Jump to content

Innstilling av innsprøytning og start av 24hk RAP.

SveinHa

Recommended Posts

Har dumpet borti et 24hk RAP prosjekt. Motoren er fra ca. 1930 og har stått lagret utendørs i omlag 20 år. Etter noen kvelders jobbing er motoren nå løs og alle bevegelige deler ser ut til å være operative. Det store spørsmålet før vi prøver oss på en start er hvordan skal innsprøytningen grunninstilles?

rapp24reg1.jpgrapp24reg2.jpg

1. Staget opp til regulatorstempelet regner jeg ikke med er kritisk.
  2. Staget ned på pumpehendelen regner jeg med skal ha en eller annen grunninnstilling.
  3. Samme med slaglengden på innsprøytningspumpen (horisontale fingerskruen nederst).

Har sett litt rundtom på semidiesel.no o.a. men finner ikke disse innstillingene, bare en masse historie og delelister. Noen som kan komme med tips her?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
:blush: Stemmer nok det ja. Har rettet tittel o.a.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
  1. Staget opp til regulatorstempelet regner jeg ikke med er kritisk.
  2. Staget ned på pumpehendelen regner jeg med skal ha en eller annen grunninnstilling.
  3. Samme med slaglengden på innsprøytningspumpen (horisontale fingerskruen nederst).

Har sett litt rundtom på semidiesel.no o.a. men finner ikke disse innstillingene, bare en masse historie og delelister. Noen som kan komme med tips her?

Staget ned på pumpehendel:Når du tørner motoren skal innsprøytningen være avluttet når stempelet er på topp, dvs. at "staget" skal være på vei opp igjen.På selve hammeren er det en låsemutter som du kan løsne for å justere den opp eller ned. ( Hvis ikke må dette justeres med å løsne exsenterskive å forskyve den til du får rett innsprøytning,dette tror jeg neppe er nødvendig)

Slaglengden på innsprøytningspumpen regulerer du med den omtalte skrue,den er kun for å gi den mer eller mindre diesel på hvert slag,hvis du skruer den ut får du lenger slag på pumpa, iom. at pumpehendel kommer lenger opp, og dermed mer diesel inn.

Når det gjelder regulator,bør du ta ut reg.stempel for å sjekke "lærlappen"som mest sansynlig er opptørket.Lag evnt. en ny av mykt lær å sett den inn med olje så den blir myk og god,da vil den regulere bra.Regner med at nåleventil på reg.er ok. Kunne tenk meg å vært til stede når denne skal fyres opp, hvilken topp er det på den?Er det "Skuddnes topp" med glødestift,eller må den fyres? Lykke til. :smiley:

Har laget nytt lær da det gamle var fullstendig i oppløsning. En gammel sko gjorde jobben :cool: Stempelet går lett opp og ned og bremses greit med ventilen.

Noen ide om hvor langt slaget på innspr.pumpen skal være, 3-4 eller 10mm eller??? På youtube ser det ut til å være bare en mm eller noe slikt på tomgang og det er vel godt nok for oss. Motoren skal bare være "lekemotor" på land.

Det er en Skudetopp på denne med både standardfyring og elektrisk glødespiral. Skal prøve å få film av oppstarten :cool:

• Barnevaksiner

[quote name='SveinHa' date=

Noen ide om hvor langt slaget på innspr.pumpen skal være, 3-4 eller 10mm eller???

Du kan sikkert la den stå som den er,den er vel ikke skrudd på siden den var i bruk sist,Bare gi den 2-3 slag på handpumpa før du slipper på luft,så regulerer du det etterhvert når du har fått den igang.Skulle den ta "ras" er det bare å holde pumpa nede til den roer seg.Hadde selv en 14hk Rap hvor det var et spjeld på veivluka for å stenge lufttilførsel itillfelle "ras" (Hvordan er det med stempelfjærene,er de løse,eller har du ikke hatt stempelet ute?):smiley:

Det meste har vært plukket på da ALT, bokstavlig talt alt, stod fast... Har ikke hatt stempelet ute men det en kan se inn i sylinderen gjennom startventil o.l. ser veldig bra ut, fett og fint og ikke rust :smiley:

• Barnevaksiner

[quote name='SveinHa' date=

Noen ide om hvor langt slaget på innspr.pumpen skal være, 3-4 eller 10mm eller???

Lengden på slaget avgjøres hvordan regulatoren står,hvis reg. er på full åpning,står hammeren rett ned og den gig max. diesel.Når du struper luftillførselen på reg. holdes reg. stempel igjen, og hammeren får en skrå vinkel,og gir et kortere slag på pumpa,og dermed mindre diesel.Så ikke tenk så mye på det med innstilling innspr.Det viktigste er å få den igang,for så å justere underveis. (Er det på nord Karmøy du holder til? ) :smiley:

Holder til på Nord-Karmøy ja (Storesund) og motoren står på Husøy. Skal gi et vink når der er start på gang (ikke min motor så det er andre som styrer denslags, jeg er bare "konsulent" siden jeg har fått liv i en semidiesel som hadde stått under vann for lenge siden :lol: ).

• Barnevaksiner

Har stått der inntil for et par uker siden...

• Barnevaksiner

Hadde 24 Rap i Risørskøyte fra 1930 reketråler i 1980 0g noen år, mange fine og ufine opplevelser med den. Husker ikke hvordan instillingene var.

For ikke å få bommstart, varme toppen godt opp, blanding av disel og trykkluft fra starttanken pumpet opp av sylindertrykket.

Etter hvert satte jeg inn en glødetrå og brukte batteri. det var viktig å stille sylinderen en del forbi toppen. Spissinga måtte stå på spredning et par trykk på pumpa. Full åpning på ventilen fra trykktanken en liten stund og de var spennende om alt måtte gjøres om igjen.

Spiden husker jeg ikke hvor mye den skulle stilles tror de var nesten full og regulere ned med en gang. Halparten av startene gikk den feil vei. Mens den gikk kjørte jeg ned turtallet så langt at den ikke stoppet ga to kvikke trykk på pumpa rett før sylinderen var på topp da snudde motoren dreieretning hvis jeg var litt heldig.

Dreieretning viktig for smøring av veiven som hadde et rør som slurpet olje opp av bunntroa. Alt dette vet du sikkert men bare spør om jeg kan hjelpe med noe.

Det er noe med å sitte ved siden av en sånn motor og føle roen med suget av luft som største støy.

Jeg solgte min motor med trålevinsjen til Mandal Bymuseum hvor den nå står.

Hva med starttrykket? Har prøvd med 6 bar og en litt lang slange men det virker veldig slapt. Mener å huske at 10-12 bar er mer passende. Noen som vet?

Ser også at regulatorfjøren virker veldig slapp, den klarer ikke å dra ned regulatorstempelet. Tror vi må pusse av litt på læret slik at den nesten slarker i sylinderen.

• Barnevaksiner

Vet ikke hvordan det er på rap,men en sabb jeg hadde var følsom på dette med balansen mellom fjæra og tregheten i regulator.Var læret i regulator for tørt økte turtallet på tomgang.Ga den litt olje i luftehullet og så var den fin igjen.Var fjæra slakk ble det for korte og upresise pumpeslag hvis jeg ikke husker helt feil.Husker det var en del bry å finne det rette forholdet,for den kan bli for stram også.

Det beste er å ikke røre innstilningene før motoren er kjørt noe , den starter nok lett uten noen justeringer .

Det viktigste er å stille spissen slik att diesel strålen spredes max og ikke går rett på stemplet og att glødepluggen glødes godt nok slik att motoren ikke pumpes full av diesel før den starter.

Det er lurt å ha litt smørolje innpå sylideren første gangen den startes , da blir det god kompresjon.

Det er ei lita fjær med ei kule (tillbakeslagsventil) bak pumpa i dieseltilførselen , det er viktig att denne er i orden , mener det også er en slik tillbakeslagsventil der dieselen sprutes inni motoren og det er skjelden det er andre feil enn att disse ikke virker.

Ønsker meg en slik eller lingnende motor for å ha stående i hagen som kan startes opp og lyden kan nytes i flotte sommerkvelder.

På Hundvaag I sin Wichmann er det ihvertfall mer trykk enn 6bar. Men dette er jo en større maskin på 50hk.

Jeg vet derimot at Tungenes motorgruppe bruker vanlig 220v luftkompressor til og starte noen av motorene. Men som nevnt ovenfor er det nok lurt med litt dim. på slangen slik at du får mye luft i det lille sekundet startventilen åpnes.

Og Svein husk film av oppstarten da! :wink:

Tilsvarende motor, litt å kose seg med før vi får start på vår:

Bare slapp av, Sleipner93, skal nok få litt film av starten.

• Barnevaksiner

Er litt i tvil om motoren heiter RAP. Kan dette dukomenterast? Opphavet var eit firma i Oslo som heitte RAP. Vidare kan ein lese: Selskapet ble registrert i handelsregisteret i Kristiania under det ærverdige navnet ”Aktieselskapet Motoren Rapp”, 17. april 1907. Seinare vart fabrikken flytta til nordnorge. I alle fiskebåtregistreringar eg har sett, der denne motoren er nemt, heiter motoren Rapp. Om nokon kan dukumentere noko anna, så kom igjen.

Rap_brosjyre01_s01_img03_A.jpg

Rap_brosjyre02_s01_img03.jpg

• Barnevaksiner
Om nokon kan dukumentere noko anna, så kom igjen.

Har en bok hjemme om slike motorer. Mener å huske at det stod at disse motorene skiftet navn fra Rap til Rapp en gang i tiden, i forbindelse med skifte av eiere elller noe slikt. Kan sjekke når jeg kommer hjem...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg fylte tanken ofte fra en dykkerflaske for å få litt høyere trykk, mener å huske 9 bar men noe usikkert manometer , var også usikker på den store orginaltanken trykkprøving osv var ikke tatt.

Men som det er nevnt dimensjonen på røropplegget må være stort nok til fylle sylinderen raskt når stempelet er på vei ned, og lukkes hurtiig før stempelet er på vei opp igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...