Jump to content

Innstilling av innsprøytning og start av 24hk RAP.


SveinHa

Recommended Posts

Hva med starttrykket? Har prøvd med 6 bar og en litt lang slange men det virker veldig slapt. Mener å huske at 10-12 bar er mer passende. Noen som vet?

Ser også at regulatorfjøren virker veldig slapp, den klarer ikke å dra ned regulatorstempelet. Tror vi må pusse av litt på læret slik at den nesten slarker i sylinderen.

 

Hvis noen vet burde det kanskje være produsenten og nettverket rundt ham

http://www.gmms.no/?id=42&title=rapp og http://www.rappmarine.com/

Holder til i Bodø og produserer pr. dato kraftblokker etc.

De har kanskje gammel dokumentasjon liggende.

 

Starteluften blir jo ladet av trykket i sylinderen (på sakte), som derfor gir en indikasjon, trolig noe mer enn vanlig arbeidslufttrykk.

 

Iflg. teorien om tennforsinkelse bør innsprøytningen begynne noen få grader før ØD, dersom plungeren begynner returen idet stempelet er på topp er en ikke langt vekke. Finstillingen går vel mye på hørsel og følelse, samt oljeforbruk - det finns trolig ikke overettmerker å gå etter.

 

Skinnet i regulatoren skal være mykt (og tett), bløtes med olje. Men oversiden skal også ha opning til atmosfærisk trykk (på full fart) - lukkes denne oppstår vakuum på oversiden, slaget trekkes lengre ut på pumpearmen og reduserer pådraget.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Ganske sikkert riktig det pelle parafin skriver om innstilling av pumpa.Når den loddrette skrua skrus nedover mot pumpehendel blir det tidligere tenning.Hvis dette gjøres blir det mer diesel som man kompanserer ved å skrue inn den vannrette skrua som da gir kortere pumpeslag og mindre diesel.Men når dette skal skje i forhold til ØD har jeg ikke peiling på.En måte å sjekke regulator og fjær på før oppstart kan gjøres slik:Drei motor til regulatorstempel står i nedre stilling.Trykk pumpa helt ned og hold den der med ei hånd.Sett regulator på fullt og trekk hammeren mot deg slik at regulatorstempel går opp.Slipp hammeren,og denne skal retunere til loddrett stilling kontant.Sett regulator på sakte fart,gjør det samme,og nå skal hammeren gå langsomt til loddrett stilling.Går den hurtig i loddrett stilling nå også, er fjæra for stram eller regulator holder ikke godt nok på vakuum.Likte veldig godt filmen som var lagt ut,men mine datahøytalere gir ikke den store opplevelsen.Ser frem til din film.På dine trakter vanker det vel en Amandapris.

Link to post
Share on other sites

Som tidligere nevnt hadde jeg en 14 hk, på denne sto det : RAP KRISTIANIA på veivluka. :rolleyes:

 

Da har jeg sjekket "Den store Klokeboken", og den stadfester at motorene skiftet navn fra Rap til Rapp i 1931! Så din 14hk må da være fra 1930 eller før...

 

Det betyr at hvis motoren SveinHa holder på med er fra 1930, skal den hete Rap med en p...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Det betyr at hvis motoren SveinHa holder på med er fra 1930, skal den hete Rap med en p...
Stemmer nok det, der står "Rap" på skiltet på denne.

 

Har gjort noen startforsøk i dag men ikke den helt store suksessen. Dvs. det ser ganske lovende ut men vi fikk ikke start, kun enkelttenninger og en del røyk og flammer. Brukte nok 8-10 kg propan for å få litt lunk i hele motoren og til gløding. Etter et par timer var motoren såpass løs at videokameraet kunne slås på så jeg har en drøy halvtime med opptak av startforsøkene.

 

Brukte både propan og elektrisk gløding. Hadde en smule trøbbel med å få tenning med dekompresjonsventilen åpen, der skal jo blåse nokså hissig ut der når glødingen er varm nok og en tar en manuell innsprøytning. Skjønner ikke helt hvorfor den bare blåste skikkelig ut en skjelden gang...

 

Det største problemet er nok at vi bare har 6.5 bar starttrykk og en slange som er litt for lang og tynn. Skal få liv i en gammel starttank og få trykket opp i et stykke over 10 bar til neste forsøk.

 

Her kommer drøye 9 minutt med "ikke-start" :wink: Ble i alle fall litt smell, flammer og røyk og det passer jo godt i dag :fireworks1:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da går an å få 'an i gang, konkluderte karane på denne videoen. Derom er eg enig, men eg har ei anna meining om kva som skal til. For meg ser det ut som der var nok av varme og luft til starting, men med det som var sagt at "ho smell ein gong og so snur ho" so er innsprøytinga, og dermed tenningstidspunktet fullstendig i ulage. Kva som må gjerast, veit eg ikkje, men eg meiner bestent at det er i dette området at feilen er.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Har gjort noen startforsøk i dag men ikke den helt store suksessen. Dvs. det ser ganske lovende ut men vi fikk ikke start, kun enkelttenninger og en del røyk og flammer.

:newyearsign:

Umiddelbar reaksjon:

For tidlig tenning - den tenner før topp og snur derved gangretningen. Siden den kan startes i begge gangretninger blir den stående å ”vugge” mellom ØD.

 

Prøv å skrue opp ”kilen” som slår ned brennstoffpumpearmen slik at her blir (større) opning, det vil gi senere tenning.

 

Er også enig i at den bør kunne starte med den varme og luft som brukes, den er ikke større enn at når den er ”skarpstilt” skal den tross alt kunne startes med foten på svinghjulstappen. Og etter første tenningen skal den gå av seg selv.

 

Er det senere en mulighet for å montere en papirindikator og få tatt et trekkdiagram vil en kunne se/justere tenningstidspunket nøyaktig. Dersom maksimaltrykket vites/kan måles kan en også skru opp/ned tenningen til dette inntrer – ellers blir det vel ”fingerspitzgefühl”.

 

Skru også under 4 x 4 på tvers - eller bruk vernesko - når den hiver i gang (ikke minst hvis den skulle "ta ut" på uforbrent sot og smøreolje).

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Utgangspunktet for denne tråden var akkurat tenningsinnstilling. Det eneste jeg vet som kan påvirke tenningstidspunktet et denne skruen her (innringet):

rapp24reg1aa.jpg

Ingenting annet som jeg ser har påvirkning på tenningstidspunktet er rørt. Vi prøvde litt forskjellige innstillinger uten at vi så noen forskjell. Prøvde å starte begge veier ned nøyaktig samme resultat.

 

Den sekvensen der den står og vugger er med startventilen åpen, den går ikke av seg selv der...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det største problemet er nok at vi bare har 6.5 bar starttrykk og en slange som er litt for lang og tynn. Skal få liv i en gammel starttank og få trykket opp i et stykke over 10 bar til neste forsøk.

 

Det var jo et forsøk,ser ut for meg som det var lite trykk som du sier.Skal ta en tur bort å se på "malmklumpen" idag. Syntes du pumpet godt i den,pass på så den ikke stikker av når den starter,har selv opplevd disse "beista" når de tar "ras"og det er ikke småtteri Denne starttanken du nevner er selvfølgelig trykktestet. :fireworks2:

Link to post
Share on other sites

Det med tenninga tror jeg du skal glemme foreløbig,(når stempelet er på topp skal hele innspr. være avsluttet.Det som er viktig er at spissen (dysa) står rett,den må være vridd slik at stråla knuses av "spjeldet" og ledes mot fyrpluggen/glødespiral, hvis ikke går stråla rett ned på stempeltopp (slik den skal under full fart)da får du ikke start på den. :fireworks2:

Link to post
Share on other sites

Ingenting annet som jeg ser har påvirkning på tenningstidspunktet er rørt. Vi prøvde litt forskjellige innstillinger uten at vi så noen forskjell. Prøvde å starte begge veier ned nøyaktig samme resultat.

 

Det er samme sak/skrue vi så langt har snakket om.

 

Men vær også obs. på at det ser ut som en enkel trykkpumpe (har aldri en åpnet slik), det er ikke Bosch med avskjæring ved rotasjon av plungeren.

Det betyr at levering som vanlig begynner når plunger lukker for inn-hullet. Men mengderegulering må da nødvendigvis kun skje ved regulering av plungerens slaglende.

 

Dette virker også inn på tenningstidspunktet.

Dersom den andre (still)skruen åpnes vil en få større frigang mellom plunger/hendel, innhullet stenges av noe senere og tenningen følgelig senkes.

Skrues plungeren for langt inn, nesten dekker inn-hullet, vil levering skje omtrent prompt og tenningen økes.

 

En kan derfor også si at oppteitet hendel/plunger gir maksimalt olje (og ytelse), med større frigang senkes ytelsen, jfr. ”doble hestekrefter” 5-9, 6-12 osv. Begge stlillemulighetene må nok "samkjøres".

Bare det at den tenner en gang og forandrer dreieretning antyder at den ikke er over topp idet tenningen skjer.

 

Men som nevnt, sprederen må også stå riktig, dog har den mer med tennvillighet av brennstoffet å gjøre, finknust støv tenner lettere.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
Share on other sites

Syntes du pumpet godt i den,pass på så den ikke stikker av når den starter...
Er obs. på det men når vi propanfyrte dampet dieselen i de siste 15 cm av dyserøret bort og dette må erstattes før start. Skal lage et varmeskjold slik at dette unngås. Denne dieselen havner jo i forbrenningsrommet så der kan jo bli en liten overraskelse når den fyrer skikkelig i gang...
Det som er viktig er at spissen (dysa) står rett,den må være vridd slik at stråla knuses av "spjeldet" og ledes mot fyrpluggen/glødespiral,
Har hatt dysen ute og sjekket at spjeldet står riktig, håndtakene på toppen stod helt feil i forhold til spjeldet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Men vær også obs. på at det ser ut som en enkel trykkpumpe (har aldri en åpnet slik), det er ikke Bosch med avskjæring ved rotasjon av plungeren.

Det betyr at levering som vanlig begynner når plunger lukker for inn-hullet. Men mengderegulering må da nødvendigvis kun skje ved regulering av plungerens slaglende.

Nå var jeg ikke så mye borti pumpen da den ble "mørnet opp" men mener der kun var stempel og 2 ventiler, ikke noe "inn-hull" å lukke for.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er riktig som pelle parafin skriver at pumpa skal være avsluttet når stempel er i ØD må vel denne eksenterskiva stå 180 grader i forhold til stempel.Er der ingen merker å gå etter går det vel å ta av dyseholderen,sette en tommestokk ned på stempel og finne ØD når dybden er minst.Da skal pumpa samtidig være i sin nederste stilling.Da vil pumpinga avslutte samme hvordan de to justeringsskruene står.De kan bare påvirke tidlig/sein tenning og mengde.Nå aner jeg ikke hvordan denne eksenterskiva skal stå,men det er vel lite trolig at det skulle være behov for justering heller.Kom til å tenke på luft til sylinderen.Mener det var en stor gummilapp på sabben som skulle bevege seg rett innenfor luftinntaket,men godt mulig jeg tar feil.Hadde aldri dette oppe så jeg er slett ikke sikker.Kan det være noe her??Uansett,lykke til med prosjektet. Jeg får rigge til saund raund anlegget til neste film.Det så litt skummelt ut.Blir det 18 års grense? :fireworks2:

Link to post
Share on other sites

Mener det var en stor gummilapp på sabben som skulle bevege seg rett innenfor luftinntaket,men godt mulig jeg tar feil.Hadde aldri dette oppe så jeg er slett ikke sikker.Kan det være noe her??Uansett,lykke til med prosjektet. Jeg får rigge til saund raund anlegget til neste film.Det så litt skummelt ut.Blir det 18 års grense? :fireworks2:
Stemmer det med gummilappen på enkelte motorer,den tettet luftinntaket i veivluka når stempelet gikk ned,hvor det dannet seg et overtrykk i veivhuset til å blåse eksosen ut når stempelet paserte eksoskanaler,noen motorer hadde en fjæbelastet ventil.Veldig enkle saker dette her,men det virket.
Link to post
Share on other sites

Etter det eg kan sjå på filmen, så er det spissen som ikkje er rett innstilt. Som ein tidlegare i tråen har vore inne på skal spissen stå i den stilling at det ikkje vert stråle, men dusj som treff glødestykket eller glødesiralen. På ein type spiss er det ein nåleventil, som skal vere nesten stengt, på andre (sabb) skal spissen stå i ein spesiell posisjon. Når motoren blir varm "opnar" ein spissen gradvis, men på tomgang (sakte) kan den vere "stengt" heile tida. Litt ulkt frå motor til motor.

Link to post
Share on other sites

...så er det spissen som ikkje er rett innstilt.
Håndtakene på spissen stod "på halv åtte" men er snudd slik at de viser retningen til spredeskjoldet. Når håndtakene står mot dieselrøret er det full spredning.

 

To ting som jeg tror er vesentlige å finne ut av:

  1. Hvorfor blåser det ikke ut av dekompresjonsventilen ved manuell innsprøytning?
  2. Ventilblokken i veivhuset på ene siden har vi ikke fått av da eksospotten er i veien. Vet ikke tilstanden der og en lekkasje kan gi veldig lite spyleluft. Den andre ventilblokken har 5 operative ventiler og en blokkert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Står handtaket og spredeskjoldet i same retning, skal hadtaket stå mot glødespiralen og då vil det komme gass ut lufteventilen, når stempelet er oppe og ein pumpar inn diesel. Dersom det er stor lekkasje på innsuget, kan det sjekkat ved å tette eksosrøret og sende inn luft mens stempelet er nede.

Link to post
Share on other sites

SveinHa jeg har et lite forslag til deg. På Engøyholmen Kystkultursenter er det en kar som heter Torstein (vet ikke om du kjenner til ham). Han er ihvertfall en kløpper på semidiesler. Og at han vet mye om denne 24hk Rap vet jeg for en slik har han nemlig ombord i skøyta si Ingrid. Han vil du garantert får hjelp av.

 

Det var forøvrig han som vant prisen på Havnedagene med "Beste semidiesel" ! :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nytt forsøk i dag. Ble litt mer spektakulært enn vi satte pris på...

Den elektriske glødepluggen takket for seg med kortslutning i holderen. Propanbrennerene var litt i slappeste laget i vinden i dag så vi kjørte på med autogenbrenner og fikk fin lyserød farge i pluggen. Det gjorde susen. Fikk et tips om at der skulle være olje i sumpen for smøring av veivlageret og fylte på såpass at pick-up røret til lageret akkurat tok nedi men det viste seg å være i meste laget da motoren gikk utelukkende på smøreolje. Jeg hang over regulatoren under hele rideturen og jeg er helt sikker på at den ikke fikk en dråpe diesel før den begynte å roe seg ned. Når den først roet seg stoppet den rimelig kjapt så vi har nok et innsprøytningsproblem, luftlekkeasje, lekk tilbakeslagsventiler eller noe slikt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Duverden, det er noe av det mer heftige jeg har sett. Neste gang får du holde SJA (Sikker Jobb Analyse), som er så populært nå for tiden.

 

Story: Den gangen jeg var tenåring, tidlig på 60-tallet, var det populært å hente skøyter vest/nordpå og ta dem til Oslo for å konvertere til lystbåt. Stort sett var kunnskapen om disse totakterene mangelfull. Gamle-Fritjof (sjef på Killingen Slip og Baatbyggeri) fortalte med stor lystighet om en som skulle fyre opp en slik motor inne på Karenslyst. Det var ikke olje i bunnpannen, så han plasket innpå 20 liter. Motoren tok av, slik som din. Imidlertid, da den kom opp i rundt 10 000 rpm., røyk veivakslingen. 1,5 tonn svinghjul kom rasende ut gjennom skutesiden og skøya sakk som en stein. Gamle-Fritjof lo så tårene trillet hver gang han utbroderte denne historien, uten tegn til medlidenhet med stakkaren som eide vraket.

Link to post
Share on other sites

Ja-det var en heftig videosnutt, men håndfaste karer reddet situasjonen!

Opplevde at min 12HK "tok ras" mens jeg lå ved kaia og fylte diesel.

Fikk omsider foten på oljepumpa og pressa ned, men den raste med

omdreiniger som en flymotor i enda noen minutter(føltes det som!)

Da alt stilnet kikka bryggemannen forsiktig over kaikanten og utbrøt:

Å takk og lov---trudd itj de va liv igjen nedi der!

Alt av verktøy o. l. lå i kjølen og to bunnbolter var røket, ellers berga vi bra.

Men ny starting var som på første videoen din Svein. Viste seg at dysa/spissen

var tett(!?)

og ute av stilling, som baatmann skriver om ovenfor. Viktig at dieseldusjen

treffer spjeldet der inne riktig. Bytta spiss og

satte den i rett stilling, så var alt i orden igjen.

Årsaken viste seg å være læret i luftregulatoren som var løsna, så gamla fikk full innsprøyting.

Kom med mer spennende saker om gamle RAP!

Bedre enn musikkvideo.

Lykke til videre! :smash:

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...