Jump to content

Mitt pinligste øyeblikk i båt


Enzo

Recommended Posts

Når vi skulle kjøre Fatter'n hjem i vår Nordkapp 600 Avant skulle vi ha med en kompis og moren hans.

Vi var klare til å dra så skulle moren til kompisen min ta opp fortøyninga, og når hun skulle tilbake i båten falt hun ned mellom brygga og båten(brygga var ganske høy i forhold til båten)

Heldigvis hadde hun lagt fra seg alt av mobil og lommebok i båten.

Men kompisen min virka ikke som hadde skjønt det før vi var halvveis over fjorden å først da fikk han latterkrampe..

Link to post

Må være mitt lille kræsj på Ombo i sommer..

 

Skulle inn i en bås mens det var litt vind. Sklei rimelig rolig innover med søstera mi på dekk som skulle gi beskjed når jeg skulle bakke opp. Hun ga selvfølgelig ikke beskjed før det var 10cm igjenn. Så det ble en liten smell inn i brygga, søsterå mi holdt på og falle over dekk og de to andre passasjerene falt over ende inni båten. Etter banning og kjefting så jeg meg smått rundt og noen hadde selvfølgelig sett det.

 

Jaggu godt og ha noen og skylde på :lol:

Link to post

Må vel kansje legge ut ei lita historie eg også.

Eg skulle ein gang låne ein skjergårdsjeep med en 30Hk påhengs med en bekjent, eg fekk nøklane og tuslet meg ned på flytebrygga. Båten låg longside på flytebrygga og var jaggu fortøyd for storm. Eg hoppa ombord i båten og starta motoren så den skulle få seg en liten lunk før eg kom meg utpå, hoppa så på flytebrygga og begynte å løyse på dei ørten tampane som båten var fortøyd med. Endelig var siste tampen løyst og eg hoppa opp i båten igjen, Eg skubba ut baugen litt før eg sette motoren i gear forrover og ga en del gass. Plutselig..... "Knæææk" sa det, og eg hang plutselig over styrekonsollen. Eg fekk karet meg på beina igjen og satte motoren i fri. Såg meg bakover og såg at eg fortsatt var fast i brygga. Dinna jæ.... hadde pinade også festa en spring på et festeøye i hekken av båten og frammover på brygga. Denne springen såg eg sikkert ikkje på grunn av at den var så slakk at den låg under båten når eg løyste den.

Link to post

Jeg hadde vært på "Blues'n" på Notodden og var på vei inn i kanalen mot første sluse fra Nordsjø og sluseporten var på vei til å stenge. Jeg fløytet og slusevokteren begynte å åpne porten, da det var god plass - så jeg ga på litt ekstra gass og når jeg kom helt frem skulle jeg bakke/stoppe, da skjedde det fatale - motoren stoppet :yesnod::yesnod:

Og jeg i god fart rett mot hekken på en Summer Family 27 og fikk ikke startet, så jeg ropte og skreik :wflag: og fikk ei line fra slusevokteren og mannskapet i Summer Family'n kom ut for å ta imot - jeg holdt igjen det jeg klarte - og heldigvis, det gikk bra men flaut var det.

Årsaken til at motoren stoppet, var at dieselfilteret holdt på å gå tett, så jeg hadde både flaks og uflaks.

Link to post

Har to episoder som jeg aldri kommer til å glemme:

 

- Første sesongen i "ny" båt kommer vi sigende inn mellom bryggene og skal inn i vår bås.

Det jeg ikke vet er at låsemutteren som fester vieren til gearhendelen ikke er en låsemutter men kun en vanlig mutter. Denne har ristet løs og når jeg setter motoren i bakk så står den fortsatt i fremover. Jeg synes båten bremser dårlig og gir derfor mere gass. Dette bare øker farten og vi er nå inne i selve båsen. Det er bare å holde seg fast idet båten glir opp på flytebrygga (heldigvis flytebrygge av tre) og stopper 20 cm fra båten som ligger på motsatt side. Vi hører grov latter inne fra land men etterhvert kommer det tre-fire sterke karer og med hjelp av en jolle får vi båten ut i vannet igjen. Heldigvis ingen annen skade en litt fliser fra trebrygga.

 

- Vi var tre erfarne seilere som leide båt i Hellas sammen. Vi har lagt til brygger "tusenvis" av ganger og bortsett fra episoden over så har det gått greit. Vi slipper ut ankeret foran og en står og kontrollerer dette mens vi bakker inn, som vi også har gjort noen ganger. Det er litt sidevind så vi bør få en tamp i land mot vind så fort som mulig. En jordomseilende engelskmann står på brygga og tar oss i mot. Det går greit helt inn til brygga, men så står vi der da.... 3 erfarne seilere .... uten å ha klargjort en eneste tamp!!! En hoderystende engelskmann tenker nok sitt.

Link to post

Ikke min tabbe, men det skjedde i "vår" båt i sommer.

 

Min venn har en liten Bayliner bowrider som vi bruker ganske aktivt til vannsport og som jeg steller litt med. Den båten ble stjålet av 3 rakettforskere i sommer...

De snek seg ned i båten, kuttet havnekalesjen i filler med kniv og brøt opp tenningslåsen med kniv. I sin endeløse visdom klarte de også å kaste motorkassen i elva (den var visst i veien sa de senere)

Geniene fikk start og ga full gass ut fra brygga. Det gikk fint i ca 3 meter helt til kjettingen som var låst fast i badestigen (og lå litt dypt i vannet) plutselig var stram :lol: Han som kjørte fikk iallefall såpass bråstopp at han knakk rattet tvers av! :lol:

Så klarte disse mensakandidatene å få all kjettingen rundt propellen så de ble liggende midt i elva og drive. På denne tiden var det rundt 9-10 grader i Otra.

 

Noen i et hus nært brygga hadde hørt bråket og ringt politiet som kom raskt og satte søkelys på båten som duppa uti der med 3 stressa tenåringer ombord. Politibåten var og på vei.

Da politiet ropte til dem at de skulle holde seg rolig til de ble hentet av politibåten fant luringene på at de skulle svømme i land på andre siden av elva :lol: Lav temperatur, sterk strøm og mørke.. hadde ikke politibåten plukka dem opp av vannet hadde de druknet

alle 3.

 

Båten har vi etterhvert fått i stand igjen men de 3 mesterhjernene har fått straff, bøter og erstatningskrav. Årets lureste? :lol:

.

.

bmhe

Link to post

Denne historien fant jeg frem fra glemselen (og Google kompletterte :-). Ikke egen erfaring, men likevel morsom :

 

Radio Transmission

This is the transcript of an actual radio conversation between a U.S. naval ship and Canadian authorities off the coast of Newfoundland in October 1995. {**Radio conversation released by the Chief of Naval Operations 10/10/95**}

 

Americans: Please divert your course 15 degrees to the North to avoid a collision.

 

Canadians: Recommend you divert YOUR course 15 degrees to the South to avoid a collision.

 

Americans: This is the captain of a U.S. Navy ship. I say again, divert YOUR course.

 

Canadians: No. I say again, you divert YOUR course.

 

Americans: THIS IS THE AIRCRAFT CARRIER U.S.S. LINCOLN, THE SECOND LARGEST SHIP IN THE UNITED STATES ATLANTIC FLEET, THREE DESTROYERS, THREE CRUISERS, AND NUMEROUS SUPPORT VESSELS ACCOMPANY US. I DEMAND THAT YOU CHANGE YOUR COURSE 15 DEGREES NORTH, THAT'S ONE FIVE DEGREES NORTH, OR COUNTER MEASURES WILL BE TAKEN TO ENSURE THE SAFETY OF THIS SHIP.

 

Canadians: We are a lighthouse. Your call.

Link to post

Jeg minnes med gru en junioregatta i Bergen Seilforening på begynnelsen av 80-tallet. Hensikten med regattaen var at alle skulle seile i andre båttyper enn det de vanligvis konkurrerte i. Vi var 3 e-jolleseilere som debuterte i Knarr. Det blåste 12-13 ms. Regattaen gikk lenge veldig bra og vi lå lenge blant de første båtene i feltet, helt til vi i et svakt øyeblikk glemte fysikkens lover og klinket til med en "jollejibb" på lensen . Dette resulterte i at bommen knakk tvers av inne ved masten, og vi måtte seile på fokken hjem. Eieren av Knarren, en av klubbens eldste og ærverdigste medlemmer, tok det etter måten relativt pent. Vi slapp unna med en dose velartikulert munnbruk.

 

Dag 2 i Yngling gikk ikke særlig bedre. Spinnakeren spjæret mot salingshornet og fikk en stor flenge. Eieren tok det pent og vi slapp vi unna med å legge på ca. 1,5 meter med spinnartape, men vi følte oss ikke særlig høye i hatten.

 

Jollejibb: man tar man tak i skjøtet og røsker bommen over til motsatt hals i en rask bevegelse. Dette fungerer fint i en liten jolle, hvor det eneste faremontet er å passe hodet når bommen kommer farende. På større båter er det naturligvis kontrollert innhaling og utslipp som gjelder. Det lærte vi den dagen.

 

PS. Noen år senere seilte jeg et par seilaser som fokkelslask hos den aldrende knarreieren. Han kjente meg tydeligvis ikke igjen og jeg fant ingen grunn til å rippe opp i fadesen.

Hyttefolk i båt

Link to post

Er ikke min egen tabbe, man jeg kan jo dele den uansett. I sommer var vi på vei fra Arendal og østover, to båter i følge og to barn i hver båt. Ungene ble enige om at de to store skulle være i den ene båten mens de to yngste jentene skulle under dekk og leke med dukker hos oss. I området på utsiden av Sandøya (på utsiden av Tvedestrand) er det mildt sagt grumsete farvann. Vi har imidlertid både kartplotter og kart, så her skulle vi snirkle oss frem... Vi hadde hørt et mytisk sagn om ei bittelita øy med en bitteliten Sandstrand som skulle passe perfekt for oss. Etter å ha rotet rundt en god stund ser vi en sånn isbåt med to ungutter i. Om noen var loaklkjent her så måtte det være de.... Jeg roper til min bedre halvdel at hun fårt ta roret ( noe hun mer enn gjerne gjør, det er stort sett henne somstår til rors), jeg skal bort til isgutta og spørre etter denne berømte lille øya. "Pass på, det er j... mye skjær her" roper jeg etter henne.. "Jada jada jeg ser jo bare på plotteren" svarer hun. Jeg var ikke et øyeblikk i tvil om at dette håndterte hun like bra som meg.

Jeg hiver meg i jolla og freser bort til isgutta, mens jeg prater med den ene sier den andre og peker; "stikker ikke den båten din ganske dypt ?" - hvorpå jeg svarer nja, ca 1,5 meter. - da smeller det, HØYT! Jeg snur meg og ser hele baugen på båten reiser seg litt, før den sklir ned og bakover igjen. Skjært var behørig avmerket både på kartet og på plotteren og burde være lett og se, om man ser etter da....

De to jentene på 3 og 4 lurte på om vi ikke kunne gjøre det igjen, "det var gøy".. Mor synes ikke det var gøy, far synes det var fint at de bydge solide båter i sverige på 70 tallet og de to isguttene hadde aldri hørt om den lille øya vi var på jakt etter. Etter å ha lgt til på første og beste holme, oppdager vi at det er en liten sandstrand på baksiden, akkurat passelig til 4 barn...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
  • 2 år senere...

Hørt på walki-talk. Anrop 1:Hallo Lars,ble det noe fangst i dag........(stille)...........Anrop 2:Hallo Lars,kan du høre meg,ble det noe fisk i dag.........(fremdeles stille)...........Anrop 3 Fa...Lars,det var sant,jeg så walkien din ligge igjen i naustet.

Vet der var en plass (kanskje her på forumet) med historier hørt på vhf. Noen som kan huske dette??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...