Jump to content

Ledning i "marine" kvalitet, hvor kan det skaffes?

Cerveza

Recommended Posts

Har planer om å restaurere en del av det elektriske anlegget ombord i vinter og i den forbindelse er jeg på jakt etter riktig priset, fortinnet (mangetrådet) ledning .

Har noen tips om butikker / levrandører som selger kurante ledninger til "riktig" pris. Trenger både 1,5mm2, 2,5mm2 og batterikabler.

Kvifor skal kabelen vera fortinna då ? I "gamle dagar" var kabel og ledningar isolert med gummi, og der måtte ledaren fortinnast. Dette på grunn av ein reaksjon mellom kobber og gummi, noko som kobberet tapte. Men med plastisolerte kabler og ledninger som vi har i dag, kan eg ikkje sjå at du treng fortinna kobber.

Magne

Elfa har ikke så stort som 1.5 og oppover

Hva med denne da fra Elfa? "Halogenfri, flexibel kopplingstråd med mycket goda elektriska och mekaniska egenskaper. Brett temperaturområde samt hög tålighet mot oljor, ozon, hydrolys och mekanisk påverkan." Og den fåes fra 0,25mm2 til 16mm2. Etter bildet ser den da ut til å ha fortinnede enkeltkordeler?

13bfa6a0-79de-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ved en eventuell brann i båten, er det faktum at ledningene ikke er halogenfrie min aller minste bekymring.

Med skottbekledning, skumplast, annen plast, maling, tepper, topcoat, polyester, slanger, diesel osv veldig mye mer bekymringsfullt. En ledning fra eller til spiller fint liten rolle etter mitt syn. Helt enig i Servicemannens syn på at halogenfri er best, men deler også synet om at man må ha mye penger for å spandere på ledninger som er både halogenfrie og da sikkert i kombinasjon med flammehemmende i samme slengen. Fortinnede kordeler er derimot alle enige i at er kjekt i et maritimt korrosivt miljø.

Hva med denne da fra Elfa? "Halogenfri, flexibel kopplingstråd med mycket goda elektriska och mekaniska egenskaper. Brett temperaturområde samt hög tålighet mot oljor, ozon, hydrolys och mekanisk påverkan." Og den fåes fra 0,25mm2 til 16mm2. Etter bildet ser den da ut til å ha fortinnede enkeltkordeler?

13bfa6a0-79de-11dc-9199-0019bbdf5d02.jpg

Lars H.

Jeg kikket også på den du viser til, det står dog ikke at den er fortinnet.

Tar en telefon og undersøker

Lagt til, da jeg fant datablad på denne.

Betyr dette at den er fortinnet; "Conductor : Stranded tin plated copper, according to IEC 228 cl.5" ?

Var på ferie i karibien i påska, havna midt i en svær havn der nede, der hadde de en båtutstyrsbutikk som het budget marine, der har de vertfall billig fortinnede kabler :lol:

Ga 2kr for en hel rull med 2,5mm2 kabel, de glømte og skrive antall meter i kassa, så jeg betalte kun for en meter......

Masse anna billig båtutstyr hadde de der også, fylte 2 kofferter + en ryggsekk!

Tenker de stirra rart på oss i butikken, der vi gikk med maritimkatalogen i den ene hånda, kalkulatoren i den andre og regna ut om det var billigere eller ikke :lol: