malo 22 Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Er det noen der ute som har erfaring med høyt oljetrykk på en Nanni Diesel 43.Hk 96.mod? Var på 2,5 kg trykk da jeg fikk båten, siden har den bare økt på sakte men sikkert til 4,5 - 5 Kg`s trykk. Lurer på om det kan vere olje trykk føleren som er defekt. Kan noen si meg hvor den sitter ? Alt virker normalt på motoren. Trenger råd. Quote Link to post
Hansi Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Lurer på om det kan vere olje trykk føleren som er defekt. Kan noen si meg hvor den sitter ? Har ikke konkret kjennskap til din motor. Men det kan vel ikke være så vanskelig å finne den føleren. Bare å følge ledningene så bør det greit. Du har vel en føler for oljetrykk og en for temperatur. Quote Link to post
Hulda Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Som Hansi skriver, så burde den ikke være vanskelig å finne, plassering burde være nevnt i instruksjonsboken. Nå er det slik at oljetrykket heller dabber av enn øker med årene. Det kan være defekt giver eller instrument, eller overledning. I slike tilfeller kan det være lurt å skru ut giveren og erstatte den med et vanlig manometer, kun for å teste. Da utelukker man alle andre feilmuligheter i f.b. med testen. Quote Link to post
hegra Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Kjenner heller ikke til motoren,men den sitter vel litt nede på motoren.Tempmåler står vanligvis i nærheten av termostat høyere oppe.Som det er sagt kan det være overledning(krypstrøm).Sjekk koblingen mellom føler og kabel.Kommer kabelen borti gods (motoren)kan den vise feil verdier.Altså,finn føleren,ta av kabelen,gjør rent rundt kontakten eller stiften,også motormaling.Det skal veldig lite skitt og fukt til før det blir krypstrøm her. Quote Link to post
rogeri Posted December 7, 2008 Share Posted December 7, 2008 Her har du i hvertfall litt info om motoren din: http://www.nannidiesel.com/images/stories/....40%20Norsk.pdf Legg merke til el-skjemaet på slutten, greit å benytte ved feilsøking! Quote Link to post
petterøes.3 Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 kontakt selger å spør. Quote Link to post
malo 22 Posted December 8, 2008 Author Share Posted December 8, 2008 Her har du i hvertfall litt info om motoren din:http://www.nannidiesel.com/images/stories/....40%20Norsk.pdf Legg merke til el-skjemaet på slutten, greit å benytte ved feilsøking! Takk for linken Quote Link to post
malo 22 Posted December 8, 2008 Author Share Posted December 8, 2008 Som Hansi skriver, så burde den ikke være vanskelig å finne, plassering burde være nevnt i instruksjonsboken. Nå er det slik at oljetrykket heller dabber av enn øker med årene. Det kan være defekt giver eller instrument, eller overledning. I slike tilfeller kan det være lurt å skru ut giveren og erstatte den med et vanlig manometer, kun for å teste. Da utelukker man alle andre feilmuligheter i f.b. med testen. Motoren er bare gått 2000.timer å den skal ikke være sliten enda. Hvet du ka symptomene kan bli ved høyt oljetrykk ? Har bytta oljefilter, men det ble ikke noe forskjell. Quote Link to post
S/Y EIMY Posted December 8, 2008 Share Posted December 8, 2008 Ring Nogva på telefon 70208400 spør etter Magnar Søvik så får du svar med en gang. Tror ikke motoren på linken er helt den samme som din. Quote Link to post
malo 22 Posted December 8, 2008 Author Share Posted December 8, 2008 Ring Nogva på telefon 70208400 spør etter Magnar Søvik så får du svar med en gang.Tror ikke motoren på linken er helt den samme som din. Hei. Jeg har en 1,9liters den på bilde er noe større i volum Skal ringe og spørre hvor oljetrykks føleren står. Takk for svaret Quote Link to post
S/Y EIMY Posted December 11, 2008 Share Posted December 11, 2008 Fått svar på problemet ? Quote Link to post
rogeri Posted December 11, 2008 Share Posted December 11, 2008 Jeg ville skifte oljetrykksgiveren fort å gæli! Den koster ikke mange kronene og er å annse som forbruksmatriell. Noen av disse giverne kan vare i 20 år, mens andre svikter etter kort tid. Har selv måttet skifte oljetrykksgiver på relativt nye motorer opptil flere ganger! Quote Link to post
malo 22 Posted December 14, 2008 Author Share Posted December 14, 2008 Fått svar på problemet ? Niks. Vet ikke hvor den sitter en gang. Går det 2.ledninger til oljegiveren ? Quote Link to post
TB2855 Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Følerern kan godt ha to ledninger, da er det gjerne en klokke på giveren. Prøv å skru ut det du trur er giveren å sjå om det lekker olje. Quote Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
TMe Posted December 15, 2008 Share Posted December 15, 2008 Mye teorier her ja. . Du skal gjøre som "Hulda" beskriver, nemlig måle trykket med et manometer. Først da kan du få svar på om dashbordmåleren viser rett verdi. Er avviket stort er det grunnlag for å feilsøke og reparere. Dersom oljetrykket virkelig viser seg å være for høyt så er det nok ventilen som regulerer oljetrykket som må til pers. Quote Link to post
Håp Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Hvordan går det med oljetrykket malo22? Quote Link to post
malo 22 Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Hvordan går det med oljetrykket malo22? hei håp Har ikke gjort noe med det. Håper at det er feil med måleren. Ligger på 4 til 5kg Har gjort rent alt som kan vaskes men det ligger på det samme uansett. Quote Link to post
Håp Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Har det samme på en 4.220HE 50hk. Har håpet meg inn i overbevisning om at feilen er elektrisk, så kan jo den som først finner ut av det legge svaret i tråden. Har du gjort andre elektriske arbeider på motoren i perioden rundt oppdagelsen? Quote Link to post
malo 22 Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Har det samme på en 4.220HE 50hk. Har håpet meg inn i overbevisning om at feilen er elektrisk, så kan jo den som først finner ut av det legge svaret i tråden.Har du gjort andre elektriske arbeider på motoren i perioden rundt oppdagelsen? Niks ikke noe annet el.arbeid. Har du hatt dette problemet lenge ? Har du opplevd høyt oljetrykk hele tiden eller har du opplevd at den øker sakte men sikkert slik som jeg gjorde ? Modell år på motor og timetallet nå? Jeg tok av en av de 2.ledningene som gåt inn på giveren da gikk den helt på max. Min motot har vært i sjøen i 6 - 10 timer da forje eier hadde den. Håper at det ikke har noe sammenheng Quote Link to post
Maximus Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Går ikke oljetrykket litt ned når den blir varm heller? Quote Link to post
malo 22 Posted January 2, 2009 Author Share Posted January 2, 2009 Går ikke oljetrykket litt ned når den blir varm heller? Jepp den går 0,5 - 0,7 når den når drifts temp. Quote Link to post
malo 22 Posted January 2, 2009 Author Share Posted January 2, 2009 Har det samme på en 4.220HE 50hk. Har håpet meg inn i overbevisning om at feilen er elektrisk, så kan jo den som først finner ut av det legge svaret i tråden.Har du gjort andre elektriske arbeider på motoren i perioden rundt oppdagelsen? Har fått vite at oljetrykket er normalt. En plass mellom 3,5 - 5 kg er helt normalt. Quote Link to post
Knutandr Posted September 20, 2010 Share Posted September 20, 2010 Hei malo 22. jeg har samme motoren, smo trykket er helt normalt, samme hos meg og den er gått 480 timer til nå. Quote Link to post
malo 22 Posted September 20, 2010 Author Share Posted September 20, 2010 hei knutandr. har nå kjørt en del over 2000.timer. motoren er helt super. eneste som er gjort er et bytte av startmotor. er du fornøyd ned motoren ? odd hugo Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.