Jump to content

Mitt pinligste øyeblikk i båt


Enzo

Recommended Posts

Mitt kanskje pinligste øyeblikk var da jeg fylte drivstoff i Drøbak for noen år tilbake, på en Nidelv 26. Det var på den tiden hvor diesel var svært mye rimeligere enn bensin. Jeg ba kona ifra når telleverket kom til et visst beløp. Jeg spurte hvor mye det sto på pumpa og hun så på dieselpunpa og sa "kr 0!". "0?". sa jeg. Så stoppet jeg opp og gikk for å se...og jamen hadde hun rett! Men, på pumpa ved siden av sto det bensin, og da hadde jeg fylt ca. 50 ltr. allerede.

 

Jeg sa ifra inne på "stasjonen", og der fikk jeg låne en 20 ltrs kanne, og så sugde jeg opp alt jeg kunne få opp, for deretter å tømme det ned i bensintanken på marinaen. Da fikk vi ordnet opp i feilen jeg gjorde der og da!

 

Men, der og da syntes jeg det var pinlig og flaut!

Link to post
Share on other sites

Jeg har så mange at jeg vet ikke hvor jeg skal starte en gang...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Akkurat kjøpt ny "stor båt" (Skarpnes 9100 / 29 fot) På vei in på sydkoster, Kjyrkosund tror jeg det heter. Vi hadde venner ombord som vi hadde hentet i Strømstad og så at det var ca 1 million båter ligger fortøyd, folk ligger utenpå hverandre 3 og 4 i bredden. Så får vi se en ledig plass perfekt mot brygga, fin bredde osv. "dæven, der var vi heldige", tenkte jeg i mitt stille sinn. Sklir inn på plassen og treffer rett på undervannskjæret og løfter nesa på båten nydelig i været...

Setter båten i gir bakover og sklir av. Ser ned på skjæret alle verdens bunnstoffarger, + 2 gamlinger som har overværet hendelsen og skrattlo godt av oss...

 

Bavaria32sport

som ser seg meget bedre for nu..

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Om ikke akkurat det pinligste, så ihvertfall det dyreste må bli den gangen jeg skulle inn til en marina og fylle diesel. Plutselig satt jeg med kontrollspaken i handa, båten gikk forover på tomgang med ca 4.5 - 5 knop. Rett i brygga så treflisene spruta for så etterpå å kjøre baugspydet tvers igjennom hyttesiden på en sjark. Litt flaut kan en si, men det ordnet seg greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg var på tur sammen med noe kompiser i en åpen tresjekte. Det var nydelig vær og stemningen var høy.

Da vi hadde kjørt en stund så vi en fest på en brygge. Ettesom vi trodde det var kjentfolk bestemte vi oss for å kjøre nærmere.

Vi var nesten kommet inn til brygga da båten bråstoppet. Vi hadde da truffet en sandbanke, og fant fort ut at vi ikke kjente noen av de som satt på brygga. Da brøt det ut stor latter og jubel fra bryggen, og en av festdeltakerne på bryggen tegnet en krittstrek på hytteveggen i skikkelig selskapsreisen stil. Siden jeg var den tyngste i båten måtte jeg håppe uti og skyve båten av grunna. Da vi etter 5 min. endelig hadde kommet oss av grunna, tøffet vi stille vekk knallrøde i toppen.

Link to post
Share on other sites

I mangel av en egen historie som er morsom nok (eneste jeg kan komme på er at jeg trakk opp dreggen til nabobåten som lå på svai, og at jeg en gang brukte propellakslingen til å heise opp ankeret mitt..) så tillater jeg meg å trekke frem noen annens elendighet.

 

Vet ikke om denne har blitt postet her før, men dette må være tidenes båttabbe (se link til video under):

 

"This incident takes place in the harbour of Egersund, Norway summer 06. A guy tries to take out his sailboat, but fumbles and falls overboard. His boat, however, continues at full revs astern, goes into a spin .. and misses other boats between the two piers by less than a meter. The boat continues 4 full turns (still without crashing!) before we get our video camera ready to shoot. Note the owner (now being pulled out of the water) trying to jump back onboard again on the 5th turn, and the two guys in a dingy performing a Mc Gyver style rescue operation. Enjoy."

 

Link to post
Share on other sites

Ingen tvil for min del...

Skulle innerst i Ula, Vestfold.

I god 10m/s pålandsvind da konet på ene drevet sier takk for seg og hopper elegant i fremover uten at jeg merker det... Girspaker står i fri. Hiver begge spakene bakover da båten ikke lysterer noe av det jeg sier med et resultat av båten bare snur mot brygga, ennå raskere!!!

Det hele tok nok ca 20 sek, men virket som 1ms. :diving:

 

Skal si jeg jobbet for å ikke dytte 6,5tonn igjennom en starkars daycruiser som ligger til brygga samt en 8-10 andre båter i 20meter omkrets. Masse folk i havna som bevitner mitt mareritt! :) :headbang:

 

Ender med å dunke i brygga, som var av tre og flytte denne en god meter. (Ble dårlig plass på andre siden gitt!) :/

Gikk ganske bra tross alt, -to-tre polerbort riper i baugen å det berømte håret fra alt annet!

 

Måtte gå hele veien tilbake til hjemmehavn med skrekken om at drev nummer to kunne gjøre det samme...

 

Var dårlig i to uker etterpå!!! :puke:

Link to post
Share on other sites

Glemmer ikke min ankomst til havna på Verdens Ende for noen år siden. :cool:

Det var sommer med flott vær og kommer sigende inn i 3-4 knop Hadde med meg den nye dama på hennes første seiltur.

Vet jo så inderlig godt om stakan i innløpet som viser "hold til babord" Men "opptatt" som jeg var........kom for nær...stakan tok tak i vantet....

Et jæ..... smell....og jeg utbrøt !!Fa....også.........Alle så på oss.....jeg så bare ned. Etter noen anker drammer tørte jeg og se opp igjen :drink:

Det gikk bra med stakan og vantet :yesnod:

Det er historie nå.....Dama også...... :lol::lol:

Link to post
Share on other sites

En søndag første året jeg hadde båt klarte jeg å rote meg inn til bryggen på Tisler. Vi lå der noen timer og koste oss, men da vi skulle dra, sto solgangsbrisen rett inn. Som jeg strevde med å komme fra bryggen, måtte bla.a. kjøre på spring mens kona justerte tampen.

 

Det gikk selvfølgelig ikke bra for hendene hennes som ble filt opp. Så jeg brølte til henne at hun skulle slippe før jeg ga fullt ror og gass. Men tampen hektet seg i bryggen med det resultat at jeg røsket løs et hjørne av bryggen før tampen røk! Om mens jeg febrilsk fortsatte utover, kom en kar i fullt firsprang utover bryggen. Hjelp, eieren av bryggen tenkte jeg. Heldigvis var det ikke eieren, men skipperen på en seilbåt som lå litt lenger inne. Han kveiltet pent opp 15m nesten nytt fortøyingstau og ruslet fornøyd tilbake til båten sin mens vi stakk fra stedet uten å se oss mer tilbake. - Vi har aldri vært på Tisler siden!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sikkert fortrengt mange tabber :drink: . men kom i tanker om ein gang eg skulle forhale båten til ein kamerat. Vi låg innerst i Vågen i Bergen, og min kamerat låg lenger ute. Fant ut vi skulle ligge longside, og siden han var ny skipper, skulle eg ta båten hans inn i Vågen. Gikk rolig inn ,og startet å snu båten innerst i Vågen. PGA Nordatrekk måtte eg gi godt med motorkraft for å fullføre vendingen. I det eg ga pedal forover, løsnet hantaket på regulatoren, og eg hadde plutselig ein båt som ikkje ville holde fartsbegrensingen. Gredde å ratte meg klar av andre båter( sneiet fenderen til en prinsess) mens båten arbeidet seg opp i fint halvplan. Fikk satt handtak midlertidig på plass, når eg kom langt nok ut til å ha manureringsrom. Gikk forsiktig inn igjen, og fortøyde longside min båt. Det var mange "rare" blikk å sjå når eg komm inn igjenn.Er ikkje noe særlig å legge seg i halvplan, når det ligger 2-4 båter longside på begge sider. PS. snudde ikkje båten ved 2 forsøk.

 

PS Det blei kjøpt, og montert ny hendel før avgang:) :cheers:

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...