Jump to content

Bella 512 Excel - erfaringer/synspunkter mottas !

Bitteliten

Recommended Posts

Ingen erfaring med den, men en båt på over 5 meter med 60 HK syntes jeg hørtes litt lite ut :cheers: Men den er kanskje veldig lett? Jeg hadde 90 HK på en som var 5,5 meter Uttern, og det var passelig for meg.

Ser på www.finn.no at den prisen du snakker om er for ny båt?

Ellers er det alltid hyggelig når man får venner til å kjøpe båt. :flag:

Kan være litt enig med Kristian om at 60hk er litt lite på denne båten.

Har selv en HR465 med 60hk, denne båten veier 250kg. Bella-en veier 540kg.

Nå planer min båt greit ut med 4 pers+bagasje og gjør da ca 30 knop. 37 knop hvis

jeg kjører alene. Det som også teller mye er jo at det er en 4-takt, selv har jeg 2-takt som

er ganske kjapp. Mens en 4-takterene, spessielt kansje mercury er litt slappe i starten.

Tror nok kammeraten din greier seg godt alene i båten, eller sammen med en til. Men hvis det er

flere i båten vil den nok bli i tyngste laget for en slik "svak" motor. Det vil ta LANG tid å få den i plan.

Ser at båten er godkjent for 90hk. Og jeg har sett alt for mange ensempler på at folk har kjøpt en

"billig" pakke med en alt for liten motor til båten, ofte minste anbefalte størrelse, og har angret veldig

på det senere.

Ikke det at båten skal gå så fryktelig fort - men som jeg ser det er det flere fordeler som taler for at

kammeraten din bør velge en større motor en 60hk:

- komme raskt i plan (med flere pers+bagasje)

- ikke behøve å ha full gass hele tiden (støy)

- økonomi - ved 2/3 gasspådrag (som er vanlig/behaglig transport-fart) kan bens-utgiftene nærmest halveres.

Uansett -lykke til!

Har noen bekjente som for tre år siden kjøpte en Askeladden med minimumsmotor - 60 hester. Når de er to i båten, er alt bare fryd og gammen. Men når de har med et par venner, kommer båten ikke i plan uten at de to som sitter bak må ta to skritt fram... Noe flaut  :flag:  :smiley:  :lol: - de angrer veldig på at de ikke kjøpte i alle fall 75 hester.   :flag:

Andre bekjente av meg har en slik Bella 512 Excel i bestilling - med 75 hester. Tror dette er en grei kombinasjon...  :flag:

Moral - skal det være mer enn 1-2 personer i båten, gå opp i motorstørrelse  :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...