Jump to content

Informasjon om Lister Diesel ca 1930 mod.


Gurba

Recommended Posts

Hei på alle sammen og God Jul

 

Vi har hatt en skøyte i familien i mange år som jeg så gjerne skulle hatt litt informasjon om. Ho ble hentet på bømlo på

begynnelsen av 80 tallet. Skøyta er brukt som lysbåt til sildefiske og det satt et 22kva strømaggregat i bunnen av den, vidre er den bygget på mitten av 30 tallet. Det sitter en Lister 4 sylindret dieselmotor under styrhuset. Den ca 1,5 meter lang og litt over en meter høy. Vridbar propell. Vannpumpa sitter på toppen bak på motoren mens dieselpumpa sitter på høyre side bak sett i fra akter i båten og frem. Reimhjulet peker bakover og blir dratt av ei gammel reim, satt i sammen av lærbiter, som går rundt akslingen ut til gearkassa. Dieselpumpa sitter på en aksling som går 90 grader ut i fra motor i siden. Motoren var luftstartet når vi fikk den, men jeg kan huske at vi byttet svinghjul på den og satt på elstart. Min far har alltid snakket om at det er ca 35-40 hk i motoren men som sagt en anntydning.

Skøyta heter Nicoline og er på 42 fot. Skroget kan minne om risør, men styrhuset er plassert foran.

 

Er det noen motorkyndige som vet hva typer motorer som ble brukt på den tiden, som har litt informasjon hadde vi blitt kjempe glade.

 

Jeg kan huske pappa sa at han som eide båten før, grina hver gang han så den. Han var dritt lei både motor og båt.

( Mamma grina ho å, når pappa kom hjem med den... )

 

Håper noen kan ta seg tid til å svare. All informasjon er kjært velkommen, både om båt og motor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...