New Attitude Startet 7.Desember.2008 Del på Facebook Startet 7.Desember.2008 Jeg holder på på installere en Solé diesel (Mini 29) - min gamle motor var en MD2b, med diesel retur til pumpe. Solé dieselen skal ha retur til "tank". Utfordring: det er ikke inntak til returslange på tank, og det er særdeles vanskelig å komme til for å montere noe som kunne fungere. Er det en mulig løsning å føre returslangen til filter/vannavskiller som sitter like etter tank? Det er jo ledig inntak der... På forhånd takk for innspill Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Litt av poenget med retur til tank er at motoren skal kunne kvitte seg med luft i dieselen og kobler du returen til filter/vannutskiller mister du den muligheten. Ikke nødvendigvis det store problemet men en potensiell ulempe er det i alle fall. Kjenner ikke Solè men en del motorer har ganske mye returdiesel og bruker dieselen til dysekjøling. Heller ikke her er det noe sjakktrekk å koble returen på filter/vannutskiller... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
New Attitude Svart 7.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Ser poenget - virker fornuftig det der. OK å legge returslangen inn på toppen av tanken? Den kan jeg så vidt nå. Noen innfestingsmåter å anbefale? Tanken er støpt inn i 33 år gammel seilbåt... (!) Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Kan man koble returen på luftingen av tanken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Jeg vet at på Malo sjarker er returen koblet til tanken for oljeovnen, (Pyro ovn) Ellers er det normalt å legge den til dieseltanken Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Hei Hvis du ikke kommer til tanken betyr det sikkert at det ikke er mannlokk for rengjøring heller. Hvis du heller ikke har tapping i bunn hadde jeg satset mye på å få tilgang ovenfra. Hvis du kan få boret et hull på ca 17 mm i toppen av tanken for returen kan den monteres der med utløp rett under toppen av tanken. Hullet borer du med vanlig bor og støvsuger som du holder inntil boret for å ta opp borematerialet. Deretter stikker du et rør ned i bunnen av tanken for å suge opp dritt og vann. Til slutt gjenger du opp hullet (bruk fortsatt støvsuger) og setter inn et t-stykke og lar returen komme inn på siden. Da kan du blende det løpet som går rett opp og bruke det til oppsuging/kontroll av tanken senere. Motoren bør ha retur til tank pga kjøling og luft, men det skal ikke være noe i veien for å koble denne inn på luftingen hvis en kommer så langt ned at en er sikker på at det ikke spruter ut av luftingen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 7.Desember.2008 Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Jeg sliter med samme problemet selv. Sjekket muligheten for å montere et t-stykke på dieselslangen, men ble frarådet dette. verkstedet jeg snakket med sa at det var svært viktig at dieselen gikk tilbake til tank. De sa at dieselen som har passert dysetoppene var blitt oppvarmet og det ville være uheldig for dieselpumpen å få oppvarmet dielsel inn. Jeg ser ikke annen mulighet enn å ta ut tanken, men dette blir en fæl jobb. Festene til tanken min er støpt fast, men det er nok ingen annen mulighet enn å begynne å sage den ut Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
New Attitude Svart 7.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Desember.2008 Takker for så mange og raske tilbakemeldinger JA, da ser det ut til at kursen er staket ut... Blir en tur ned i båten imorgen for å ta en titt med nye og klokere øyne. Jeg får rapportere om hvordan dette går. Fordelen med vinter er jo at en ikke går glipp av så veldig menage fine dager på sjøen, og man kan bruke tiden og unngå hastverksløsninger. Har også begynt å nøste opp i fem tidligere eieres patentløsninger på ledningsnett. Fjernet foreløpig 42 - førtito - ledninger som bare var kappet av uten å bli fjernet Sitér dette innlegget Dufour 40 Performance Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Jeg sliter med samme problemet selv. Sjekket muligheten for å montere et t-stykke på dieselslangen, men ble frarådet dette. verkstedet jeg snakket med sa at det var svært viktig at dieselen gikk tilbake til tank. De sa at dieselen som har passert dysetoppene var blitt oppvarmet og det ville være uheldig for dieselpumpen å få oppvarmet dielsel inn. Jeg ser ikke annen mulighet enn å ta ut tanken, men dette blir en fæl jobb. Festene til tanken min er støpt fast, men det er nok ingen annen mulighet enn å begynne å sage den ut De skal ikke være noet i veien for deg å montere T-rør på påfillingslangen eller utluftingslangen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
knutza Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Det er det som er problemet, helt umulig å komme til. Tilgangen til tanken er gjennom den ene cocpitbenken, der er den montert slik at den kun kan ses med speil. Det eneste man kommer til med hånden er festene i nerkant av tanken, og de er støpt fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Problematisk når opplegget er slik. Prøv å koble deg inn på lufteslangen med et t-stykke. Du bør holde deg unna sugeledningen til motoren, slik som andre har advart mot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 På "Ormen Lange" går retur dieselen med ett Y-stykke inn på påfyllings slangen.. Fungerer udmerket.. "Dvs når motoren går da." Får vel noen kommentarer på det regner jeg med. Hehe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatmann Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Dette er ein 33 år gamal båt. Då er vel tanken like gamal, og har ikkje vore gjort rein på alle desse åra. Det er ikkje nok å berre stikke ein slange i botnen og suge opp. Min erfaring er at det då er mykje slam som må vaskast ut. Derfor bør tanken utstyrast med mannlokk, slik at det vert råd å komme til for reingjering. Du skriv at tanken er innstøpt, vil det seie at den er støpt slik at skroget er ein del av tanken eller er det ein aluminiumstank som er støypt fast. Om det er ein alu.tank kan den også vere opptært og lekkasje kan forventast om ikkje lenge. Mitt råd er å få skikkeleg tilsyn med tanken, sjølv om det krev litt omfattande arbeid. Rett nok er dette ein seglbåt, der ein kan bruke segl for å komme seg ut av ein situasjon, om motoren skulle stopp på grunn av urein diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.