Jump to content

Innstilling av innsprøytning og start av 24hk RAP.

SveinHa

Recommended Posts

Der er en tråd som fortiden heter:Hva slags musikk har du i båten.Denne filmen må vel være en av de bedre kandidater.Men jeg gir bare terningkast 5.Jeg synes slutten var veldig trist og stikkflammen som var med i Rapp 1 er nå borte.Håper Rapp 3 får en happy ending.Skulle jeg gi noen råd må det være en finjustering av tomgangen. :lol: Stå på,den kan ikke være langt unna. :flag:

Nytt forsøk i dag. Ble litt mer spektakulært enn vi satte pris på...

Se det,den kom til slutt.Så ut for at den ville ta seg en tur.Har du sjekket ventilen i diesel pumpa,det kan hende det ligger litt smuss der,så den ikke holder tett.Det er jo veldig enkle ventiler dette,skru den opp å se at den er ok.det kan være rust og div.siden den har stått så lenge.Lykke til videre.Tror du får de ventilene hos Bauer,de samme som lagde smøreapp.

Joda, vi finner ut av det. Som nevnt ble det litt for mye olje i veivhuset og det medførte rusingen. Jeg blokkerte regulatoren under hele rusingen og hadde ikke dieseltilførselen blitt stengt underveis hadde nok motoren fortsatt å gå til slutt. Den hadde jo 10-15 omdreininger på normalt vis før den døde helt. Det ene luftinntaket hadde vi på forhånd blokkert og det andre la vi en kjeledress i (viser på filmen) og hadde vi ikke gjort det ville nok turtallet nådd helt andre høyder...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Hei.

Eg har sett nokre gonger på denne siste videoen, og uten at eg er sikker, so sit eg att med inntrykk av at motoren starta feil vei, då den satte i gang med å dansa halling. Det eg er redd for, er at om veivlageret har slikkar for å ta olje frå bunngryta, so gjekk motoren heile denne tida, og med denne utrasinga, uten at veivlageret fekk smurning. Slikkaren tar jo olje, berre på ein dreieretning, og i so fall kan det vera grunn til å sjå etter om veivlageret har tatt skade av dette.

Magne

Starttrykk på 6.5-7 bar ser ut til å være tilstrekkelig.

Dinamo: Jepp, du har helt rett, den startet feil vei etter å ha snudd 3 ganger og slik slikkeren er utformet så fikk nok ikke veivlageret smøring.

Den ene kanalen på Bauerapparatet går rett inn i forkant av bunnpannen. Noen som vet hvor denne oljen normalt skal ta veien? Om ikke overskuddsoljen tas hånd om på et eller annet vis vil den jo før eller siden følge med forbrenningsluften... Det er kanskje ikke noe problem til vanlig om en liten mengde olje slurpes inn i sylinderen men jeg kan lett se for meg at dette vil kunne medføre jevnlige "rusestarter". Mener Wichmann/Rubb har et rør der overskuddsoljen blåses tilbake til smøreapparatet. På denne motoren er der et en kran i hver ende av veivhuset som er forbundet med et rør men disse ser kun ut til å være avtapping (olje direkte i bunnvannet...).

Det er ikke planer om å sette denne i båt men derimot skal den shines opp og brukes til museumsformål på Litle Kvartnesholmen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
...så vi har nok et innsprøytningsproblem, luftlekkeasje, lekk tilbakeslagsventiler eller noe slikt...
Etter å ha sett videoen noen ganger så skjønte jeg hvorfor motoren stoppet. Ved tidspunkt 1:30 på videoen tar jeg venstre hånd og holder oppe regulatorstempelet og det gjør at motoren ikke får en dråpe diesel. Jeg holder stempelet inne hele tiden og ender opp med en lettere most lillefinger (bare litt skinnlaus og mørbanket, ikke noe alvorlig). Ved 1:40 lukkes SB luftinntak. BB inntak var på forhånd blokkert men viste seg i ettertid å mangle en pakning så der var en 20 cm lang og 2 mm bred sprekk som motoren fikk luft gjennom. Nedstrupingen av lufttilførselen var nok det som berget oss fra en skikkelig rusing. 2:17 blir dieseltilførselen stengt (liten rustfri tank på søyle) da de andre ikke visste at jeg hadde blokkert innsprøytningen eller i alle fall ikke var sikre på det. Da motoren roer seg ned ved 2:50 slipper jeg løs regulatorstempelet og den går normalt i snaut 15 sekund før den stopper grunnet for lite diesel.

Har gått gjennom lydsporet fra videoen og beregnet at vi var oppe i ca 600 rpm og det er ikke så ille med tanke på at spesifisert turtall er 425-450. Det føltes nok en del raskere...

Selv om det var den stengte dieselkranen som gjorde at motoren stoppet så har vi nok et innsprøytningproblem likevel. Pumpehåndtaket gir ikke den rette feelingen og der skal også være en tydelig lyd fra dysen. Får gå gjennom de få komponentene der en gang til før neste start.

• Barnevaksiner

Hvis du skal av med dysa igjen kunne du prøvd å se på dusjen.Tenkte om det kunne være en ide å slå forsiktig på pumpehåntaket med en hammer.Da får du vel en pumpebevegelse som er omtrent som når motoren går,og studert hvordan dysestråla så ut da.Har aldri gjort dette selv,det er bare en tanke jeg fikk,så om dette er til noe hjelp er vel kanskje tvilsomt. :confused: Uansett,lykke til videre.

Dysen er av den typen med et spjeld som stilles foran strålen når den skal spre. Det er en ganske så massiv stråle som kommer helt til den treffer spjeldet og da sprer/støver den ganske bra ved manuell pumping.

• Barnevaksiner
Den ene kanalen på Bauerapparatet går rett inn i forkant av bunnpannen. Noen som vet hvor denne oljen normalt skal ta veien? Om ikke overskuddsoljen tas hånd om på et eller annet vis vil den jo før eller siden følge med forbrenningsluften...
Der er et par ventiler som er forbundet med et rør i for- og bakkant av veivhuset. Dette ser ut til å være en slags avtspping rett til bunnvannet... (røret på begge bilder er hver sin ende av samme rør)

rap24oljeventiler.jpg

• Barnevaksiner

John Giæver har skrevet fangsthistorier, deriblant ei som kalles "Støpjernsdjævelen"

Lang, og steike god, historie kort, det er 2 karer på ei fangsthytte som har en båt med en 2HK innenbords. Etter mye om og men krangler den ene seg på at de ikke skal ha motoren ute av båten gjennom vinteren.

Stor feil som gir fullstendig overhaling innendørs til våren viser det seg. Når motoren endelig er klar til prøvekjøring, innendørs oppstabla på ei margarinkasse, etter at begge har smurt både seg og motor utvendig og innvendig for å feire begivenheten.

Motoren tar styggelig laus og raserer hytta innvendig før den legg på dør og begår sjølmord mot en stein på tunet.

Der er et par ventiler som er forbundet med et rør i for- og bakkant av veivhuset.
STP-Forum har jeg fått greie på at de nevnte ventilene har med rammelagerkjøling å gjøre og at der ikke er noen avtapping av overskuddsolje i veivhuset. Blir der for mye olje vil den følge spyleluften og forbrennes men da i litt mindre mengder enn jeg opplevde...

• Barnevaksiner
  • 4 uker senere...

Rap-prosjektet er søndagskos og så langt har der ikke vært flere søndager med kosevær. Sitter her og ser på visningsstatistikken til den siste filmsnutten på YouTube. Passerte 5000 visninger i dag :cool: Fleste visninger her på berget er 120 på et døgn og det er jo ikke så verst. Det som imponerte mer var at i Finland var der noe over 1000 visninger på et enkelt døgn. Stort sett er der bare visninger i Norge, Finland, UK og Nord-Amerika.

• Barnevaksiner
  • 1 år senere...

Nærmer seg. Alt for mange andre prosjekter har gått foran men vi har en plan om ny start om ikke alt for lenge...

• Barnevaksiner

eksenterskive.jpg

Nå er det ei tid siden denne tråden startet, så du har kanskje funnet ut alt om innstilling av denne motoren. Likevel, for ei stund siden kom jeg over ei brukerhåndbok på nettet av en gammel motor. Husker ikke navn på den, da det egentlig ikke var det jeg var på leit etter.

Det jeg la merke til var at det her var mulig og justere eksenterskiva. Justeringen var ment brukt for og tilpasse motoren for det den skulle brukes til. Fraktebåt = mye på full fart. Fiske = blandet turtall osv. Prøvde å tegne dette slik det så ut. Hvis justering skulle foretas, skulle skruen tas helt ut, og flyttes til det hullet man ønsket for så og dreie skiven til skruen entret i aksling. Noen få graders endring altså. Du forstår sikkert dette av tegningen.

Om du har dette på din motor vet jeg ikke. Kanskje staget som er festet til eksenteret skjuler skruen. Det har kanskje ikke noen betydning heller siden den bare skal brukes til søndagskos.

Lykke til videre :flag:

• 10 måneder senere...

Har omsider dillet oss til en ny start, gikk bedre denne gang :cheers:

• Barnevaksiner

Hehe, endelig, har sett rusestarten deres mange ganger og jeg har sett frem til at dere fikk den til, ser at HMS`en var i høysetet denne gang med personlig verneutstyr og brannslokker (kvelestoff??) Den forsto nok at Dere hadde seriøse hensikter og så ingen annen utvei enn å tøffe pent i gang! Elegant korrigering av feil rotasjonsretning også!! Flott lyd! det er jo det disse maskinene er best til, å lage lyd altså!! :thumbsup:

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

• 2 uker senere...

Nå begynner det å ta en smule av: Rappevideo #2 ("Rideturen") har hatt over 150.000 visninger og er vist på riksdekkende TV i Japan (Fuji TV Network) som en del av morgensendingen "Tokudane"... "Big in Japan" eller hva :cool::lol: :lol:

• Barnevaksiner

Ja, nå er det rett før jeg sier opp jobben og satser på rapping på full tid :tongue:

Motorvideoer som der legges musikk på er det absolutt mest idiotiske jeg vet om men den der var jo litt tøff da :lol:

• Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...