Jump to content

diesel returslange: legge opp ny?


New Attitude

Recommended Posts

Jeg holder på på installere en Solé diesel (Mini 29) - min gamle motor var en MD2b, med diesel retur til pumpe.

 

Solé dieselen skal ha retur til "tank".

Utfordring: det er ikke inntak til returslange på tank, og det er særdeles vanskelig å komme til for å montere noe som kunne fungere.

Er det en mulig løsning å føre returslangen til filter/vannavskiller som sitter like etter tank? Det er jo ledig inntak der...

 

På forhånd takk for innspill

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Litt av poenget med retur til tank er at motoren skal kunne kvitte seg med luft i dieselen og kobler du returen til filter/vannutskiller mister du den muligheten. Ikke nødvendigvis det store problemet men en potensiell ulempe er det i alle fall.

 

Kjenner ikke Solè men en del motorer har ganske mye returdiesel og bruker dieselen til dysekjøling. Heller ikke her er det noe sjakktrekk å koble returen på filter/vannutskiller...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis du ikke kommer til tanken betyr det sikkert at det ikke er mannlokk for rengjøring heller. Hvis du heller ikke har tapping i bunn hadde jeg satset mye på å få tilgang ovenfra. Hvis du kan få boret et hull på ca 17 mm i toppen av tanken for returen kan den monteres der med utløp rett under toppen av tanken. Hullet borer du med vanlig bor og støvsuger som du holder inntil boret for å ta opp borematerialet. Deretter stikker du et rør ned i bunnen av tanken for å suge opp dritt og vann. Til slutt gjenger du opp hullet (bruk fortsatt støvsuger) og setter inn et t-stykke og lar returen komme inn på siden. Da kan du blende det løpet som går rett opp og bruke det til oppsuging/kontroll av tanken senere.

 

Motoren bør ha retur til tank pga kjøling og luft, men det skal ikke være noe i veien for å koble denne inn på luftingen hvis en kommer så langt ned at en er sikker på at det ikke spruter ut av luftingen.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med samme problemet selv. Sjekket muligheten for å montere et t-stykke på dieselslangen, men ble frarådet dette. verkstedet jeg snakket med sa at det var svært viktig at dieselen gikk tilbake til tank. De sa at dieselen som har passert dysetoppene var blitt oppvarmet og det ville være uheldig for dieselpumpen å få oppvarmet dielsel inn. Jeg ser ikke annen mulighet enn å ta ut tanken, men dette blir en fæl jobb. Festene til tanken min er støpt fast, men det er nok ingen annen mulighet enn å begynne å sage den ut :headbang:

Link to post
Share on other sites

Takker for så mange og raske tilbakemeldinger :yesnod:

 

JA, da ser det ut til at kursen er staket ut... Blir en tur ned i båten imorgen for å ta en titt med nye og klokere øyne. Jeg får rapportere om hvordan dette går.

Fordelen med vinter er jo at en ikke går glipp av så veldig menage fine dager på sjøen, og man kan bruke tiden og unngå hastverksløsninger. Har også begynt å nøste opp i fem tidligere eieres patentløsninger på ledningsnett. Fjernet foreløpig 42 - førtito - ledninger som bare var kappet av uten å bli fjernet :cryin:

Dufour 40 Performance

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med samme problemet selv. Sjekket muligheten for å montere et t-stykke på dieselslangen, men ble frarådet dette. verkstedet jeg snakket med sa at det var svært viktig at dieselen gikk tilbake til tank. De sa at dieselen som har passert dysetoppene var blitt oppvarmet og det ville være uheldig for dieselpumpen å få oppvarmet dielsel inn. Jeg ser ikke annen mulighet enn å ta ut tanken, men dette blir en fæl jobb. Festene til tanken min er støpt fast, men det er nok ingen annen mulighet enn å begynne å sage den ut :headbang:

De skal ikke være noet i veien for deg å montere T-rør på påfillingslangen eller utluftingslangen.

Link to post
Share on other sites

Dette er ein 33 år gamal båt. Då er vel tanken like gamal, og har ikkje vore gjort rein på alle desse åra. Det er ikkje nok å berre stikke ein slange i botnen og suge opp. Min erfaring er at det då er mykje slam som må vaskast ut. Derfor bør tanken utstyrast med mannlokk, slik at det vert råd å komme til for reingjering. Du skriv at tanken er innstøpt, vil det seie at den er støpt slik at skroget er ein del av tanken eller er det ein aluminiumstank som er støypt fast. Om det er ein alu.tank kan den også vere opptært og lekkasje kan forventast om ikkje lenge. Mitt råd er å få skikkeleg tilsyn med tanken, sjølv om det krev litt omfattande arbeid. Rett nok er dette ein seglbåt, der ein kan bruke segl for å komme seg ut av ein situasjon, om motoren skulle stopp på grunn av urein diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...