ligger på samme nivå som Icom når det gjelder lyd- og byggekvalitet. Standard Horizon selges med et 3-års vanntetthetsgaranti i USA, kjenner ikke til noe annet produkt som har et slikt garanti i USA så dette burde borge for kvalitet.

 

Standard Horizon er maritim VHF merket til firmaet som lager Yaesu. Yaesu er et anerkjent merke for landbasert VHF og radioamatørutsyr også her i Norge.

Link to post
Share on other sites

Takk for skikkelig gode tips. Ser ut at ICOM er favoritten. De har forresten kommet med ny modell som er også Class D sertifisert. (Hva det nå måtte bety) Prisen er den samme:

 

ICOM 411

 

Har noen erfaring med Standard Horizon. Jeg sitter med inntrykket at dette er skikkelige bra saker også. Kan leveres med ekstra stasjon.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Class A Versus Class D

Any DSC-capable VHF radio can provide emergency signaling, but to take full advantage use one with two receivers, one always tuned to channel 70. Commercial vessels are required to use a Class A DSC radio that can receive signals on channel 70 even while transmitting voice messages on a working channel. A recreational vessel International Class D set is less expensive.

 

However, all Class D radios are not equal in their DSC capabilities. The International (ITU) Class D specification requires two separate receivers, one always tuned to channel 70, the other free to listen to channel 16, all working channels and the weather channels. A unique U.S.-only Class D single receiver radio may have fine features and specifications, but it will be incapable of receiving DSC hailing calls on channel 70 while a signal is being received on any other channel.

 

The U.S.-only Class D specification was developed to allow production of less expensive radios. The price difference between the U.S.-only and ITU Class D radios has decreased significantly and will likely continue to do so.

 

Min Sailor er selvsagt klasse A.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det at Icom oppgir klasse D gjør den noe annerledes. Forskjellen på imo modellene og lystbåt modellene er at man benytter to antenner fremfor en, man har altså en som alltid fanger opp dsc meldinger, til og med når man måtte sende med egen vhf. Dette finnes altså ikke på lystbåtutgaven, funksjoner som automatisk oppringing til telefon har man heller ikke på lystbåtutgaven.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Standard Horizon og den fungerer helt utmerket. Postingene ser ut til å dele seg i to omtrent like store grupper på amerikanske forum når det diskuteres om Icom eller Standard Horizon lager de beste VHFene. Med den store prisforskjellen var valget enkelt for meg.

 

Jeg har RAM+ ekstra stasjon tilkoblet min GX1500E siden jeg ikke har plass til selve radioen i synsfeltet. Eneste ulempen med denne løsingen er at Stadard Horizon bruker LCD skjermen fra de mindre modellene på RAM+ slik at det er en scrollenede tekstlinje øverst på skjermen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...