Jump to content

Hvordan få seilbåt ut fra Mjøsa?


S/Y Emma

Recommended Posts

I min søken etter min første seilbåt har jeg kommet over en gunstig som ligger i Mjøsa. Som Vestlending er jeg en smule usikker på de geografiske forholdene i området. Er det mulig å seile en båt fra Mjøsa og ut på åpent hav? Eller må man ty til landtransport?

 

:confused:

Link to post
Share on other sites

Comfort`n er egentlig 3,03 m. bred. Regelen for transport uten følgebil er etter det jeg har skjønt 3 meter.

 

Når min gamle Comfort 30 / Barsk I ble solgt, så gikk den på lastebil til Trøndelag. ble enig med sjåføren at hvis han ble stoppet så var det en Ballad han transporterte..!! Den er nemlig nesten klin lik båt, men 2,99 meter bred !!

 

Forøvrig er Comfort 30 en fantastisk båt, sjøsterk og seiler bra under alle forhold. Den er jo egentlig en liten forbedring av forgjenger Joker 30 og den nevnte Ballad`en. Litt høyere fribord, litt mer bæring i akterskipet og 80 cm. høyere mast gir akkurat det lille ekstra med seil som gjør den også til en lettværsseiler mm. Men det er ymse kvalitet på innredning, strøminstalasjoner ol., dette fordi den for det norske markedet ble den levert hovedsaklig som 1/2 og 3/4 fabrikat.

 

28 hk. motor er direkte "overpowered", men det skader vel ikke med en god motor.

 

Lykke Til

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag::flag_sw::sailing:

Link to post
Share on other sites

Etter som at båten har kommet seg til Mjøsa så vil det sikkert gå greit å få den fra Mjøsa. Ser på visveg.no at der er 43 mil fra Hamar og til Volda, så prisen for en slik transport vil vel ikke være avskrekkende. Ring å hør med en transpotør så får du pris for en slik tur. Trenger du ev. følgebil så kan du sikkert kjøre forran selv, men dette kan transpotøren.... Fin båt forresten.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode svar! På baatplassen får man svar på det meste :cheers:

 

Håper jeg ikke stiller for mange spørsmål her inne, men det er mye jeg lurer på som førstegangskjøper av seilbåt :) Jeg kan nesten ikke vente til snøen forsvinner og det blir tid for båthandel!

Link to post
Share on other sites

Ser på visveg.no at der er 43 mil fra Hamar og til Volda,...

 

Men vis veg viser bare 5 mil fra Rånåsfoss til Frognerkilen....

 

Trådstarters inledende spørsmål er jo ikke så dumt for som en kuriositet må man huske på at man kommer jo vannveien til Årnes og Rånåsfoss via en en enkelt sluse i Vorma og da gjenstår det bare 5 mil til Oslo....

 

Dog bør vel planlegge en slik tur nøye når det gjelder åpningstid for sluse..om det er dyp nok elv hele veien og hvor det er praktisk å få den på landtranport.

 

kan jo få tips fra Haga båtforening

 

 

Når det er sagt ville jeg vel droppet Mjøsa kjøpet....selv om det er teknisk mulig å få båten gansgke rimlig hjem.

 

Nå om dagen er det kjøpers marked så hvis man ikke ønsker turen rundt kysten for kosens skyld ville jeg vel ventet på et bra tilbud i hjemlige farvann eller i hvertfall i saltvann da blir det mindre styr.

Link to post
Share on other sites

som førstegangskjøper av seilbåt !

 

Som førstereisgutt må du ikke la deg lure av gammle sjøulker..

 

Førstegangskjøperne har jo bukten og begge endene i dagens marked og antagelig også minst et år framover fordi etterspørselen stuper og du selv ikke har noe du må selge.

 

Tid for historikk: I gamledager..altså intill i fjor...fungerte markedet som følger: man kjøpte en plastsnekke på 80-tallet på vel 20 fot og deretter skiftet man båt (i henhold til den famøse 3 fotsyken) hvert 5 år til man nå sitter med en seilbåt eller motorbåt på 40 fot.

Det mirakuløse var man ofte fikk igjen større kronebeløp ved salg av bruktbåt enn man selv betalte for samme bruktbåt noen år før.

 

Brukte båter hadde altså mindre prisfall enn biler og kunne altså til og med stige i pris.

 

Nå er spillereglene forandret.....cash is king. Nå er det de med mest kontant (uten gammel båt som må selges) som blir vinnerne. Glem nybåtprisen, glem hva bruktprisen er i følge eksperter...her finnes ikke ordet skambud. Det som teller er tilbud og etterspørsel. Om det er så og så mye under prisantydking eller "takst" betyr ikke nødvendigvis at det er et godt kjøp i dagens marked.

 

Men glem gode kjøp nå i dag for markedet må venne seg til nytt prisnivå og derfor vil folk heller beholde båter framfor å selge med milliontap ....men til sommeren elller neste høst kan det bli en almenn erkjennelse av hvor prisnivået er.

 

Selv kjøpte jeg (desverre) båt i de gode tidene da 2 år gamle bruktbåter gikk nesten til nybåtpris og selv gamle bensinslukende båter fra 80 -tallet gikk til høye priser. Det var da marinaeierne knapt nok orket å ta seg tid til å prate en fyr som ville kjøpe båt.

 

Men midt oppe i all den elendighet finanskrisen medfører har du fordel som kjøper.

Flesk til å ta 3 fotsyken på forhånd ved å kjøpe en 40 foter hvis det er det du drømmer om slik at du slipper å handle ny og større båt om 2 år. Ikke se på drømmebåten som lett tilgjengelig kapital...for den stiger nok ikke pris de neste 3 år, men om 5-10 år kan det jo tenkes at etterspørselen tar seg opp.

 

For ordens skyld....jeg har ikke peiling på seilbåter...så konkret model får andre anbefale.

 

Og jeg er heller ikke spåmann...som mine prognoser leveres ikke med garanti....

 

For ordens skyld må man jo tilføye at fleratallet av båtfolk ikke blir rammet fordi de ikke har salgsplaner å kan man jo kose seg på sjøen uavhenig av prisene på finn.no Og når du har kjøpt så er et viktigste at du har gleden av båt i mange år...ikke om markedet går opp eller ned etter handelen.

Link to post
Share on other sites

Trådstarters inledende spørsmål er jo ikke så dumt for som en kuriositet må man huske på at man kommer jo vannveien til Årnes og Rånåsfoss via en en enkelt sluse i Vorma og da gjenstår det bare 5 mil til Oslo....

Den slusa er stengt, har vært det i hele år, og kommer til å være det neste år. Dette pga at det er krepsepest i Glåmmavassdraget, og ikke i Gudbrandsdalslågen.

 

Forøvrig betalte jeg 10.000 for transport av snekke på semitrailer fra Molde til Odalen.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

En slik henger går det an å kjøre med hvis seilbåten ikke er for stor. Denne har det vært kjørt seilbåt på ca. 30 fot og 1,30 dybdefra Oslo til Karmøy.

Min båt som står oppå her er 20 fot, 2,45 bred og 1,25 dybde. Kjørte fra Ålesund til Bømlo (12 timer kjøring) med den uten problem, så det går fint hvis den ikke er for bred. Bredde på henger er 2,20.

100_1140.jpg

Link to post
Share on other sites

Volda er ikke noe problem. Bestill transport Hamar - Lillehammer - Otta - Stryn. Jeg kan komme med mange mulige tips til det, men du burde først og fremst forhøre deg med Gausdal Landhandleri på Lillehammer. De er supre på logistikk og har store biler, også med kran i alle kroker av landet.. (De driver med trelast, og leverer bla takstoler til Østlandet fra Stryn med meget store biler semier og trekkvogner med kran. Disse bilene trenger returlass til Stryn.

Link to post
Share on other sites

Men jeg så da noe svære fritidsbåter passere slusen et år...men det var muligens risikosport (??)

(Selv var jeg på sykkeltur...så jeg fikk ikke sjekket dybden..)

 

Joda, relativt store fritidsbåter går gerit. Vet om båter på 32 fot som har gått greit gjennom. Men seilbåt med kjøl stikker jo mye dypere.

Link to post
Share on other sites

Mjøsa er ikke noe dumt sted å kjøpte båt. Jeg var selv over for et par år siden og så på en HR Misil II på Hamar, som forøvrig ikke ble noe av. Men jeg ble positivt overrasket over den generelt gode tilstanden på båtene som lå der. De ligger i ferskvann uten korrosjonsproblemer å snakke om, og lagres på land i et veldig tørt klima om vinteren. Jeg snakket med noen som hadde vakt i båthavnen, og de mente at de fleste ordnet seg innendørs lagring i en eller annen låve for en billig penge, siden det er mange låver som står ubrukte i det området.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Vi får skryt av båtene våre her i innlandet, og det er lett å selge båtene her.

Vi snakker ofte om det i havna, at det er vel mye oppgraderinger og polering blandt oss, men det er godt miljø på Mjøsa, og er gelcoaten litt matt og kalesjen rufsete blir en nesten uglesett.

Mjøsa er 12 mil lang, men lystbåtene er gjerne 30 - 52 fot, med alle fasiliteter..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...