Jump to content

Høyt olje trykk på Nanni 43.hk

malo 22

Recommended Posts

Er det noen der ute som har erfaring med høyt oljetrykk på en Nanni Diesel 43.Hk 96.mod?

Var på 2,5 kg trykk da jeg fikk båten, siden har den bare økt på sakte men sikkert til 4,5 - 5 Kg`s trykk.

Lurer på om det kan vere olje trykk føleren som er defekt. Kan noen si meg hvor den sitter ?

Alt virker normalt på motoren.

Trenger råd.

Som Hansi skriver, så burde den ikke være vanskelig å finne, plassering burde være nevnt i instruksjonsboken. Nå er det slik at oljetrykket heller dabber av enn øker med årene. Det kan være defekt giver eller instrument, eller overledning. I slike tilfeller kan det være lurt å skru ut giveren og erstatte den med et vanlig manometer, kun for å teste. Da utelukker man alle andre feilmuligheter i f.b. med testen.

Kjenner heller ikke til motoren,men den sitter vel litt nede på motoren.Tempmåler står vanligvis i nærheten av termostat høyere oppe.Som det er sagt kan det være overledning(krypstrøm).Sjekk koblingen mellom føler og kabel.Kommer kabelen borti gods (motoren)kan den vise feil verdier.Altså,finn føleren,ta av kabelen,gjør rent rundt kontakten eller stiften,også motormaling.Det skal veldig lite skitt og fukt til før det blir krypstrøm her.

Som Hansi skriver, så burde den ikke være vanskelig å finne, plassering burde være nevnt i instruksjonsboken. Nå er det slik at oljetrykket heller dabber av enn øker med årene. Det kan være defekt giver eller instrument, eller overledning. I slike tilfeller kan det være lurt å skru ut giveren og erstatte den med et vanlig manometer, kun for å teste. Da utelukker man alle andre feilmuligheter i f.b. med testen.

Motoren er bare gått 2000.timer å den skal ikke være sliten enda. Hvet du ka symptomene kan bli ved høyt oljetrykk ?

Har bytta oljefilter, men det ble ikke noe forskjell.

Mye teorier her ja. . Du skal gjøre som "Hulda" beskriver, nemlig måle trykket med et manometer. Først da kan du få svar på om dashbordmåleren viser rett verdi. Er avviket stort er det grunnlag for å feilsøke og reparere. Dersom oljetrykket virkelig viser seg å være for høyt så er det nok ventilen som regulerer oljetrykket som må til pers.

• 2 uker senere...
Har det samme på en 4.220HE 50hk. Har håpet meg inn i overbevisning om at feilen er elektrisk, så kan jo den som først finner ut av det legge svaret i tråden.

Har du gjort andre elektriske arbeider på motoren i perioden rundt oppdagelsen?

Niks ikke noe annet el.arbeid. Har du hatt dette problemet lenge ?

Har du opplevd høyt oljetrykk hele tiden eller har du opplevd at den øker sakte men sikkert slik som jeg gjorde ?

Modell år på motor og timetallet nå?

Jeg tok av en av de 2.ledningene som gåt inn på giveren da gikk den helt på max.

Min motot har vært i sjøen i 6 - 10 timer da forje eier hadde den. Håper at det ikke har noe sammenheng

Har det samme på en 4.220HE 50hk. Har håpet meg inn i overbevisning om at feilen er elektrisk, så kan jo den som først finner ut av det legge svaret i tråden.

Har du gjort andre elektriske arbeider på motoren i perioden rundt oppdagelsen?

Har fått vite at oljetrykket er normalt.

En plass mellom 3,5 - 5 kg er helt normalt.

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...