Jump to content

Innstilling av innsprøytning og start av 24hk RAP.

SveinHa

Recommended Posts

det første man blir blind på er øynene sies det!!! såg denne tråden for første gang i dag... skikkelig kjekt at noen tar tak i slike gamle beist og fikser dei opp slik at vi som bare har hørt om disse får se og høre dei. på min arb plass er det en gjeng som har resturert en gammal bolinder 2cyl som vi avogtil får gleden av å se og høre på. denne typen lyd som disse motorene lager er jo musikk langs kysten. 10 sabben min med tørr eksos blir bare smågutten hær... blir motoren å se på havnedagene i haugesund eller fiskeridagene i åkra?

Redigert av salti (see edit history)

Denne motoren havner nok om en tid på Litle Kvartnesholmen

Bolinderen du nevner har jeg filmet en gang

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Er litt i tvil om motoren heiter RAP. Kan dette dukomenterast? Opphavet var eit firma i Oslo som heitte RAP. Vidare kan ein lese: Selskapet ble registrert i handelsregisteret i Kristiania under det ærverdige navnet ”Aktieselskapet Motoren Rapp”, 17. april 1907. Seinare vart fabrikken flytta til nordnorge. I alle fiskebåtregistreringar eg har sett, der denne motoren er nemt, heiter motoren Rapp. Om nokon kan dukumentere noko anna, så kom igjen.

Tråden er kanskje litt alderstynget, men likevel.... Sveitseren Ferdinand Münz kom til Gøteborg og jobbet som mekaniker på et veveri, men begynte i fritiden å lage sin egen 4-takt bensinmotor etter å ha sett en motor på en utstilling. Så bygde han en 2-takt glødehodemotor, flyttet til Kristiania og etablertet i 1907 A/S Motoren Rap i leide lokaler i Malmøgaten 5. I 1924 ble motoren Rap, som den første motor, testet i Laboratorium for oljemotorer på NTH. Det er Reinhold Lutz, en tysker som var professor ved "oljemotorlaboratoriet" fra NTH startet sin virksomhet og frem til 1937, som har undertegnet den.

Etter testingen ble motoren installert i en båt som kjørte helt oppover til Harstad. Underveis solgte de alle motorer de hadde på lager, og tok opp bestilling for fremtidige leveranser. Dette skjedde ennå mens "markedsføring" var et fremmedord i Norge. I 1931 ble motoren omdøpt til Rapp. Da produksjonen ble flyttet til Bodø i 1977, endret fabrikken navn til Rapp Hydema.

Dette var en kortversjon angående overgangen Rap/Rapp. Dessverre så kan jeg ikke hjelpe med data for grunninnstilling av innsprøytningen. (Snakk om OT!).

For den som vil utvide sin horisont på gamle motorer kan boken "Gammelmotoren" av Valdemar Steiro anbefales.

Enig. Jeg har både nr. I og II.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...