Storø RC 34 Startet 8.Desember.2008 Del på Facebook Startet 8.Desember.2008 Hei! Jeg har ikke fått ut alt bunnvannet i min Storø34 før vinteropplag, og lurer derfor på om dette representerer noen fare med tanke på at vannet skal fryse etc. Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
Worry II Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Kan du ikke bare helle på litt konsentrert frostvæske ? Så slipper du å tenke på at det skal fryse ihvertfall ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ikke helt bra, fordi treverket skal egentlig tørke ut litt før frosten setter inn. Jeg ville heller strødd grov salt i bunnen enn frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ja, få det ut! Ellers så kan det fryse og sprekke opp for deg! Har akkurat byttet flere bord i båten min. Forrige eier dekket ikke til båten på vinteren så regnvann og snø ble liggende. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Storø RC 34 Svart 8.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 usj..., da må jeg til med støv/vannsuger om jeg er så heldig at det som har fryst tiner Har allerede hatt i frostvæske, men var for sent ute..., bare håper det tinte litt i forrige uke.. Takk for svar Sitér dette innlegget Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat Link to post
osa Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 har brukt følgende metode de siste åra: -pumpe ut det meste -2.3 bleier suger opp resten av fritt vann -et døgn (eller to) med skotørker... TØRT! Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Det finnes vel bunnplugg i båten,hvis ikke,bor hull,det er jo en trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ja men ikke hvilken som helst trebåt, det er en Storø. Ville prøvd andre metoder først hvis en absolutt vil ha ut alt vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Hvorfor kan ikke Storø ha bunnplugg? Det er i hvertfall veldig praktisk. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Ja men ikke hvilken som helst trebåt, det er en Storø. Går det ikke an å borre i en "STORØ" eller hva er det som er så spesielt med den?Det går jo ann i alle andre trebåter. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Et hvert ekstra hull under vannlinjen er en potensiell lekkasje. Jeg ville ikke borret hull i min båt. Har trebåt uten bunnplugg og savner ikke bunnpluggen. Har du tilgang på strøm ville jeg forsøkt metoden til osa. Ikke overdriv med for sterk varme og for lang tid. Du kan oså prøve med en pumpe av denne typen for å suge opp siste rest med vann. Noen cm med slange i enden gjør det enklere å komme til trange stader. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hansi Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Hvorfor kan ikke Storø ha bunnplugg? Det er i hvertfall veldig praktisk. En båt er laget for å flyte, ikke sekke. Er vel en god årsak til at det produseres lensepumper, ikke ? Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 "En båt er laget for å flyte, ikke sekke" Du skal jo ha i pluggen når båten er på vannet da! "Et hvert ekstra hull under vannlinjen er en potensiell lekkasje" Det er klart! får man ut vannet lett på andre måter, så er det jo bra! Men hvis det er problematisk å få ut vannet, så er det bedre med et hull, enn att bordene frostsprenger og båten aldri blir tett. Alle tresnekker jeg har vært borte i har hatt bunnplugg, og jeg har aldri hørt eller opplevd noen problem med dette! Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Pelle Parafin Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 En båt er laget for å flyte, ikke sekke. Er vel en god årsak til at det produseres lensepumper, ikke ? Dette er det dummeste jeg har hørt Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 8.Desember.2008 Del på Facebook Svart 8.Desember.2008 Helt enig med Pelle Parafin. Bunnplugg i en trebåt er ingen problem. Trepluggen lages konisk og slås inn før du sjøsetter. Den vil nok ikke falle ut da vanntrykket vil presse den innover. Og innover kommer den ikke siden den er konisk. Skal du være helt sikker kan du også slå en blylappe over. Frostvæske ville ikke jeg hatt i bunnen av min trebåt. Da ville jeg heller hatt grovsalt. Er nok mye bedre for treet med salt enn frostvæske! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.