Cerveza Startet 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2008 Har planer om å restaurere en del av det elektriske anlegget ombord i vinter og i den forbindelse er jeg på jakt etter riktig priset, fortinnet (mangetrådet) ledning . Har noen tips om butikker / levrandører som selger kurante ledninger til "riktig" pris. Trenger både 1,5mm2, 2,5mm2 og batterikabler. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 maritim.no Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Har Elfa det tro? Jeg sitter og bestiller nå , men finner ikke noe fortinnet kabel Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Det brukes nokk ikke så mye fortinnet kabel skipsanlegg. Men hendvender du deg til forseksempel Solar har de en hel katalogbok med Ofshore og skipskabel så det er mye og velge i. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 På seasea.no får du hele ruller med fortinnet kabel til hyggelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Hva er prisen for hel rull på Seasea? De er dyrere pr.m enn Maritim. Evt. andre som er rimeligere. Elfa har ikke så stort som 1.5 og oppover Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Mulig jeg var litt kjapp på kabelen. Ring og hør i morgen, sjekk at den er fortinnet og hva prisen er. Jeg handlet i butikken, mulig det er en annen type enn i katalogen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Kvifor skal kabelen vera fortinna då ? I "gamle dagar" var kabel og ledningar isolert med gummi, og der måtte ledaren fortinnast. Dette på grunn av ein reaksjon mellom kobber og gummi, noko som kobberet tapte. Men med plastisolerte kabler og ledninger som vi har i dag, kan eg ikkje sjå at du treng fortinna kobber. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/pro...-pvc-kabel.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BMP Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Tror ikke det er lov og bruke PVC kabel. En skipskabel skal være halonfri, oljebestandig, UVbestandig og fleksibel. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Elfa har ikke så stort som 1.5 og oppover Hva med denne da fra Elfa? "Halogenfri, flexibel kopplingstråd med mycket goda elektriska och mekaniska egenskaper. Brett temperaturområde samt hög tålighet mot oljor, ozon, hydrolys och mekanisk påverkan." Og den fåes fra 0,25mm2 til 16mm2. Etter bildet ser den da ut til å ha fortinnede enkeltkordeler? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Servicemannen Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Jeg tror rimeligste fortinna kabelen på fritidsbåtmarkeden er fra Hella og eks. Maritim forhandler dem. Selfølgelig er godkjente proffkabler betre men ikke hensyn å bruke dem til fritidsbåt uten du har penger du vet ikke hvad du skal gjøre med. Flere båtprodusenter bruker disse fra Hella i dag til nye båter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
BMP Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Ja og tar de fyr dør du av giftgassen som utvikels lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Ja og tar de fyr dør du av giftgassen som utvikels lykke til. I hvilken type kabler? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
BMP Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Al kabel som ikke er halogenfri og i serdelesgrad PVC kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 8.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2008 Hvilken type er brukt i din Bavaria? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Lotus Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Ved en eventuell brann i båten, er det faktum at ledningene ikke er halogenfrie min aller minste bekymring. Med skottbekledning, skumplast, annen plast, maling, tepper, topcoat, polyester, slanger, diesel osv veldig mye mer bekymringsfullt. En ledning fra eller til spiller fint liten rolle etter mitt syn. Helt enig i Servicemannens syn på at halogenfri er best, men deler også synet om at man må ha mye penger for å spandere på ledninger som er både halogenfrie og da sikkert i kombinasjon med flammehemmende i samme slengen. Fortinnede kordeler er derimot alle enige i at er kjekt i et maritimt korrosivt miljø. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Hva med denne da fra Elfa? "Halogenfri, flexibel kopplingstråd med mycket goda elektriska och mekaniska egenskaper. Brett temperaturområde samt hög tålighet mot oljor, ozon, hydrolys och mekanisk påverkan." Og den fåes fra 0,25mm2 til 16mm2. Etter bildet ser den da ut til å ha fortinnede enkeltkordeler? Lars H. Jeg kikket også på den du viser til, det står dog ikke at den er fortinnet. Tar en telefon og undersøker Lagt til, da jeg fant datablad på denne. Betyr dette at den er fortinnet; "Conductor : Stranded tin plated copper, according to IEC 228 cl.5" ? Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Ja den er fortinnet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Helt sikker Da skal jeg sjekke litt nærmere Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Jama Marina i Stavanger har fortinnet ledning 2x1,5 og 2x2,5 + flere varianter. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
csvirus Svart 9.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2008 Var på ferie i karibien i påska, havna midt i en svær havn der nede, der hadde de en båtutstyrsbutikk som het budget marine, der har de vertfall billig fortinnede kabler Ga 2kr for en hel rull med 2,5mm2 kabel, de glømte og skrive antall meter i kassa, så jeg betalte kun for en meter...... Masse anna billig båtutstyr hadde de der også, fylte 2 kofferter + en ryggsekk! Tenker de stirra rart på oss i butikken, der vi gikk med maritimkatalogen i den ene hånda, kalkulatoren i den andre og regna ut om det var billigere eller ikke Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2008 Takk for gode forslag, ser ut til at maritim er billigst, men ELFA dog kan ha bedre kvalitet. Tipper jeg går for ELFA, så er det på stell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.