Jump to content

Bunnvann i trebåt om vinteren


Storø RC 34

Recommended Posts

Ja, få det ut! Ellers så kan det fryse og sprekke opp for deg! Har akkurat byttet flere bord i båten min. Forrige eier dekket ikke til båten på vinteren så regnvann og snø ble liggende.

Link to post
Share on other sites

usj..., da må jeg til med støv/vannsuger om jeg er så heldig at det som har fryst tiner

Har allerede hatt i frostvæske, men var for sent ute..., bare håper det tinte litt i forrige uke..

 

 

Takk for svar

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post
Share on other sites

Et hvert ekstra hull under vannlinjen er en potensiell lekkasje. Jeg ville ikke borret hull i min båt. Har trebåt uten bunnplugg og savner ikke bunnpluggen. Har du tilgang på strøm ville jeg forsøkt metoden til osa. Ikke overdriv med for sterk varme og for lang tid.

 

Du kan oså prøve med en pumpe av denne typen for å suge opp siste rest med vann. Noen cm med slange i enden gjør det enklere å komme til trange stader.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

"En båt er laget for å flyte, ikke sekke"

 

Du skal jo ha i pluggen når båten er på vannet da! :diving::lol:

 

"Et hvert ekstra hull under vannlinjen er en potensiell lekkasje"

 

Det er klart! får man ut vannet lett på andre måter, så er det jo bra! :yesnod: Men hvis det er problematisk å få ut vannet, så er det bedre med et hull, enn att bordene frostsprenger og båten aldri blir tett. Alle tresnekker jeg har vært borte i har hatt bunnplugg, og jeg har aldri hørt eller opplevd noen problem med dette!

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Pelle Parafin. Bunnplugg i en trebåt er ingen problem. Trepluggen lages konisk og slås inn før du sjøsetter. Den vil nok ikke falle ut da vanntrykket vil presse den innover. Og innover kommer den ikke siden den er konisk. Skal du være helt sikker kan du også slå en blylappe over.

 

Frostvæske ville ikke jeg hatt i bunnen av min trebåt. Da ville jeg heller hatt grovsalt. Er nok mye bedre for treet med salt enn frostvæske! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...