Jump to content

Miljøskatt på seilbåter


MaLang

Recommended Posts

Mye tyder på at Fenderavgiften nå skal innføres til båtfolket. På den måten vil seil og motorbåter bli avgiftsbelagt likt, uansett størrelse. Rettferdig sier mange, noen rister på hodet. Vi får vente å se hva som kommer ut av dette forslaget, som snart skal ut på høring.

 

Mvh


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

men allikevel reagerer jeg på andre 13 åringer sin umodne argumentasjon.

Jeg er en 61 år gammel 13-åring, som sluttet å ta denne saken på alvor da jeg leste om bekymring over fisken i vannet.

 

Tenk på kraft kabelen fra Norge til Danmark. En leder høyspent likestrømskabel. Havet er den andre lederen.

 

Men til virkeligheten.

 

Bortsett fra at vindmølleparker ikke er pene, er jeg mer betenkt over dopplereffekten fra bladene på en overvåkningsradar. Et stillestående mål som raser avsted med flere hundre km/t :crazy:

Link to post
Share on other sites

Mye tyder på at Fenderavgiften nå skal innføres til båtfolket.

 

Kjølevannsavgiften skal også vurderes i revidert statsbudsjett til våren. I det siste høringsforslaget er det omfattende endringer av beregningsmodellen, slik at det ikke er motorens faktiske kjølevann som blir avgiftsgrunnlaget, men derimot den gjennomsnittlige lengdeberegningen for alle landets farttøy. Denne er p.t. 86 fot, eller 26,21 meter, noe som vil gi ganske høye avgifter for oss med småbåter. For meg som har seilbåt på 39 fot blir avgiften 14 809.- i 2010. Jeg synes det er helt greit at denne avgiften nå skal gjelde alle som ferdes på sjøen, slik at skjærgården kan oppgraderes til versjon 4.6.

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

I denne versjonen går man fra 6 til 4 øl i sixpacken ! Og så kommer panteavgiften på toppen !

 

Det er litt trist dette, men det som kanskje de fleste vil reagere på når det gjelder øl priser i revidert, er at en kasse øl bare skal innholde 8 flasker, men koste det samme som 24. :nonod:

Senior-du er min helt!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...